varför får jag ej i 2:an o 3:an på compacten?
varför får jag ej i 2:an o 3:an på compacten?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->försöker ställa in växlarna på min crescent compact 1252 (3-växlad). har skruvat på spårmuttern till växelgaffeln i all oändlighet, men får bara i 1:an o friläget. varför går inte 2:an o 3:an i????????????
tacksam för svar från någon klok <!-- </EdIndex> --></div>
tacksam för svar från någon klok <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade samma symptom.
Felet på min var för mycket axiellt spel på utgående axeln så drevet nött sönder spärrstiftskoppen och låst stiftet i sitt yttersta läge.
då kan inte mekaniken vid stiftet röra sig och då låser du lådan i ett läge.
Prova att lossa de 2 skruvar som håller mekaniken vid stiftet och se om du får i växlarna.
Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Felet på min var för mycket axiellt spel på utgående axeln så drevet nött sönder spärrstiftskoppen och låst stiftet i sitt yttersta läge.
då kan inte mekaniken vid stiftet röra sig och då låser du lådan i ett läge.
Prova att lossa de 2 skruvar som håller mekaniken vid stiftet och se om du får i växlarna.
Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan också vara växelfjädern som är böjd eller helt enkelt utsliten och en annan sak testa inte om du får i växlarna utan att du har på den yttre kåpan.Växelfjädern sitter bakom den del som är markerad på bilden.
Hoppas att du får rätsida på ditt bekymmer.
<!-- </EdIndex> --></div>
Hoppas att du får rätsida på ditt bekymmer.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huvudaxeln (drevaxeln) shimsas på två ställen vid montering; dels växeldreven på axeln och dels axeln som helhet. Om du fått glapp på ett eller båda av dessa ställen blir det förr eller senare svårt att växla. Känn på axeln om du kan dra den ut och in, här skall det vara minimalt glapp (helst inget alls). Känns det glappigt kan det vara dags att öppna och shimsa om. En nyshimsad motor är enkel att ställa in växlarna på (under förutsättning att växelkåpan är frisk). <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är svårt att beskriva vad man har för fel och hur man kan avhjälpa det . Men jag har aldrig haft några problem att få växlarna att fungera , men när jag så hur Pekka i Hallstamoppers ställde in växlarna så var jag tvungen att finsjustera mina 
Var som att se min gamle granne göra Rubiks kub (hans rekord var drygt 20 sek) <!-- </EdIndex> --></div>

Var som att se min gamle granne göra Rubiks kub (hans rekord var drygt 20 sek) <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur ställde Pekka in växlarna? <!-- </EdIndex> --></div>S_Compakt skrev:Det är svårt att beskriva vad man har för fel och hur man kan avhjälpa det . Men jag har aldrig haft några problem att få växlarna att fungera , men när jag så hur Pekka i Hallstamoppers ställde in växlarna så var jag tvungen att finsjustera mina
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med motorn lös och en nyckel på spårmuttern och en nyckel på drevmuttern , sen gick det undan 
Snacka om att erfarenhet märks...
Måste erkänna att jag aldrig riktigt lagt märke till hur armen rört sig lite i sidled när växeln legat i , men efter en provtur idag är lådan helt grym.
Tyvärr så får jag ett litet "bååande innan har varvar upp , efter jag gått ifrån 5 halvan till en 60 cc , men inga problem när det väl varavar ... <!-- </EdIndex> --></div>

Snacka om att erfarenhet märks...
Måste erkänna att jag aldrig riktigt lagt märke till hur armen rört sig lite i sidled när växeln legat i , men efter en provtur idag är lådan helt grym.
Tyvärr så får jag ett litet "bååande innan har varvar upp , efter jag gått ifrån 5 halvan till en 60 cc , men inga problem när det väl varavar ... <!-- </EdIndex> --></div>