Walbro på flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Walbro på flinta

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här löste jag förgasarfrågan på flintan. Ville inte att nåt skulle synas när kåporna sitter på. En walbrofugge från hva motorsåg passade perfekt på isuget. samma cc mått på fästskruvarna. :wink: Bild Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De är rätta tagen! Mera av det .
Men det är massa förluster i röret på sugsidan av förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag vet, men det blev en kompromisslösning. Vill inte köra utan luftfilter heller. Har du nån bra lösning Conrad? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Återkommer. Behövs en natts byggande :roll: i huve <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fyndigt, Jag gjorde typ samma sak på ilo:n fast jag behövde inte ha några pulser från vevhuset :)

Bild

Bild

Bild

Insug av en hockey puck, ett hjul för wiren att "åka" i, ett stop för höljet. De var de som behövdes, Är inge fint men fungerande :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, fullpuls på membranet är väl lite overkill. Isynnerhet när tanken sitter ovanför, men den är jävligt lättstartad. Att åka utan luftfilter är i allafall ingen höjdare om man vill ha lite livslägd på ringar o lager. Möjligen på sjön i en utombordare, men inte efter dammiga grusvägar 8) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Ja, fullpuls på membranet är väl lite overkill. Isynnerhet när tanken sitter ovanför, men den är jävligt lättstartad. Att åka utan luftfilter är i allafall ingen höjdare om man vill ha lite livslägd på ringar o lager. Möjligen på sjön i en utombordare, men inte efter dammiga grusvägar 8)
Lite kanske jaa, Hehe aaa. Var min med. Joo vet, men körde bara med den på gatan lite typ, sen sattes det på en större fugge. Aaa, inte de bästa, där funkar de nog bättre, kör utan på min båt :

http://www.youtube.com/watch?v=TQXb2xrt4VQ <!-- </EdIndex> --></div>
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Walbro liggande som jag ev. tänker prova på min Flinta. Hur är det med pulsen? Jag vill inte gärna ta upp ett hål till vevhuset... Kan jag köra utan puls och förlita mig på fall-trycket från tanken? Kan man ta pulsen från insuget? <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det kan du. man kan helt enkelt göra ett spår vid insugspacknigen. Grejen är att du får bara puls åt ett håll på memranet,d v s när kolven går uppåt. en kompis till mej gjorde det på sin 2-vx sachs å den går utmärkt. Å lika på ILO-Gurras ilo. Han gjorde inte nånting å den gick oxo bra. Det är bara å prova sej fram, men en grej som man bör tänka på... när du stänger av moppen, vrid igen soppakran å "tomkör" förgasarn, så klarar man membranet bättre . Annars kan det bli lite slappt me tiden. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:De är rätta tagen! Mera av det .
Men det är massa förluster i röret på sugsidan av förgasaren.
Plockade bort röret på sugsidan nyss å provkörde. Å inte fan blev det nån märkbar skillnad..... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra! men då fins det kanske andra hinder på andra sidan förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar