Eget förbräningsrum!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ilogurra

Eget förbräningsrum!

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha läst, kollat på bilder och förstort vad ett löst förbräningsrum hjälper en vid trimning så har jag börjat gjort 2st prov, första blev HELT fel Det andra som jag gjorde idag blev mycket bättre. Men jag kommer inte använda detta, det är bara testa och lek typ, för att lära mig svarven (är som sagt bara 16 :wink:
: Bilder

Bild
Polerat :)
Bild
Blixten tar fram alla "revor" fast dem känns inte!
Bild

Bild

Bild
Blev skitigt å fick fingeravtryck direkt :roll:

Ska testa göra en annan sort nästa gång.

Bild på de jag gjorde första gången:
Bild
Själva formen blev bra tycker jag, men det blev för djuuuuuuuuuuupt!

Bonus bild på en fin hot rod som stog på Statoil i onsdags kväll
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Lösa förbränningsrum

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
För att kunna göra ett förbränningsrum så måste du börja med att gänga upp tänstiftshålet.
Därefter sätter du upp ämnet i ett uppspännt dorn som du har indikerat till 0.
Tändstiftsgängan + hela förbränningsrummets djup är den längd på ämnet som du börjar med.
Du behöver planera hela jobbet först med alla mått både på topplocket och den lösa delen.
Det finns två lösningar antingen så krymper du fast förbränningsrummet i topplocket eller så är det glidpassning.
Båda systemen fungerar utmärkt.

Vi hörs igen
MVH
Roffe
:wink:

VRM Roffe
Kontakt:

Olika modeller

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen !

Här kommer en annan modell på ett 50cc förbränningsrum som jag har tillverkat i karusellfräsen med en radiefräs för att få grytan rund istället.
Två olika tänk när det gäller flamfront.
vi hörs
Roffe
:)

ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte det att du kommer säkert tipsa mig, å de gjorde du :D
Tack för det :worship:

Vad är det för gäng till tändstiftet 12*??

Får ta att gå ut senare å göra ett till, och göra på ditt sätt :)
Men det jobbiga är att borrdubben på svarven hamnar utanför centrum så går nästan inte borra med den :x :x :cry: Vet inte vad det är för fel, pappa har haft med sin speciella mätverktyg från sitt jobb, men det ska bara vara SKIT lite fel, men när man borrar hamnar borret cirkus 3mm utanför centrum :evil:

Några tips på det? :roll: :P <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->M14*1,5 är tändstiftsgängan.

Angående borrdubben, om du tar loss den och vrider den ett halvt varv, är det fortfaranda samma fel, eller åt andra hållet då?
Om det är samma är det ju dockan som är fel (kan ibland gå att släppa låsningen och försöka vrida den genom tvång och sedan låsa), om felet följer med är det ju borrdubben/chucken.

Är det 3mm fel så innebär det ju att hålet blir vinklat (om den nu inte är 3mm fel fast rakt, men det bukar ju vara i vinkel). <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:M14*1,5 är tändstiftsgängan.

Angående borrdubben, om du tar loss den och vrider den ett halvt varv, är det fortfaranda samma fel, eller åt andra hållet då?
Om det är samma är det ju dockan som är fel (kan ibland gå att släppa låsningen och försöka vrida den genom tvång och sedan låsa), om felet följer med är det ju borrdubben/chucken.

Är det 3mm fel så innebär det ju att hålet blir vinklat (om den nu inte är 3mm fel fast rakt, men det bukar ju vara i vinkel).
FEL !!
M14 x 1.25 mm <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Amarace skrev:M14*1,5 är tändstiftsgängan.

Är det 3mm fel så innebär det ju att hålet blir vinklat (om den nu inte är 3mm fel fast rakt, men det bukar ju vara i vinkel).
Det går inte TROR jag, ska kolla på de! Ska ut nu å svarva så får kolla på de först!
VRM Roffe skrev: FEL !!
M14 x 1.25 mm
Tack Roffe :) :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går att justera dubbdockan :shock:
Skruva fast i chucken en bit ca 250 mm svarva ett dubbhål i den. Längdsvarva mellen chuck och dubb, kör två gånger. Mät sedan med mikrometer, om biten är konisk justera dubbdockan. Om biten är tjockare i högra sidan skall dubbdockan åt dig.
Om biten är ex två tiondelar tjockare på högra sidan skall dubbdockan flyttas åt dig en tiondel. Sätt på en indikatorklocka ex på längdmatningssliden och mot dubbdockan så ser du hur mycket du justerar.
Prosvarva sedan och kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har provat på olika modell på förbränningsrum. olika radier, olika brädd på skvitsen, olika vinklar på skvitsen, olika sfärer i "grytan"
Alla ändringar ändrar karaktären på motorn. Jag provade på en s.k 60 cylinder till Sachs, orörd med kyrkportsförgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

Conrad Engström skrev:Jag har provat på olika modell på förbränningsrum. olika radier, olika brädd på skvitsen, olika vinklar på skvitsen, olika sfärer i "grytan"
Alla ändringar ändrar karaktären på motorn. Jag provade på en s.k 60 cylinder till Sachs, orörd med kyrkportsförgasare.
Hej Conrad !
Jag vill inte vara någon språkpålis ;=)
Men det stavas så här så det inte blir missförstånd :=)

Squish= Klämspalt
Klämspalt är det ordet jag använder nuförtiden.
Vi hörs igen
MVH
R <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Conrad Engström skrev:Det går att justera dubbdockan :shock:
Skruva fast i chucken en bit ca 250 mm svarva ett dubbhål i den. Längdsvarva mellen chuck och dubb, kör två gånger. Mät sedan med mikrometer, om biten är konisk justera dubbdockan. Om biten är tjockare i högra sidan skall dubbdockan åt dig.
Om biten är ex två tiondelar tjockare på högra sidan skall dubbdockan flyttas åt dig en tiondel. Sätt på en indikatorklocka ex på längdmatningssliden och mot dubbdockan så ser du hur mycket du justerar.
Prosvarva sedan och kolla.
Pappa får läsa detta, jag fattar inte helt!!!!!!!!!
Conrad Engström skrev:Jag har provat på olika modell på förbränningsrum. olika radier, olika brädd på skvitsen, olika vinklar på skvitsen, olika sfärer i "grytan"
Alla ändringar ändrar karaktären på motorn. Jag provade på en s.k 60 cylinder till Sachs, orörd med kyrkportsförgasare.
ligger nog nått i det! Det är ju typ som portning av cyllen, går olika, å pipor :)
VRM Roffe skrev: Hej Conrad !
Jag vill inte vara någon språkpålis ;=)
Men det stavas så här så det inte blir missförstånd :=)
Squish= Klämspalt
Klämspalt är det ordet jag använder nuförtiden.
Vi hörs igen
MVH
R
Det är bra att du ändrar så de inte blir nått missförstånd som du nämnde :) Klämspalt kan nog dem äldre också bättre (inte riktakt mot er!!!!) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra Roffe, det är så att jag är dyslektiker och ibland får jag fundera en stund innan jag skriver ett ord eller hitta ett annat som betyder samma.
Det är faktiskt en liten plåga och har för mig varit ett bekymmer när jag skall skriva. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Conrad Engström skrev:Bra Roffe, det är så att jag är dyslektiker och ibland får jag fundera en stund innan jag skriver ett ord eller hitta ett annat som betyder samma.
Det är faktiskt en liten plåga och har för mig varit ett bekymmer när jag skall skriva.
Jag är faktiskt också dyslektiker 8) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad! Det är fel sätt dubbdockan sitter. Det är inte fel åt sidorna eller så, det är att den står för lågt! <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

ilogurra skrev:Conrad! Det är fel sätt dubbdockan sitter. Det är inte fel åt sidorna eller så, det är att den står för lågt!
Höj dubbdockan då!!! :idea: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar