Korsdrag?
Korsdrag?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
idag monterade jag ihop lite prylar på motorn på min Skoterett. Jag har låtit borra en cylinder till 40mm kolv, och så har jag breddat avgasporten, och slipat upp insuget till 15 mm. Det sitter en 15 mm Bing monterad.
Moppen gick riktigt bra, mycket starkare på låga varv, svarar bra. Går inte så mycket fortare dock, ca 42, 43 km/h på fullt vev. Men då vibrerar och skriker moppen så mycket så det inte är bekvämt ändå:)
Hursomhelst, läste lite här om korsdrag. Jag märkte att jag såg översta kolvringen i toppen av insuget när kolven var i bottenläge. Osäker på om hela var förbi. Jag har inte tagit nåt i överkant på insugskanalen, så den som borrade den innan mig måste ha gjort det. När jag rör kicken neråt hörs ett väsande ljud jag inte känner igen sedan tidigare; pf, pf, pf, pf... Hörs även precis när man dödar moppen innan den stannar helt.
En kompis som kan mer än jag tror det helt enkelt är insugsljudet som hörs. Eller kan det vara att det läcker tillbaka i förgasaren, "korsdrag"? Men då borde ju inte mopeden gå så bra? Eller...?
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
idag monterade jag ihop lite prylar på motorn på min Skoterett. Jag har låtit borra en cylinder till 40mm kolv, och så har jag breddat avgasporten, och slipat upp insuget till 15 mm. Det sitter en 15 mm Bing monterad.
Moppen gick riktigt bra, mycket starkare på låga varv, svarar bra. Går inte så mycket fortare dock, ca 42, 43 km/h på fullt vev. Men då vibrerar och skriker moppen så mycket så det inte är bekvämt ändå:)
Hursomhelst, läste lite här om korsdrag. Jag märkte att jag såg översta kolvringen i toppen av insuget när kolven var i bottenläge. Osäker på om hela var förbi. Jag har inte tagit nåt i överkant på insugskanalen, så den som borrade den innan mig måste ha gjort det. När jag rör kicken neråt hörs ett väsande ljud jag inte känner igen sedan tidigare; pf, pf, pf, pf... Hörs även precis när man dödar moppen innan den stannar helt.
En kompis som kan mer än jag tror det helt enkelt är insugsljudet som hörs. Eller kan det vara att det läcker tillbaka i förgasaren, "korsdrag"? Men då borde ju inte mopeden gå så bra? Eller...?
Mvh Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det borde vara det. Ny sotningssats monterad, och jag efterdrog ordentligt när jag hörde ljudet. Men jag kanske skulle kolla för säkerhets skull om jag blåst packningen eller så....
/K <!-- </EdIndex> --></div>
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är ljudet i princip helt borta, utan åtgärd från mig... Och mopeden går som förut. Bara vara glad då antar jag 
/K <!-- </EdIndex> --></div>

/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den packningen är bara som ett tunt papper i tjocklek, så det gör nog inte så mycket. Den går alldeles utmärkt nu. Man märker att den är känslig för väderlek, och blir något tröttare när det är rktigt varmt, men den går även då riktigt bra. Hoppas det håller i sig:)
/K <!-- </EdIndex> --></div>
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Typ som min då, går alltid en bit längre när det är kallt ute. <!-- </EdIndex> --></div>smalltown skrev:Den packningen är bara som ett tunt papper i tjocklek, så det gör nog inte så mycket. Den går alldeles utmärkt nu. Man märker att den är känslig för väderlek, och blir något tröttare när det är rktigt varmt, men den går även då riktigt bra. Hoppas det håller i sig:)
/K
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte bara nämna en sak. Jag bytte ljuddämpare idag, från den avsmalnande som är på bilderna på min moped här på forumet, till den andra typen som Norscand säljer till HVA. Det gjorde en enorm skillnad för hur mopeden går. Den är kvick och stark som bara den nu. Visste inte att det kunde göra SÅ mycket.
Men jag antar att när jag borrat upp insug och avgasportar, satt i större kolv och monterat 15mm förgasare, så storknade motorn lite innan. Nu, med en dämpare med större genomsläpp kan den andas ordentligt. Roligt med positiva överaskningar ibland:)
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Men jag antar att när jag borrat upp insug och avgasportar, satt i större kolv och monterat 15mm förgasare, så storknade motorn lite innan. Nu, med en dämpare med större genomsläpp kan den andas ordentligt. Roligt med positiva överaskningar ibland:)
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är rädd att jag inte har de kunskaper som krävs för det, varken teoretiskt eller praktiskt:)
För övrigt var jag och några kompisar ute och körde en lååång runda i gassande sol och dallrande värme idag, och mopeden gick klockrent. Skönt att den ej har de värmeproblem som är så vanliga för den här modellen. Verkar som att det verkligen gör stor skillnad med två tjocka insugspackningar med kylbläck emellan.
Det var verkligen en bra investering att bli med moppe, har redan kört massor av mil!
/K <!-- </EdIndex> --></div>
För övrigt var jag och några kompisar ute och körde en lååång runda i gassande sol och dallrande värme idag, och mopeden gick klockrent. Skönt att den ej har de värmeproblem som är så vanliga för den här modellen. Verkar som att det verkligen gör stor skillnad med två tjocka insugspackningar med kylbläck emellan.
Det var verkligen en bra investering att bli med moppe, har redan kört massor av mil!
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)