kolv som tar i toppen
-
kolv som tar i toppen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har en flaka som jag har monterat en membrancylle som e uppborrad till 41mm. Problemet e att kolven tar i precis i topplocket .Klonkar fint när jag trampar. Nån som har nån bra ide. Ska jag mont 1 till cylinderfotspackning eller en topplockspackning eller ska jag fila ur i toppen på nå sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se till att det inte bara går fritt när du drar runt den för hand, det måste finnas marginal för att det inte ska ta i på höga varvtal när flex i vevaxel och värmeutvidgning gjort sitt - minimum halvmillimetern gäller, och det är för stabilt konstruerade motorer med lite flex och minimalt glapp i lager. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte lika kunnig i denna fråga så jag ställer en motfråga och hoppas på svar från de lärde 
Kan man slipa av kolvkanten lite?
Det vore väl det lättaste om det inte skadar något annat
Förstår om det inte funkar på kolvar med L-ring som sitter i topp, men det borde väl funka när det finns gott om gods ovanför översta ringen
Låter gärna höra ett eller flera svar svar
Om inte kanske de lärde kan förklara varför
<!-- </EdIndex> --></div>

Kan man slipa av kolvkanten lite?
Det vore väl det lättaste om det inte skadar något annat

Förstår om det inte funkar på kolvar med L-ring som sitter i topp, men det borde väl funka när det finns gott om gods ovanför översta ringen

Låter gärna höra ett eller flera svar svar

Om inte kanske de lärde kan förklara varför

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
som sagt höjja cyllen med 1-2extra packningar säkert två då den tar i nu och en packning är ca0,4mm så för säkerhets skull sätt två extra packningar så får du ca 0,8mm i squisch
<!-- </EdIndex> --></div>
hmm, är inte 0,5 rek gränsen?Conrad Engström skrev:Klämmspalt min 0,4 mm
som sagt höjja cyllen med 1-2extra packningar säkert två då den tar i nu och en packning är ca0,4mm så för säkerhets skull sätt två extra packningar så får du ca 0,8mm i squisch

Mellan 0,4 till 0,8 är vad jag har läst, som man ska ligga mellan. <!-- </EdIndex> --></div>Tobbe-38 skrev:hmm, är inte 0,5 rek gränsen?Conrad Engström skrev:Klämmspalt min 0,4 mm
till blir de ca 0,4mm högre men den tryckes ju ihop <!-- </EdIndex> --></div>
ajja, bara de inte slår i men tänkte på att sätter han en cylinderfots packningRexxy skrev:Mellan 0,4 till 0,8 är vad jag har läst, som man ska ligga mellan.Tobbe-38 skrev:hmm, är inte 0,5 rek gränsen?Conrad Engström skrev:Klämmspalt min 0,4 mm
till blir de ca 0,4mm högre men den tryckes ju ihop <!-- </EdIndex> --></div>
-