Din första moped.

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
carl76

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja min första moped var en yamaha dt-86,inget man vill köra med nu för tiden kanske men det var en enkel moppe o extremt lätt o få o gå fort med enkla knep(bonntrim!)startade lätt sommar som vinter o då körde man ju dagligen året runt.har nån bild på den nånstans.........
Hade förresten en precis likadan fs1 med skivbroms fram o samma färg som din jossan för ett tag sen,sålde den till en kompis som också hade haft en sån som första moped.Båda mina äldre bröder hade dakota o det var ju som en dröm när man var liten o fick åka med på dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

min första moppe, även min fars första och enda. detta är enda bilden jag har på den innan jag renoverade. här har den nya däck och nymålade fälgar, de gamla däcken var lagade med träskosulor, slangarna hölls ihop med lagningslappar. pappa var en snål rackare :lol: den har stått i en källare som översvämmats 3ggr under ca15 år. lera i ljuddämparen var det när jag kollade 8) sen rostskador som var 2-3mm djupa i framvagnen. men ack vad underbar den var/är! <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första moppe fick jag ärva efter farfar Axel när jag var 12-13 typ. Den fick hänga med till 15-årsdagen oktober -77 då jag förärades en sprillans Gilera 50 touring av far å mor. Nypriset på gillen var om jag minns rätt 3750spänn. På vårkanten inhandlades fabrikstrim på 6,8hk +32 kuggs bakdrev å 15 kuggs fram. den gick som en dröm (70 på slätta) men såldes så klart när jag tog körkort. Har aldrig ångrat något som den affären, å letar med ljus å lykta efter en lika... :scooter: just ja, första moppen var en rex sportmaster 66:a <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första Moped var en Puch M50 Racing, dock for bakhjulet på den och då blev det en Monarped Sport ( eller två, bägge modellerna1222/1292) med Ilo, dock fick den senare en Sachs istället.

Dagen då jag fyllde 15 fick jag 1000kr av Mormor, genast cyklade jag iväg 1km och inhandlade en Saxoped 1136 för 700kr, original med fin lack (orange och vit, vit tank med orange/guld/svart dekal) och alla kåpor kvar, en äldre man som köpt den ny och då han dog hade den bara stått sedan, hade stått 10 år då jag köpte den. Satt dock en 12mm paddförgasare och en cylinder med drygt 13mm insug (var inte bearbetad på något vis), vete attan vad det var för cylinder, den var då stark.
Men körde i en vecka så, sen började filandet, efter några månader hamnade istället motorn från Racingen på den, gick bra som fasen :) Även styret m.m. gjordes om, bort med original o dit med ett högre styre och framljuset från Racingen. Körde så i några månader sen fick den Sachs igen, denna gång en treväxlad. TIll slut blev den lackad matt svart och bortbytt :( Efter det så hade jag enormt många moppar, mestadels Sachs och Ilo, men många Puch också, dock var "huvudmoppen" en Zundapp KS50 Supersport -77.
På den tiden fick man ju mopeder billigt. Har aldrig gett mer än 1500kr för en moped.

Moppen i Signaturen hade jag när jag var 15,5 år gammal, för övrigt den jag bytte till mig mot 1136:an, den gav jag sedermera bort till en granne, som i sin tur sålde den, och av nån anledning kom jag på den när jag var 22 år (dock risig och helt i delar och mycket borta), sen låg den och jag satte igång den igen för några år sedan. Nu behöver den en renovering, men den får vara i bruksskick ett tag till. Kommer aldrig mer att sälja den iallafall.

Tyvärr inte nån bild alls på nån Moppe jag haft. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->första moppen va en nymanverken 54 köpte den på auktion
jag var 10 eller 11 år gammal den bjöds ut men ingen gav några bud då
räkna jag pengarna jag hade i fickan å sen skrek jag 24 kr å fick den :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->(synd man inte har en scanner..)
Första moppen man fick för att köra i stugan var en sån här då man var 12-13 år (Roulette 57 kanske..) remmen for åt h-vete 2ggr innan man hällde i rätt olja..
Bild

Efter det blev det en 1971 års Dakota (15 års moppen sedermera..)
Bild

Som fick 2 skepnader efter det blåa, Limegrön med förhöjning bak, framskärm uppflyttad, kapad bakskärm, sedan blev den svart med ännu kortare bakskärm med spacklad upphöjning för en mindre "custom" baklampa :roll:, egenmålad vit däcksida på bakhjulet, men desto roligare :D 70 kubiks (45 mm L-ring fick fräsa ur vevhuset..) gjutjärnscylinder 18 mm dellorto (gick 85 enligt samåkande motorcyklist ej Polis :wink: )
man behöver väl inte ens säga man ångrar man sålt, så här senare i livet.. :(

sen i "vuxen" ålder - Compakt - novolette - Crescent 1151 sport.. <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ville ha en e-type
Bild
Men pengarna efter sommarjobbet räckte bara till Compact
Bild
Men vad gjorde det :lol: efter ett besök på hobbex så satt det en 5,5a och en 17bing på plats,buffalo 3styre och navborstar så blev den riktigt cool. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första som 15-åring var en KS 100 med moppemotor från -65 eller -66. Jag bytte dessvärre ram till en 517 och ändrade en hel del andra grejor efter ett tag, men det jävligaste var att jag bytte lamphus till ett fyrkantigt från en 79:a. Jag borde haft stryk. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar