Byte av bensinkran

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Peterette

Byte av bensinkran

Inlägg av Peterette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en Apollo Motorette 1955 som behöver en ny bensinkran. Har sökt efter en ny sådan hos mopedreperatörerna i min omgivning men det är svårt att hitta någon sådan med rätt gängor (utvändiga gängor). Tror att det är M12 (grova gängor, inte dagens M12x1).

Finns det någon här på forumet som har löst problemet tidigare?
/Peter <!-- </EdIndex> --></div>
vinn

Inlägg av vinn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag delar ditt bekymmer, under min jakt på bensinkran till min Fram -53 har jag hittat denna, http://korta.nu/6652, men jag förstår inte riktigt vad UNC 1/8" betyder... UNC förstår jag, men vad är "en-åttondels-tum" egentligen. Min kran är knappa 14 mm i diameter men vilken gängtyp vet jag ej. ser inte ut att vara M-gänga i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skaffa en gängtolk kostar inte många kr, att gissa vilken gänga du har är omöjligt

finns på feltema
http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=g%c3%a4ngtolk <!-- </EdIndex> --></div>
vinn

Inlägg av vinn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Toppentips. Vi som precis blivit med Biltema i sommar! Åker direkt när jag vaknar i morgon bitti. <!-- </EdIndex> --></div>
Peterette

Inlägg av Peterette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tackar också för tipset om gängtolk! En av de mopedreperatörer som jag har varit i kontakt med sa att det var den gamla sortens standardgängor på 12 mm som är grövre än dagens fingängor. Får se vad gängtolken säger.
Jakten fortsätter <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gängtolken bör nog vara både mm och tum. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->unc-1/8 betyder att den är en åttondels tum i utvändig diameter (dvs 3,18mm). och kallas även nummergänga 5-40 ,där 40 står för 40 gängvarv/tum

R-1/8 betyder oftast BSP ,brittisk konisk rörgänga för rör med 1/8 inv diameter och 28 gängvarv/tum.
då är den utvändiga diametern på gängan 9,73mm

rörbranschen mäter lite annorlunda kan man säga. <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du kan köpa en ny packning på tradera och byta ut funkar kanon har gjort det själv satt orginal på flera modeller. Har för mig han har två storlekar kolla med han.
http://www.tradera.com/BENSINKRANSPACKNINGAR-MOPED-NYA--auktion_100709_116713942 <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Löjligt :lol: Köpte en näve sådana packningar av killen som tillverkar dom på marknaden i Malmby 5Kr stycke. Vet ej vem han var men han säljer packningssatser, korklameller och olika bensinkranspackningar.
Trevlig prick var den mannen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar