Sachs, motorrenoverings Guide

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Sachs, motorrenoverings Guide

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med motorrenovering på några 3 växlade sachs motorer och hade behöft en liten guide till att byta packboxar, ramlager osv, då jag inte riktigt har dom verktyg som krävs för detta undrar jag om ni kanske har några enkla lösningar :?: tex värma med värmepistol och banka ut dom gamla packboxarna, banka in? och hur jag kan få bort lagerbanorna hyffsat enkelt :o.. Och så undrar jag om någon möjligtvis har en bra lösning på trasiga växelkåper? hur att reparera dessa?

Tacksam för hjälp :idea:.. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta ur ramlager från blockhalvor: lägg halvorna i frysen några timmar, sen släpper lagerbanorna nästan av sig själv.

Packboxar: ta en hylsa i lagom storlek, för att knacka ur dom, gör sedan motsvarande när du ska tillbaks med dom nya.

lagerbanorna på vevaxeln: där bör man ha en riktig avdragare för lagerbanorna, jag har inget universaltips där, var försiktig så du inte bankar vevslängarna vinda om du skulle få för dig att försöka slå loss dom. :evil:

Växelkåporna: ? <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för dom tippsen :P ..
Det jag menar med växelkåper/kåpor är att dom offta är spruckna, eller helt av vid fästerna för växelmekanismen eller sönder naggade vid spärrstiftet.. De här med att nita fasst plåt på insidan verkar inte funka riktigt bra. eftersom detta är ett vanligt problem på sachs så tänkte jag att kanske någon har kommit på en bra lösning till detta :idea: :o .

Har själv 4 stycken 3 växlade motorer, där 3 stycken har trasiga fästen och alla 4 är naggade vid spärrstiftet. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelkåporna är besvärliga....
Svetsa går inte, lage med plåt tror jag inte på, kemisk metall håller inte.

i någon växelkåpa har jag svarvat en hylsa som jag pressat i kåpan i stället för koppen med fjäder och stift. men jag har för stor svarv för så små pilljobb, så det gör jag inte om. men har man tillgång till en liten urmakarsvarv så kan de funka. <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild


ganska illa tilltygad, borde gå att rädda?.

Har köpt ett slags universal spackel som är Väldigt hårt :!: bättre än kemisk metall, och tål värme. ska nog testa laga kåpan med detta. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gör ett försök, men jag skulle nog kasta den kåpan <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tillverkat lösa delar till kåporna lika den på bilden, men det kräver en svarv. Jag gör det bara åt mig själv :x <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kassta en växelkåpa :shock: ... jag filade till det stora hålet, där vars växelaxeln sitter i och limmade in en bricka, därefter gjorde jag nya fästen, vars hela mekanismen sitter i. limmade även dom. därefter spacklade jag med "Superspacklet" och filade till allt med dremmel. drog genomgående skruvar med extra brickor som går över sprickorna, limmade och spacklade över. byggde en ny "Tunnel" för spärrstiftet och slipade till. slutligen sprayade jag den med mattsvart färg.


skruvarna funkar så att när man drar fasst mekanismen i sitt fäste dras även själva fästerna åt. om det ska lossna nu måste i princip hela kåpan sprängas invändigt :roll:

Bild

Bild

Bild

Kanske inte den snyggaste reperationen, men stabil :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket jobb! De ser väldigt stabilt ut. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->alltid trevligt å höra, det borde väll hålla? tänkte av era egna erfarenheter av reparerade växelkåpor, bara man inte sparkar i växlarna så :roll: .de enda jag oroar mig lite över är om något kommer ta i kedjan/drevet när allt är monterat.

Jag köpte motorn från tradera nyligen, svänghjulet glappade så mycket så man undrade om det överhuvudtaget sitter något lager där, nåväl öppnade blocken och vad hittar jag? inga lager där det ska vara lager i alla fall, dom låg lite här och där i hela motorn, riktigt illa faktiskt.
För övrigt såg veven bra ut, och resten av delarna.

Nu undrar jag vars kan man köpa nya, Bra lager till sachs ? har hänt att man köpt E15 lager som börjar glappa efter två månader :?..
Nu är det förståss E17 jag behöver. har sett ett slags lager som är i svart plast? och de gamla vanliga. sen finns det ju olika fabrikat.

Vilket är bäst? <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 jun 2008, 23:00

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->går det inte lika bra att värma för att få lös lagren och få dit dom igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar