dåligt komp flinta motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MRmax

dåligt komp flinta motor

Inlägg av MRmax »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har precis satt ihop en 2vxl flinta motor med nya lager, packboxar samt kolvringar och nya packningar. När jag testar att kicka med kompmätare inkopplad så visar den bara ca 3bar, är det bra? har för mig att det ska ligga på minst 6bar, vad kan det vara för fel, nån som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är den svårstartad? Vad är problemet? :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte ett ganska lågt kompressionsförhållande på Flinta? Tror det ligger på typ 6,5/1, men jag kan ha fel... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blanda inte ihop äpplen och päron nu. :wink:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressionsf%C3%B6rh%C3%A5llande

Det intressanta är om mopeden går eller inte, eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en tvåtaktare brukar väl ligga ganska lågt på kompet :? <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att det är skillnad på kompressionstryck och kompressionsförhållande, så jag har nog koll på fruktkorgen :)
Menar bara att lågt kompressionsförhållande per definition ger ett lägre kompressionstryck... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om kompen är låg med nya ringar är inte så ovanligt.
Honade du cylindern?
Kör en tid, det tar ett tag innan kolvringen blir insliten. <!-- </EdIndex> --></div>
MRmax

Inlägg av MRmax »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindern är honad. Har inte provat starta än. Kollade kompet med en mätare och reagerade på de låga mätvärdena. Tänkte att det kunde vara läckage eller kanske nån spricka i cylindern?.
Men jag ska dra igång den och kolla hur den går.(så fort jag fått gnista :roll: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Coolers.
Tänk bara på att Flintan är ganska kinkig på tändinställningen för att gå bra. <!-- </EdIndex> --></div>
MRmax

Inlägg av MRmax »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag testat igen och allt verka vara okej (komp ligger på 6,5) men jag får ingen fin gnista bara utslag på voltmetern, kan det vara tändspolen som gett upp? Kondingen och brytaren är ny. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar