Montering kickaxel på 2vxl Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
keli

Montering kickaxel på 2vxl Sachs

Inlägg av keli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall plocka ihop en sachs 2 vxl har lite problem med hur kickaxeln skall vara monterad ? Hittar inget stopp i kåpan som det finns på 3 vxl. Är det olika på 2 & 3 vxl ? Såg inte hur den satt vid isärtagningen.

Gott Nytt Moppe År :D

kent <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det här hjälpa dig?

http://www.raketsport.com/mektips_motorhalvor_.htm <!-- </EdIndex> --></div>
larra

Inlägg av larra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har precis gjort den här manövern under kvällen.
Instruktionerna i länken funkade bra för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
keli

Inlägg av keli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset. Jag skruvade ihop motorn i går verka funka enl beskrivningen. Skall förhopningsvis starta den i morgon.

Kent <!-- </EdIndex> --></div>
lasslo
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har oxå problem med att få till det med kickaxel och fjäder på min 2vxl Sachs.
Jag fattar inte riktigt var kickfjädern ska vila i blocket. det enda stället den passar på är "nere" i bakre hörnet", men då pressas ju fjädern på "fel" håll när jag kickar? mot en växelkugg liksom??
Allt på kickaxeln sitter som det satt när jag monterade isär??

Sen förstår jag inte vad som menas med "kickstartsanslaget" i mektipset ovan? Jag har ingen platta med gummitutt på? det enda är en riktigt nersliten bricka som sitter mellan fjädern och "stopplattan".
Är det fragment av kickstartsanslaget? Jag har liksom ingen styrning på fjädern mot plattan?

innan jag delade motorn funkade det fint att kicka?

Jag hittar ingen bra bild i sprändskisserna?
Finns det nån som har bild på hur det ska se ut när axeln sitter i högerhalvan? <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://raketsport.com/sachs_50_2.htm

zooma detta o kolla. kickanordningen finns i detalj. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
lasslo
Kontakt:

Inlägg av lasslo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag löst mitt kickproblem :)
När jag delat motorn så visade det sig att höger blockhalva var ganska risig, så jag tog en annan jag hade liggande.
Den "nya" var från en trampmotor, jag kollade och tyckte den var helt identisk. Men när jag tittade mer noga imorse så såg jag att trampmotorhalvan hade några mm kortare mässingsbussning(den som går igenom blocket). Då hade jag ingen styrning till "stopbrickan". Därför kunde jag inte centrera den och få fjädern rak & fast.

När jag bytt bussningen var det inga problem att montera och spänna fjädern :) <!-- </EdIndex> --></div>
Dbs panter, tufft 70tals stuk..
Andra gamla fordon med kylflänsar...
Skriv svar