problem 3 vxl sachs fotvävel
problem 3 vxl sachs fotvävel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ett enastående jobbigt problem.
jag får i alla växlar utan några som helst problem ... när jag står still !! lägger i ettans växel och kör iväg, ska lägga i tvåan men den finns inte. stannar och står still, då kan jag lägga i tvåan. någon som vet eller varit ute för det själv. ska tilläggas att när jag stannat och lagt i tvåan och kör iväg så hoppar växeln ur efter ca 5 meter.
mvh erik <!-- </EdIndex> --></div>
jag får i alla växlar utan några som helst problem ... när jag står still !! lägger i ettans växel och kör iväg, ska lägga i tvåan men den finns inte. stannar och står still, då kan jag lägga i tvåan. någon som vet eller varit ute för det själv. ska tilläggas att när jag stannat och lagt i tvåan och kör iväg så hoppar växeln ur efter ca 5 meter.
mvh erik <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok. den känns inte glapp alls,men det kanske inte behöver vara så mycket glapp för att det ska glappa. den där "koppen" som växelpedalsaxeln ska gå in i är helt borta, det är bara ett hål rätt igenom kåpan. axeln känns ändå väldigt stabil och utan glapp när den yttre kåpan är på plats. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
att du ska byta kåpan
Du skriver ju själv att den är trasig
Har det funkat att växla med trasig kåpa eller började krånglet när kåpan pajade? <!-- </EdIndex> --></div>
Om det finns en verkstad du kan lämna den till så tycker dom nogerikda skrev:hur mycket glapp i växelaxeln är inom tolerans.
var ute nu igen och försökte med alla möjliga inställningar men det är samma som förut.![]()
![]()
blir att lämna in den på verkstad till veckan.
att du ska byta kåpan
Du skriver ju själv att den är trasig
Har det funkat att växla med trasig kåpa eller började krånglet när kåpan pajade? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är inte selektorn utan där växelpedalsaxeln går in. den ska väl sitta i en "kopp". hela den koppen är borta. vet inte varför, har precis köpt motorn och upptäckte det när jag kollade lite närmare på kåpan. pedalaxeln är helt lös och slapp, finns ju inget den kan styra i. har letat efter en annan kåpa men utan resultat så jag får göra en egen "kopp" <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där kåpan satt filar man upp hålet så det blir runt och i centrum av axeln.
Svarva en ny kopp som passar i hålet men är så lång att den går enda mot motorhalvan, alltså förbi drevet. Man måste svarva en hals på den för att drevet inte skall ta i. I botten på koppen där axeln skall in borrar man hål för en m 6 skruv den borras och gängas in i motorhalvan. Nu sitter den nya koppen fast. Den nya biten görs lite längre än det behövs så klämms den fast av växelkåpan. Den måste ha en fläns mot växelkåpan.
Fungerar utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Svarva en ny kopp som passar i hålet men är så lång att den går enda mot motorhalvan, alltså förbi drevet. Man måste svarva en hals på den för att drevet inte skall ta i. I botten på koppen där axeln skall in borrar man hål för en m 6 skruv den borras och gängas in i motorhalvan. Nu sitter den nya koppen fast. Den nya biten görs lite längre än det behövs så klämms den fast av växelkåpan. Den måste ha en fläns mot växelkåpan.
Fungerar utmärkt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har nu gjort en liknande kopp som du beskrivit, så nu sitter axeln fast, litet glapp är det men den kanske inte ska vara helt stum.. men mitt problem kvarstår som vanligt. tar jag bort växelkåpan så bara drevet och växelaxeln syns så kan jag peta i växlarna med handen. läste någonstans att man skulle ställa låsmuttern nästan jämnt med axel och sen peta i växlarna för hand. men detär helt omöjligt att trycka in axeln då. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har nu hittat ett misstänkt fel men vet inte vad det är.. nu hoppar växeln in mot treans växel.. MEN.. växeln går inte riktigt i. det verkar vara ett friläge mellan tvåan och trean för jag får trycka in axeln med fingret en millimeter ungefär och hålla där, då ligger trean i.. någon spom varit med om det? <!-- </EdIndex> --></div>