Var hitta sae 20-olja?
Var hitta sae 20-olja?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
kopplingen verkar börja slira lite på min moppe... Allt som oftast när jag kickar. Och då och då när jag precis lagt i tvåan och drar på, dröjer det någon sekund innan det hugger tag. Tänkte börja med att använda precis den olja som rekommenderas, rak sae 20. Men var hittar man den? Vet ni någon av de vanliga mackarna eller motorkedjorna som har den? Har Castrol sae 30 till 4T i nu. Annars vet jag inte vad det kan vara. Fick ju motorn genomgången alldeles nyligen, och då såg allt väldigt friskt ut sades det mig.
Sedan undrar jag om lameller. Har förstått att det finns med 12 och 16 bommar (heter det så?) till Flinta. Går det att använda båda typerna till alla Flintamotorer, eller är de modellspecifika? Har de olika lamelltyperna olika egenskaper? Lite info till en okunning skulle uppskattas:)
Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
kopplingen verkar börja slira lite på min moppe... Allt som oftast när jag kickar. Och då och då när jag precis lagt i tvåan och drar på, dröjer det någon sekund innan det hugger tag. Tänkte börja med att använda precis den olja som rekommenderas, rak sae 20. Men var hittar man den? Vet ni någon av de vanliga mackarna eller motorkedjorna som har den? Har Castrol sae 30 till 4T i nu. Annars vet jag inte vad det kan vara. Fick ju motorn genomgången alldeles nyligen, och då såg allt väldigt friskt ut sades det mig.
Sedan undrar jag om lameller. Har förstått att det finns med 12 och 16 bommar (heter det så?) till Flinta. Går det att använda båda typerna till alla Flintamotorer, eller är de modellspecifika? Har de olika lamelltyperna olika egenskaper? Lite info till en okunning skulle uppskattas:)
Mvh K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du har rem i motorn så kan du köra med vanlig olja sae 30 till gräsklipparen, den kan du köpa lite var stans. Olja Sae 20 är svår att få tag i i dag som det verkar.
Lamellerna passar oavsett motor, men du får byta lamellkorgen så att den passar de olika antalet bommar. 12-bommars lameller är svårare att få tag i än 16-bommars. Det är ingen skillnad i lamellernas egenskaper, vad jag vet.
Är kopplingsspelet rätt inställlt? Det ska vara 10-12 mm spel mellan oljepåfyllningsmuttern och kopplingsarmen, justeras genom att ta bort kåpan och ta den/lägga till brickor på tappen i kopplingen centrum. Detta gäller ägg-motorn, men bör vara samma som gäller flintan.
Se länken:
http://mo-ped.se/hq/rou041.htm
Kolla också så att kopplingsarmen inte kärvar i kåpan, lätt att kolla när du tar den kåpan, kolla även att vajern och handtaget löper lätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Lamellerna passar oavsett motor, men du får byta lamellkorgen så att den passar de olika antalet bommar. 12-bommars lameller är svårare att få tag i än 16-bommars. Det är ingen skillnad i lamellernas egenskaper, vad jag vet.
Är kopplingsspelet rätt inställlt? Det ska vara 10-12 mm spel mellan oljepåfyllningsmuttern och kopplingsarmen, justeras genom att ta bort kåpan och ta den/lägga till brickor på tappen i kopplingen centrum. Detta gäller ägg-motorn, men bör vara samma som gäller flintan.
Se länken:
http://mo-ped.se/hq/rou041.htm
Kolla också så att kopplingsarmen inte kärvar i kåpan, lätt att kolla när du tar den kåpan, kolla även att vajern och handtaget löper lätt. <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har importerat RAK SAE 80 transmissionsolja till Sachs och sundapp, men problemet är fraktkostnaderna, dom blir astronomiska för 1 litersflaskor, så dom finns endast till försäljning med avhämtning.
eftrersom 1 liter kostar 190;- och frakt 175;- <!-- </EdIndex> --></div>
eftrersom 1 liter kostar 190;- och frakt 175;- <!-- </EdIndex> --></div>
Kopplingsfjädrar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flera har tipsat mig om att byta till kraftigare fjädrar i kopplingen, då den börjat slira ibland. Någon som gjort det på en Flinta, och vet var man kan hitta rätt typ av styvare fjädrar?
/K <!-- </EdIndex> --></div>
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har jag i och för sig inte... Men som sagt, motorn är genomgången ganska nyligen, och då var det inget som han som gjorde det reagerade på. Tänkte nog kanske byta fjädrar också...
/K <!-- </EdIndex> --></div>
/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)