Jaha, då var de dax igen....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
RoRRe

Jaha, då var de dax igen....

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Moppen dog på vägen hem från jobbet igår... Den har gått jättebra nu efter brytarjusteringen. Men igår blev det stopp.
Kommer uppför Alnöbron (en ganska hög bro), fortsätter ner mot fastlandet (åker med lite lite gas nerför) och motorbromsar innan jag kommer till en avstickare till cykelbanan. Kopplar ur för å kolla trafiken på den andra vägen och när ja ska gasa in på den vägen så blir de bara en massa "nöffande" :) Då blev de till å lifta hem å sen tillbaks med bilen å för hämta hem moppen :)

Har inte hunnit kolla på det än, men sist jag öppnade kåpan för å justera tändningen så va de ganska blött under svänghjulet... Så jag gissar på att packboxen har arbetat klart.
Om det inte är tändningen igen då kanske...
Men jag måste kolla riktigt när tiden är på min sida :? Ja skulle behöva mera timmar på min klocka :D

Så här mycke strul va de aldrig när man va 15 å körde. Då va de bara å kicka å åka. Men ja e int bitter :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska inte motorbromsa med en tvåtaktare, den får ingen smörjning då :!:

Nu verkar det inte som den har nypit nu, men kan göra det vid motorbromsning <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Författare Meddelande
tompa Skrivet: Tor Jun 17, 2010 07:59:31 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Du ska inte motorbromsa med en tvåtaktare, den får ingen smörjning då

Nu verkar det inte som den har nypit nu, men kan göra det vid motorbromsning
Jasså, de visste ja inte. De va nått nytt. Men hur kör man då då om man inte ska/kan motorbromsa? Om det går för fort tex så att den håller varva ihjäl sig, ska man koppla ur å rulla istället då, å sen stå på bromsen när det e dax?
Man måste väl kunna släppa på gasen för å småbromsa lite, eller ska man bara släppa efter å ha bara pyttelite gas? :roll:
Eller gäller de bara vid långa motorbromsningar? <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg igårkväll varför jag måste justera brytarn hela tiden...
Jag plockade av svänghjulet bara för att se efter lite vad de kunde va. Klacken har ju gått av...
Bild Bild

Passade även på att byta skruv, den har gjort sitt :P

Nu sitter det en ny brytare och den tuffar vidare mot framtiden... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att motorn får sin smörjning genom bensinen, alltså oljan du blandat i.

Håller du full gas och motorn varvar på. Och sen släpper du gasen helt och motorbromsar, den får då inte tillräckligt med bensin för dem varvtalen, och då således ingen olja för smörjningen.

Och kan då nypa.

Så det är då att hålla in kopplingen och rulla! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar