Problem med Finsk moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
vonLidl

Problem med Finsk moped

Inlägg av vonLidl »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Tjenare allihopa!

Till att börja med borde jag säga att jag har både finsk och svensk nationalitet och tillhörande pass. Min pappa bor i Finland men jag i Sverige med min mamma och låtsaspappa. När jag var 13 fick jag en underbar moped (Derbi senda X-Race 50 SM, En Kymco Meteorit "Cruiser" 125 fick jag vid 12) av min far och nu har tiden när jag börjat plugga till ett AM-körkort här i Sverige kommit.

To the problem:

Mopeden är som sagt i Finland; men det är inte hur man ska få hit den som är problemet utan det är registrering osv. För att spara tid och få en lagligt körbar moped (ej reggad än i något land) lagom till skolstarten funderar vi på att registrera mopeden, flytta den till Sverige och sedan flytta över mopeden på pappret till mig (nu för tiden är det väl lag på att den Måste stå på Mig, annats kan jag prata med pappa och fråga om det är okej ifall den står på honom men det blir väl ändå smidigare om den är på mig?). Kommer det inte en himla massa avgifter och skatt och dylikt som en följd av detta? Det blir det iallafall när man gör så med en bil, moped är en helt annan sak. Det borde hjälpa att jag är Finsk medborgare tycker man..? Hmm.

Jag vill inte sälja mopeden och köpa en ny här i sverige, det tar tid och mopeden som jag har nu kostade i Nyskick bara 1000 Euro (9000 SEK, ord pris 25000 SEK), den var vid inköpstillfället bara ett år gammal. Det är ganska självklart att man inte får en lika frän moped för samma pris.

Ge gärna förslag på vad jag kan göra år problemet! Alla ni erfarna kan gladeligen komma och skriva lite i tråden. Ska jag kanske rentav ringa Polisen och fråga?

Snabba svar uppskattas, problemet ska vara löst på 2-4 veckor p.g.a. motorcykelresa genom Europa.
Tack
/Tomas"

Jag har kopierat texten från ett annat forum jag skrivit i men tänkte att jag kan få lite vettiga svar här med då jag hört att Raketsport hör till de mer seriösa forumen med mopeddel. Jag kan fortfarande skylla min okunnighet på min låga ålder (15), om det är något som jag har missat som är ett måste vid sånt här kan ni väl upplysa mig om det, jag behöver all hjälp som finns för att detta ska flyta på smidigt.

Obs. Mopeden är fortfarande ej reggad, registrering i Sverige kan ses som en sista utväg.

Tack! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
vonLidl

Inlägg av vonLidl »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick ett tips på ett annat forum om att kontakta Transportstyrelsen. Jag har skickat iväg ett långt E-mail till dem nu. Phuh! Medans jag väntar på svar kan ni väl om ni känner för det skriva av er lite om ni kan sånt här.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte att många medlemmar på det här forumet åker på reggade moppar... Det här forumet är mest för gamla nostalgimoppar.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här håller vi urteslutande på med veteranmopeder, :D

tillverkade före 1985, :P

och vilken årsmodell det är på din kines har jag ingen aning om. :?

så jag ids inte ens ge dej ett riktigt svar på hur det kan gå till med typprovning och krocktester och anat skit som behövs för att regga en nyare moppe i dag. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lugna och fina nu, men jag instämmer i att det sannolikt inte går att få svar på detta forumet.
Men lycka till i ditt sökande! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopeden du skriver om, som är reggad i finland, har mera motoreffekt än en lika i Sverge. Jag tror du måste typbesikta om den här.
Dessutom om en 15 åring står skriven på den så blir försäkringen mycket dyrare än om den står skriven på en förälder ex.
Men om du har "förarbevis" från Finland och moppen är reggad i Finland så får du åka med den var du vill i EU <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror transportstyrelsen är rätt väg att gå... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är som du säger Conrad vad krävs för att som svensk köra
veteranmoppe i finland och hur fort får dom gå i finland

Kanske är nåt att säga åt Kling o Klang om dom tycker moppen går för fort...

Gäller det hela EU?

Det kanske finns nåt EU land där man utan förarbevis eller regad moppe får köra fortare än här :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Killen som jobbar åt mig har Tyskt B-körkort och det gäller för en totalvikt på 7 ton gäller även i Sverge, fast han är skriven här.
Svenska 30 moppen i Finland gäller samma regel som här 50 cc 1 hp och försäkring. <!-- </EdIndex> --></div>
vonLidl

Inlägg av vonLidl »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, jo. Sant det med att era mopeder troligtvis inte är registrerade men jag vände mig hit för att ni borde vara lite mognare än fjårtizarna.. :D
Förlåt, jag skrev lite luddigt, 125cc ska säljas, den har ingenting att göra med denna tråd och det var lite vilseledande att ta med den i tråden men : [ins. joke\] gillar man att skryta så gillar man det. [ins. joke\end]

(för er gubbar som fortfarande inte är för gamla för spel, citat från GTA IV)
"If i put it this way"

Jag har Svenskt AM-körkort, mopeden är ännu ej registrerad men befinner sig i Finland för tillfället och den är strypt till ca 45km/h. (som sagt, sorry, ej en "gammal goding" utan en ny 45-moped med 50cc och ca. 3,5hp = godkänd för Sverige..)

Det jag undrade var om det bästa för att få mig ut och köra på vägarna snabbt och problemfritt (i det skööna Sverige) är att:
1. Registrera den i Finland och "börna" på direkt
2. Registrera den i Finland för att så småningom "flytta över den på/till mig/Sverige"
3. Registrera den i Sverige (det tar tid, pojkvasker som jag är vill jag ut och köra direkt)
Eller sista utväg nr.4; sälja mopeden och köpa ny i Sverige(perfekt skick och den köptes för Vrakpris, samma kvalle går omöjligen att få för samma $).

Det blir bekvämt för mig om fader min fixar 1/2 där ovan så slipper jag fixa 3/4 "själv" då jag Knappast kommer att få hjälp av min mamma/styvfar.

Som sagt, det är ett par veckor kvar till resan och det vore bra om pappa fixar mopeden så att jag direkt efter resan kan leka rövare på Svea rikes gator utan att bada i papper som man måste böka med.

Ni som har importerat en bil el. annat fordon: det är väl ganska mycket avgifter och skatt som måste betalas om man gör punkt 1 eller 2?

Punkt 1 verkar vara bäst och lättast! Borde inte det fungera av alternativen!?

Hoppas det inte blev för mycket kladd från min sida den här gången :roll: Haha! (fortfarande ej fått svar från Transportstyrelsen) <!-- </EdIndex> --></div>
Irispomona

Inlägg av Irispomona »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får nog vänta på att få svar från Transportstyrelsen via e-post... De har hög belastning just nu. Jag har ringt dem ett par gånger och fått köa i telefon, men det är bättre än att vänta på ett epostsvar du troligen inte kommer få svar på. Ring dem!

Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
vonLidl

Inlägg av vonLidl »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->^^ Jupp, jag borde nog ringa dem istället.

Alright, jag har iallafall fått veta reda på att alternativ 1 inte fungerar verkar det som. Om jag är permanent bosatt i land X får jag köra ett fordon registrerat i land Y i max en vecka innan den måste registreras i land X.

Efter att ha lusläst på Transportstyrelsen kan jag inte säga något annat än: Fy fan vad allt ska vara så krångligt! Alternativ 2 och 3 verkar vara lite sisådar.. :shock: Man blir ju mörkrädd med alla saker som ska göras och papper som ska skickas hit och dit!.. Den ska tullas, mervärdesskatt ska betalas, den ska försäkras för tillfällig registration i Sverige, man ska ansöka ursprungskoll, man ska registreringsbesiktiga, kontrollbesiktiga och så till slut ska man ställa på mopedfan. Nej Gud (som jag tyvärr ej tror på) vad mycket jobb, jag hinner bli pensionär innan allt är avklarat! :roll:

Vi får se om jag importerar mopedskrället eller köper en Ciao! 8) Hah, nej tack, jag föredrar nyare saker. :wink:

Jaaoo, att importera är nog ändå inte så svårt som det verkar men säkert tidskrävande. Tack ändå för hjälpen! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vonLidl skrev:^^ Jupp, jag borde nog ringa dem istället.

Alright, jag har iallafall fått veta reda på att alternativ 1 inte fungerar verkar det som. Om jag är permanent bosatt i land X får jag köra ett fordon registrerat i land Y i max en vecka innan den måste registreras i land X.

Efter att ha lusläst på Transportstyrelsen kan jag inte säga något annat än: Fy fan vad allt ska vara så krångligt! Alternativ 2 och 3 verkar vara lite sisådar.. :shock: Man blir ju mörkrädd med alla saker som ska göras och papper som ska skickas hit och dit!.. Den ska tullas, mervärdesskatt ska betalas, den ska försäkras för tillfällig registration i Sverige, man ska ansöka ursprungskoll, man ska registreringsbesiktiga, kontrollbesiktiga och så till slut ska man ställa på mopedfan. Nej Gud (som jag tyvärr ej tror på) vad mycket jobb, jag hinner bli pensionär innan allt är avklarat! :roll:

Vi får se om jag importerar mopedskrället eller köper en Ciao! 8) Hah, nej tack, jag föredrar nyare saker. :wink:

Jaaoo, att importera är nog ändå inte så svårt som det verkar men säkert tidskrävande. Tack ändå för hjälpen! :D
När man blir pensionär kan det också vara bra att ha en moppe, så låt tiden ha sin gång 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar