Cylinder till hva äggmotor

Cornette

Cylinder till hva äggmotor

Inlägg av Cornette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, första inlägget här! :D.

Jag renoverar en Husqvarna Cornette '59. Har just haft isär motorn, kromet i cylinderloppet har tvvärr börjat släppa :(.
Söker efter bättre cylinder. Antingen en med kromet i behåll, eller ännu hellre en i gjutjärn.

Letar också efter:

Kedjeskydd Cornette
Framdrev till äggmotorn
Bakdrev Cornette

/Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan tyvärr meddela att det är mkt svåra delar du letar. Har faktiskt själv lagt mitt cornette projekt på is pga. avsaknad av delar. En cylinder med bra cromatering brukar ligga på mellan 500-1000kr kommer ut då & då på tradera
Framdrevet som är speciellt i utseendet är av mkt tunnt gods å är därför oftast slut detta gör dom extra åtråvärda så även muttern. Bakdrevet som även det är unikt för modellen är svårt att hitta har ej sett ngt till salu. Slutligen kedjeskyddet får du nog räkna med ca: 1500kr har endast sett ett ex till salu genom tiderna å det gick dyrt på tradera. jag bjöd som en gris men blev 2a iallafall..
men nu kan det ju finnas undantag ibland så bara händer det.
mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
Cornette

Inlägg av Cornette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har de flesta delar, men vågar inte sätta tillbaka en dålig cylinder i en övrigt renoverad motor. Vill nästan hellre få tag i gjutjärncylindern som sitter på senare d-motorer, eftersom gjutjärn är lättare att ha att göra med. Har slidmotorn, men läste någonstans att det tydligen fungerar om man pluggar insuget :?:
Drev finns, men de är slitna, speciellt det främre. Kedjeskydd saknas. Man kan som sagt alltid hoppas på undantag, eller så knackar vi till ett nytt.

/Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt, de delar du söker är svårfunna, särskilt kedjeskyddet som är lite speciellt just till Cornetten
Det går alldeles utmärkt att plugga insuget, men det skiljer på anslutningen för avgasröret, du har en invändig gänga på slidmatade motorn medans det på nyare äggmotorn är utvändig gänga men det går säkert att lösa.
En "nyare" cylinder har jag begagnad men i bra skick, kanske någon fläns är skadad men jag kan kolla det närmare om du vill. <!-- </EdIndex> --></div>
Cornette

Inlägg av Cornette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Som sagt, de delar du söker är svårfunna, särskilt kedjeskyddet som är lite speciellt just till Cornetten
Det går alldeles utmärkt att plugga insuget, men det skiljer på anslutningen för avgasröret, du har en invändig gänga på slidmatade motorn medans det på nyare äggmotorn är utvändig gänga men det går säkert att lösa.
En "nyare" cylinder har jag begagnad men i bra skick, kanske någon fläns är skadad men jag kan kolla det närmare om du vill.
Ja tack 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skicka cylindern till VMR så fixar han den. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Conrad Engström skrev:Skicka cylindern till VMR så fixar han den.
VRM menar nog Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Cornette

Inlägg av Cornette »

Conrad Engström skrev:Skicka cylindern till VMR så fixar han den.
Tänkte kolla alternativa lösningar innan jag knäcker min budget :shock:. <!-- </EdIndex> --></div>
Cornette

Inlägg av Cornette »

bryggaren skrev:Som sagt, de delar du söker är svårfunna, särskilt kedjeskyddet som är lite speciellt just till Cornetten
En "nyare" cylinder har jag begagnad men i bra skick, kanske någon fläns är skadad men jag kan kolla det närmare om du vill.
Du har pm (glömde att nämna det förut) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar