80 Ts
80 Ts
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan får väl börja med att presentera mig, jag är en yngling 50+ som har handlat på mig några moppar den senaste veckan, mest av en slump (åsså var dom ju billiga) en 1279:a blå/vit i gott fungerande originalskick, en puch maxi rishög, en tidig alabama, grå/vit i "patinerat" (läs riktigt slitet) originalskick.
Å nu då så är jag erbjuden en 80Ts i riktigt bra skick för strax under 10"
jag känner att jag kan behöva köpråd på den, brister? prisbild?
//Kringlan <!-- </EdIndex> --></div>
Å nu då så är jag erbjuden en 80Ts i riktigt bra skick för strax under 10"
jag känner att jag kan behöva köpråd på den, brister? prisbild?
//Kringlan <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och välkommen in i moppegänget!
Det finns inte så gott om 80ts. Det tillverkades i....... var det 1100 eller 1500 exemplar? Kommer inte ihåg. Hur som helst är den rätt ovanlig eftersom det inte blev någon hit med sin 80cc. Under 10papp tycker jag är rätt bra pris, speciellt om den är fin.
Har inga erfarenhet om modellen som helhet då jag aldrig ägt eller kört någon. Har hört att motor är bra. MC'n som egentligen är en överdimensionerad 50ss som har sina plus och minus. Ett minus är sadeln som inte alls är bekväm på några längre sträckor. Sliten sadelstomme kan göra att den känns svajig att köra, kolla det.
Mitt råd är testkör den och om hjärtat klappar lite extra, då ska du slå till. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns inte så gott om 80ts. Det tillverkades i....... var det 1100 eller 1500 exemplar? Kommer inte ihåg. Hur som helst är den rätt ovanlig eftersom det inte blev någon hit med sin 80cc. Under 10papp tycker jag är rätt bra pris, speciellt om den är fin.
Har inga erfarenhet om modellen som helhet då jag aldrig ägt eller kört någon. Har hört att motor är bra. MC'n som egentligen är en överdimensionerad 50ss som har sina plus och minus. Ett minus är sadeln som inte alls är bekväm på några längre sträckor. Sliten sadelstomme kan göra att den känns svajig att köra, kolla det.
Mitt råd är testkör den och om hjärtat klappar lite extra, då ska du slå till. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej,gammal tråd kanske,men såg den av ren nyfikenhet,har själv en MCB 80Ts,röd från 1968 som gått 850 mil på mätaren.
Tar ut den ett par gånger på sommaren mest för att det ska användas,men är riktigt rolig att köra,kryper man ner ,så får man upp den lite över 100,och det e riktigt roligt på lite kurviga vägar,som sagt,det enda jag vill nämna som brist,är sadeln,inte bekväm efter en längre runda.
Sen känns det mer säkert att sitta i 100 på denna med bra bromsar mm,än en vråltrimmad monarped i 80-85 som knappt bromsarna vill finnas till hjälp,tänk på detta .
Kan nog ev sälja den i höst,få se............. <!-- </EdIndex> --></div>
Tar ut den ett par gånger på sommaren mest för att det ska användas,men är riktigt rolig att köra,kryper man ner ,så får man upp den lite över 100,och det e riktigt roligt på lite kurviga vägar,som sagt,det enda jag vill nämna som brist,är sadeln,inte bekväm efter en längre runda.
Sen känns det mer säkert att sitta i 100 på denna med bra bromsar mm,än en vråltrimmad monarped i 80-85 som knappt bromsarna vill finnas till hjälp,tänk på detta .
Kan nog ev sälja den i höst,få se............. <!-- </EdIndex> --></div>
Hej på er på detta forum!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat lite på ert forum då & då. Nu har jag slagit till och registrerat mig.
Vem är jag då? Köpte min första moppe när jag var tio år, vilket inträffade i mitten på sextiotalet. Sedan dess har det rullat ett antal tvåhjulingar in och ur min ägo, både stora och små.
När jag var 14 år fick jag chansen att provköra en kompis röda 80TS. Det starka minnet har följt mig sedan dess. Då & då har jag kollat på t ex Blocket men det har varit dålig med dessa hojar till salu. Så för ungefär ett år sedan fick jag tag i en och slog till. Det ångrar jag inte!
Jag är en sån där som vill veta vad det är som jag åker på, dvs kolla igenom att allt är OK. Nu har jag gått igenom motorn och bytt alla lager etc. och håller på att återställa den i så mycket originalskick det går. Delarna till dem växer inte på det s.k. trädet, om säger så. Men det är inte så mycket kvar. Just nu är det lite ljuddämpar fix, har fått tag i ett original ljuddämparämne som jag ska låta kroma. Sen ska plasthylsorna på stötdämparna kromas. Sen blir det järnet ute på vägarna, fantastiskt kul maskiner det här.
Kollade med bilregistret och det finns 42 st inreggade, fördelat på 42 ägare. Har för mig att det var sju som var i trafik, som min. Men en del hörs väl som moppe, förstås.
Kul att det finns några till här som också gillar dem.
Hur gick det för dig Kringlan med ditt 80TS-köp, blev det nån affär?
Och du Stensbol, visst kunde limpan vara lite bättre stoppad, det är inte någon maskin man gärna klämmer 20-30 mil i ett svep med
Ljuddämpar montering på G - den ska skjutas på lite till och ett fäste ska svetsas på innan förkromningen.
http://img834.imageshack.us/img834/3343/okromadoriginaldmpareme.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Vem är jag då? Köpte min första moppe när jag var tio år, vilket inträffade i mitten på sextiotalet. Sedan dess har det rullat ett antal tvåhjulingar in och ur min ägo, både stora och små.
När jag var 14 år fick jag chansen att provköra en kompis röda 80TS. Det starka minnet har följt mig sedan dess. Då & då har jag kollat på t ex Blocket men det har varit dålig med dessa hojar till salu. Så för ungefär ett år sedan fick jag tag i en och slog till. Det ångrar jag inte!
Jag är en sån där som vill veta vad det är som jag åker på, dvs kolla igenom att allt är OK. Nu har jag gått igenom motorn och bytt alla lager etc. och håller på att återställa den i så mycket originalskick det går. Delarna till dem växer inte på det s.k. trädet, om säger så. Men det är inte så mycket kvar. Just nu är det lite ljuddämpar fix, har fått tag i ett original ljuddämparämne som jag ska låta kroma. Sen ska plasthylsorna på stötdämparna kromas. Sen blir det järnet ute på vägarna, fantastiskt kul maskiner det här.
Kollade med bilregistret och det finns 42 st inreggade, fördelat på 42 ägare. Har för mig att det var sju som var i trafik, som min. Men en del hörs väl som moppe, förstås.
Kul att det finns några till här som också gillar dem.
Hur gick det för dig Kringlan med ditt 80TS-köp, blev det nån affär?
Och du Stensbol, visst kunde limpan vara lite bättre stoppad, det är inte någon maskin man gärna klämmer 20-30 mil i ett svep med

Ljuddämpar montering på G - den ska skjutas på lite till och ett fäste ska svetsas på innan förkromningen.
http://img834.imageshack.us/img834/3343/okromadoriginaldmpareme.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Hej på er på detta forum!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
, 
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4174&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Nä precis, då åker man Raketare...Anders55 skrev: det är inte någon maskin man gärna klämmer 20-30 mil i ett svep med![]()


http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4174&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej & Välkommen!
80TS är ju verkligen fina motorcyklar och din verkar ju var ett riktigt snyggt exemplar. Vill gärna se helbild på den.
Nu när vi är inne på modellen undrar jag om någon har något bra tips för att få lite extra stadga i sadeln utan att förstöra original konstruktionen. Våran 50ss sadel är inte direkt stadig och blir otrevlig att köra på grusvägar, då den börjar gunga åt både höger och vänster. <!-- </EdIndex> --></div>
80TS är ju verkligen fina motorcyklar och din verkar ju var ett riktigt snyggt exemplar. Vill gärna se helbild på den.
Nu när vi är inne på modellen undrar jag om någon har något bra tips för att få lite extra stadga i sadeln utan att förstöra original konstruktionen. Våran 50ss sadel är inte direkt stadig och blir otrevlig att köra på grusvägar, då den börjar gunga åt både höger och vänster. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för välkomnandet Josefine!
Jag lägger gärna upp en helbild när jag har fått på original-dämpen i kromat och färdigt skick, samt när stötdämparna är klara.
Till dess kan ni få njuta av hur den såg ut vid hemtransporten. Härefter har jag bytt handtagen till original räfflade svarta Speed-Way, gummitutan är borta och en original växelströmstuta sitter på (den på bilden här nedan är en likströmstuta - fungerade inte så bra ), ljusomkopplaren ska jag byta mot en sprillans ny original, till elstammen har jag skaffat grå Systoflex-slang som det ska vara - kommer dit i vinter. Nya tankdekaler finns oxå. Pakethållaren är alldeles för mycket "moppe", så den är såld. Baklyset är bytt till ett original. Den hemska guldkedjan ska ersättas med en vanlig svart & fin. Och sist men inte minst, utgående axeln till kedjedrevet vid motorn var avkapad! Nu sitter det en ny i, så snart kommer hastighetsmätaren att drivas från motorn igen, inte från framhjulet. Även om det senare funkar lika bra - men det är ju inte original!!
Några små repor i lacken har jag faktiskt "tvättat fram", de var bättringsmålade av tidigare ägare men jag tycker att brukspatina ska framgå. Ingen falsk make up här inte!. Är man "Original-Nisse så är man....
http://img192.imageshack.us/img192/2076/80tsn.jpg
Originalsadeln ÄR soft & fladdrig. Man måste nog byta fjädrarna och polstringen, tror inte att det finns några genvägar här. Nån på detta forum som har god kontakt med en tapetserare, kanske eller till och med ÄR tapetserare, som kan komma med goda råd?!
BTW, Josefine, har du kabelbandet som ska sitta under tanken och hålla upp hastighetsmätarwiren på bl a 50SS. Annars har jag det (lite smygreklam...
) http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/119479429
Förresten, det kan jag ju lägga in på "Säljes" här på detta forum..! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag lägger gärna upp en helbild när jag har fått på original-dämpen i kromat och färdigt skick, samt när stötdämparna är klara.
Till dess kan ni få njuta av hur den såg ut vid hemtransporten. Härefter har jag bytt handtagen till original räfflade svarta Speed-Way, gummitutan är borta och en original växelströmstuta sitter på (den på bilden här nedan är en likströmstuta - fungerade inte så bra ), ljusomkopplaren ska jag byta mot en sprillans ny original, till elstammen har jag skaffat grå Systoflex-slang som det ska vara - kommer dit i vinter. Nya tankdekaler finns oxå. Pakethållaren är alldeles för mycket "moppe", så den är såld. Baklyset är bytt till ett original. Den hemska guldkedjan ska ersättas med en vanlig svart & fin. Och sist men inte minst, utgående axeln till kedjedrevet vid motorn var avkapad! Nu sitter det en ny i, så snart kommer hastighetsmätaren att drivas från motorn igen, inte från framhjulet. Även om det senare funkar lika bra - men det är ju inte original!!
Några små repor i lacken har jag faktiskt "tvättat fram", de var bättringsmålade av tidigare ägare men jag tycker att brukspatina ska framgå. Ingen falsk make up här inte!. Är man "Original-Nisse så är man....
http://img192.imageshack.us/img192/2076/80tsn.jpg
Originalsadeln ÄR soft & fladdrig. Man måste nog byta fjädrarna och polstringen, tror inte att det finns några genvägar här. Nån på detta forum som har god kontakt med en tapetserare, kanske eller till och med ÄR tapetserare, som kan komma med goda råd?!
BTW, Josefine, har du kabelbandet som ska sitta under tanken och hålla upp hastighetsmätarwiren på bl a 50SS. Annars har jag det (lite smygreklam...

Förresten, det kan jag ju lägga in på "Säljes" här på detta forum..! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..