<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart som fasen att jag gjort det. Hur kulle det ha gått till att missa den tråden? Jag såg det bara som ren å skär humor, inget annat zappa. <!-- </EdIndex> --></div>
Nu är det ju inte bara Viskositeten som spelar roll, det är ju helt olika egenskaper på en Transmissionsolja än en Motorolja vilket gör att på en ILO så far remmen (oftast) samt att kopplingen kan slira, samma gäller Husqvarna.
Just på HVA och ILO är det mer noga att det är en Rak olja och att det är en Motorolja än själva viskositeten (man kan alltså ta SAE20 likaväl som SAE30 och det fungerar lika bra). <!-- </EdIndex> --></div>
Där blir det ju också fel egentligen (men en Sachs är ju inte känslig då den saknar rem), en Olja som benäms SAE80 är en Singlegrade (Rak olja), en som benäms 80w90 är en Multigrade. Men ju fler tillsatser i en lja, desto mer problem kan man få med koppling m.m. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok Zappa.. Alltså flintan jag har och undrar över(oljetyp) är
kuggdriven, ursäkta mej men blev lite förvirrad av alla svar,kul ändå. Är det då gräsklipparoljaSAE30 eller växellådsoljaSAE80w-90 som gäller för mej???? <!-- </EdIndex> --></div>
sachsmaster67 skrev:ok Zappa.. Alltså flintan jag har och undrar över(oljetyp) är
kuggdriven, ursäkta mej men blev lite förvirrad av alla svar,kul ändå. Är det då gräsklipparoljaSAE30 eller växellådsoljaSAE80w-90 som gäller för mej????
Min flinta har kuggtrans å jag kör med klipparolja SAE 30. Det funkar perfekt. <!-- </EdIndex> --></div>