varför får jag ej i 2:an o 3:an på compacten?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
tob
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jul 2010, 23:00

varför får jag ej i 2:an o 3:an på compacten?

Inlägg av tob »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->försöker ställa in växlarna på min crescent compact 1252 (3-växlad). har skruvat på spårmuttern till växelgaffeln i all oändlighet, men får bara i 1:an o friläget. varför går inte 2:an o 3:an i????????????

tacksam för svar från någon klok <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här på Forumet, under Mektips, står det om Växelinställning, kolla där :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du MÅSTE röra på bakhjulet när du växlar, det är rakskurna drev i vx lådan och dom hoppar inte i om det står still <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade samma symptom.

Felet på min var för mycket axiellt spel på utgående axeln så drevet nött sönder spärrstiftskoppen och låst stiftet i sitt yttersta läge.

då kan inte mekaniken vid stiftet röra sig och då låser du lådan i ett läge.

Prova att lossa de 2 skruvar som håller mekaniken vid stiftet och se om du får i växlarna.

Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du friska grejer och rätt schimsat så ska det inte vara några problem med att få in växlarna.... Och som Tompa säger, snurra på bakhjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan också vara växelfjädern som är böjd eller helt enkelt utsliten och en annan sak testa inte om du får i växlarna utan att du har på den yttre kåpan.Växelfjädern sitter bakom den del som är markerad på bilden.
Hoppas att du får rätsida på ditt bekymmer.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huvudaxeln (drevaxeln) shimsas på två ställen vid montering; dels växeldreven på axeln och dels axeln som helhet. Om du fått glapp på ett eller båda av dessa ställen blir det förr eller senare svårt att växla. Känn på axeln om du kan dra den ut och in, här skall det vara minimalt glapp (helst inget alls). Känns det glappigt kan det vara dags att öppna och shimsa om. En nyshimsad motor är enkel att ställa in växlarna på (under förutsättning att växelkåpan är frisk). <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är alltså så att man måste ha kåpan på för att det ska funka riktigt? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
RoRRe skrev:Det är alltså så att man måste ha kåpan på för att det ska funka riktigt?
Om vx axeln i vx segmentet är det minsta glapp, så måste kåpann sitta på. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa Skrivet: Ons Aug 04, 2010 21:47:36 Rubrik:

Om vx axeln i vx segmentet är det minsta glapp, så måste kåpann sitta på.
Jaha där ser man. Fick man lära sig nått nyttigt idag oxå då :) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svårt att beskriva vad man har för fel och hur man kan avhjälpa det . Men jag har aldrig haft några problem att få växlarna att fungera , men när jag så hur Pekka i Hallstamoppers ställde in växlarna så var jag tvungen att finsjustera mina :oops:

Var som att se min gamle granne göra Rubiks kub (hans rekord var drygt 20 sek) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Det är svårt att beskriva vad man har för fel och hur man kan avhjälpa det . Men jag har aldrig haft några problem att få växlarna att fungera , men när jag så hur Pekka i Hallstamoppers ställde in växlarna så var jag tvungen att finsjustera mina :oops:
Hur ställde Pekka in växlarna? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med motorn lös och en nyckel på spårmuttern och en nyckel på drevmuttern , sen gick det undan :lol:
Snacka om att erfarenhet märks...

Måste erkänna att jag aldrig riktigt lagt märke till hur armen rört sig lite i sidled när växeln legat i , men efter en provtur idag är lådan helt grym.
Tyvärr så får jag ett litet "bååande innan har varvar upp , efter jag gått ifrån 5 halvan till en 60 cc , men inga problem när det väl varavar ... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar