Det här med Vevaxel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Gurre

Det här med Vevaxel

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ju en delad mening bland de som vrål-trimmar moped motorer. Tex att top racing veven är bra säger en del, medans andra säger att det är skräp och inte är bra balanserad m.m. En del tycker orginal veven är bäst osv.
När jag trimmar är det inte veven jag oroar mig för utan lagerna i motorn, finns det lager som pallar med all kraft då man vill ha riktig maskin?
:oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket trim talar vi om? En filad 60 kubbe eller mera.
I en av mina EKF snurror sitter en top racing vev med 95 mm aluminiumstake och L17 lager FAG. Moppen gör 107 km/tim har körts i två år utan lagerbyte. Endast ett kolvbyte. Begär du bättre bitar eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->L17 lagren som kallas för Magnetlager, men som egentligen är ett Vinkelkontaktlager räcker väldigt långt.
I stora bearbetnings maskiner inom industrin, dit jag säljer lager, så sitter det nästan bara Vinkelkontaktlager, för dom har bäst precision.

En del tjatar om att man måste byta ut L17 lagren mot fasta (spårkullager som är nerslipade) men det är helt onödigt.
Jag har aldrig bytt ett par ramlager för att dom har vart slitna eller skadade, och då kör nog jag hårdast med grejerna på det här forumet.
Det händer att jag ligger på mellan 80-90 blås i ett par mil om det är rak och tråkig väg :shock:
Kommer det då nån bil och tutar och tycker det är fränt att det går så fort så händer det att jag bottnar maskin och sniffar på 105 blås :cool2:

Det som jag gör när jag river en maskin, är att kolla lager banorna efter skador, finns det inga så shimsar jag till rätt spel och kör med dom gamla lagren igen, för då går veven lite lättare oxå.
Är det bara rätt shimsat, så räcker L17 lagren till ca 16 000 rpm med bra olja.
Har du skit olja så kan man knäcka det mesta i en motor.

En nackdel med Top Racing veven är just nållagret.
Om det havererar när du kör, så får du ett gäng härdade nålrullar som vispar runt i vevhuset och slår ihjäl det mesta.
En oljebrons bussning går bara tyngre för att tillslut nypa.

Min 1209:a kör jag med 0.6 % oljeblandning i (Triboron olja) och plågar den konstant till 12-13 000 rpm och den har jag inte rört en skruv på under 2 år.
Så har man bara koll på lager och shimsningar, så håller grejerna längre än folk tror.
Däremot så vill inte ram och ekrar hålla lika bra :evil:
Det verkar inte vara gjort för att dra upp den på bakhjulet i 45 blås.. :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dem andra sachsåkarna ovanför. :wink: Har också L17 lager i min EKF. Kanske kör lite snällare än herrarna ovanför. Men mina saker håller också! <!-- </EdIndex> --></div>
Gurre

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej en riktigt dum fråga kanske. Men vad ska man ha för verktyg när man shimsar in? Att man lägger shims / brickor för att få sakerna sitta som de ska fattar jag, men hur gör ni och vilka verktyg använder ni?
Hur är det med toleranser man kan gå med på osv?

dumma frågor men är helt novis på detta :oops: [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] :hide: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns specialverktyg att köpa för att dra loss innerlagret.

Jag har själv en sådan, om dem fungerar hur bra som helst!
http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Index.php?sArtModelId=AA001

Här är ett verktyg för att få ut ytterlagret ur blocken smärtfritt. 3-4vxl.
http://shop.ettansmopeder.se/Shop/Index.php?sArtModelId=AA013

Och toleranserna.. Jag shimsar alltid på fri hand. Du ska inte känna något glapp, varken in/ut, upp/ner eller åt sidorna. Men det ska rulla lätt! Du ska inte ta i för kung och fosterland för att snurra på veven, då är det för trångt. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp dom av Simtus istället, det är han som tillverkar verktygen

http://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Köp dom av Simtus istället, det är han som tillverkar verktygen

http://www.raketsport.com/simtus_produktblad.htm
jävligt bra att ha göra med.. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Gurre

Inlägg av Gurre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer köpa på min lite verktyg ser jag, tog mig allt för lång tid att fixa en svänghjulsavdragare. Men nu när man har en så går det lättare. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

Sura skrev:L17 lagren som kallas för Magnetlager, men som egentligen är ett Vinkelkontaktlager räcker väldigt långt.
Dom är snarlika men inte riktigt. Ett vinkelkontaktlager har en liten krage på den öppna sidan som gör att lagret inte är delbart rakt ut som ett magnetlager. Vinkelkontaktlager används ibland som ramlager och fungerar lika bra. Dom har nästan lika låg friktion som magnetlager och tål nästan lika höga varvtal. Dessutom finns vinkelkontaktlager med olika djup på kragen på den stängda sidan som kan ta upp kraften i olika vinklar.

Magnetlager har två nackdelar. Dels måste det axiella spelet shimsas till mycket små spel och dels så har lagret inget spår som binder olja när motorn står. Oljan rinner bort från kulornas kontaktyta från den yttre lagerbanan med bränslet när man stänger av motorn. Magnetlager ställer lite högre krav på bra smörjning.

I gengäld tål de högre varvtal, utvecklar mindre värme och har lägre friktion. De används ibland i riktigt hårt trimmade racingmotorer för att få ut det sista effektmässigt. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

mbha skrev:I gengäld tål de högre varvtal, utvecklar mindre värme och har lägre friktion.
Har du möjligtvis några siffror på hur stor friktionsskillnaden är? <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går inte att mäta i absoluta siffror. De flesta vevpartier kastar (flexar) lite och det är förstås mer vid toppvarv än vid lägre varv. Magnetlager tillåter lite flex utan att kulorna bromsar den rörelsen.

Vid praktiska prov så har det visat sig att magnetlager i vissa motorer kan ge ytterligare någon hästkraft vid riktigt höga varv och dessutom låter motorn varva lite högre. Det finns siffror på det för bl.a. KTM 495 (M30 lager). Hela skillnaden är i det fallet lägre friktion. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar