hemmagjorda verktyg..

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

hemmagjorda verktyg..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fick sluta lite tidigare idag :shock: så jag tänkte att jag lägger in ngr bilder på hemmagjorda verktyg som jag gjorde häromdagen.

eftersom jag håller på med en HVA 98cc (bland annat..) så hade jag behov av ett honingsverktyg som har långa stenar har frågat tidigare om ngn vet nån firma som säljer..men eftersom jag inte fått tag i någon så gjorde jag det själv.
Har tagit delar från en vanligt apparat (Biltema) men tillverkade ett nytt hus samt fjäderfästen mm. Så nu tar den dom flesta cyllar utan att fastna i kanalerna. jag kommer först att hona ur 98:a cyllen eftersom stenarna är lite för höga för en sachscylle. Men efter en nernötning passar dom perfekt.
Bild

Bild

Eftersom det är presspassning på kolvbulten gjorde jag ett urpressningsverktyg med dubbla sidor där den andra sidan används för att dra in kolvbulten i kolven..
Bild

Det funkar så att pinnen går igenom kolvbulten å låses med en mutter på baksidan simpelt..
Bild

Så här dras kolvbulten på plats å kan därför justeras exakt i läge mao. inget knackande här inte..
Bild

klart! splitterny NOS kolv (traderafynd) på plats på min 98:a
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint att se att ni bygger egna grejer :twisted:

Den har "byggde" jag för att kunna hona cyllar

Bild
vanlig honings verktyg till bromscylindrar med större stenar :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Honingsverktyg, jag tog samma stenar som doktorn har och klöv en ekpinne så man kunde sätta fast ena stenen på en sida. På andra sidan borrade jag två hål och där passar kopplingsfjädrar till Sachs. Fästhålen filades ovala och monterades fast med två stift. Det gjorde att ena sidans sten fjädrar.
När jag svarvar en cylinder blir den cylindrisk men den skall vara lite större i diameter upptill. För att uppnå det kan jag köra med en del av stenarna lite utanför överdelen på cylindern och på så vis få cylindern lite konisk.
Fast man borde ha tre fasta stenar för om cylindern är lite oval så motverkar tre stenar.
Jo kolvbultarna förr hade mera passning och kräver verktyg.
Jag gick en tid utbildning på Mercuru utombordare och där lärde vi oss att hälla i t-sprit i kolven och tända på, när man knappt kunde hålla i kolven kastade man resten av spriten på golvet och tröck i kolvbulten.
Det förutstter att låsringen sitter monterad på ena sidan. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Träpinnen en snabb å enkel å säkerligen funktionell konstruktion det är helt klart rätt melodi thumb_up Dock med en ganska liten justermån passar inte så många cyl. diam. Mitt verktyg är mer för att allmänt få lite yta/reducera vändkant. vid kolvbyte. Jag har sett en modell med tre stenar med fast justering av koning mm. på ett motorsliperi. Det är dom rätta prylarna men kräver en maskin å kostar säkerligen mullberg..Så om man vill ha lite kona efter en nyborrning kan man ju knåpa ihop en träpinnemodell det är ju ett bra alernativ lägg upp ett foto på din grunka vettja! Din kolvteknik funkar nog men kräver en van hand där inget får gå fel å jag tordes inte offra min nya -30 tals kolv. så därför tog jag det säkra före det osäkra.
ilogurras konstruktion är baserad på en honingsapparat till bromscylindrar & är dimensionerad för det ändamålet. Original sitter därför dom smala armarna ihop m. en o-ring. Jag har haft en sådan men det flög prylar vid minsta påfrestning. Så med dom stora stenarna från en bilcylinderapparat monterade tror jag att det kan blir problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra med tips på verktyg och olika arbetsmetoder vid motorarbeten o.dyl., mer sånt! <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Far min har svarvat 3 verktyg för att montera ramlager, yttre lagerbana för huvudaxeln och kopplingslagret.

Alla styr i lagret så man slipper slinta med en hylsa och knacka i blocket.

Kopplingslagerverktyget är svarvat så kraften appliceras på den yttre lagerbanan.

Tack farsan.

mvh Ricky

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar