vad kan det kosta o ekra om 2 hjul?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
svetsaren6

vad kan det kosta o ekra om 2 hjul?

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå!

jag håller på o renoverar en moped till frugan o skulle vilja göra det seriöst , så jag vill ekra om 2 hjul till en monark 1283.

Någon som vet vad det kostar?

eller ska man ge sig på det själv?

kan man lacka fälgen o byta en eker i taget?

nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det finns ekrar/ekersatser att köpa skulle jag rekommendera att ekra av hjulet och lacka fälgen, släng de gamla ekrarna till räven och ekra upp med nya när färgen härdat ordentligt men... Skaffa först ett ex av Jim Lundbergs bok eller det nummer av Classic Motor där han ekrar om ett hjul, det är faktiskt inte svårt om man följer hans tips. Prova inte utan guide, det är bättre att lämna in hjulet till ngn cykelverkstad än att förstöra fälgen.
Har själv ekrat upp några hjul efter Jim´s anvisningar och de har blivit helt ok, men räkna med att det tar nån timme.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då ska jag först kolla om det finns ekrar o köpa .

tack för svaret.

nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är ingen som har det nummret där han ekrade om hjul o sälja.
eller kopiera? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Har själv ekrat upp några hjul efter Jim´s anvisningar och de har blivit helt ok, men räkna med att det tar nån timme.
Lycka till!
Då borde ju du ha det nummret så vi andra kan få ta del av det :D
Kan du inte scana av sidorna och lägga upp dom här på forumet? <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är nu detta för bok???

Nu blev jag nyfiken.
Det där hade varit kul att lära sig .... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Boken heter "Meka & Kör" av Jim Lundberg och Gunnar Flodén.
Har den tyvärr utlånad....
Finns att köpa bl.a här: http://www.veteranforlaget.se/Default.aspx?module=5&content=1&lang=SV&fwsite=1 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr har jag inte kvar artikeln själv :oops: men det är inte svårare än att om man gjort det ett par gånger så "sitter det". En sak är dock viktig: Ekra inte av ett hjul utan att ha mätt var navet sitter i sidled först!
: Lägg en lång linjal eller liknande över bromstrumman och mät sedan avståndet mellan linjalen och fälgen. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

Raketsport skrev:Boken heter "Meka & Kör" av Jim Lundberg och Gunnar Flodén.
Har den tyvärr utlånad....
Finns att köpa bl.a här: http://www.veteranforlaget.se/Default.aspx?module=5&content=1&lang=SV&fwsite=1
Tack för hjälpen !

Den boken ska inhandlas snarast tror jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

Lordhelmet skrev:En sak är dock viktig: Ekra inte av ett hjul utan att ha mätt var navet sitter i sidled först!
Borde inte det ge sig "automatiskt"? Iallafall om man har ett "helt" nav. Då måste ju navet skjuta ut lika mycket åt båda håll. Eller?

Mvh,
/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, njaaä det är lätt att tro det(jag gjorde det en gång i tiden :oops: ) men om navet inte hamnar i rätt läge kan däck/fälg komma att ligga an mot kedjeskydd och sånt. I allmänhet är det enklast att mäta på bromstrumman när skölden är bortplockad. Om du tittar på ett nav så är det ofta inte symmetriskt men fälgen ska ju befinna sig mitt mellan gaffelben/ mitt i swingen för att hjulen ska spåra. Om tex bakfälgen hamnar förskjuten från centrum går det ju inte heller att byta distanser på axeln eftersom kedjedreven också ska gå i linje. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmmmm i det fallet får man säga att moppen går som en stövare evildevil

verkar vara en hel vetenskap med omekring... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dra nipplarna tills gängan på ekern försvinner in i nippeln, precis i kanten. Då är navet i mitten, därifrån kan man börja dra ett varv år gången alla tills det börjar spänna i ekrarna och sedan börja rikta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar