Sachs 2vxl som dör!
Sachs 2vxl som dör!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Hoppas någon kan ge mig lite klarhet i vad som är problemet med min moppe..
Har en 2vxl Sach(handväxlad) som dör lite då och då. Problemet har eskalerat från någon gång då och då till att dö efter 20m ungefär. Den dör även vid tomgång/gasning.. Är svårtstartad efter att den har dött.
Någon som har något tips om vad det skulle kunna vara?
Mvh Ylva <!-- </EdIndex> --></div>
Har en 2vxl Sach(handväxlad) som dör lite då och då. Problemet har eskalerat från någon gång då och då till att dö efter 20m ungefär. Den dör även vid tomgång/gasning.. Är svårtstartad efter att den har dött.
Någon som har något tips om vad det skulle kunna vara?
Mvh Ylva <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se det som en utmaning, det är enkelt ett skruva gammalmoped och kul är det när du får fart på den igen.
Sannolikt har du problem med bensintillförseln eller tändningen.
Har du provat att lyfta på tanklocket? Kan vara dåligt med avluftningen i tanken, jag har råkat ut för det själv. Enkelt att kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
Har du provat att lyfta på tanklocket? Kan vara dåligt med avluftningen i tanken, jag har råkat ut för det själv. Enkelt att kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mvh ylva <!-- </EdIndex> --></div>
hur vet jag om det är dålig avluftning itanken? jag har bytt tändstift, men utan resultat.. är det något annat med tändningen som kan vara fel?bryggaren skrev:Se det som en utmaning, det är enkelt ett skruva gammalmoped och kul är det när du får fart på den igen.
Har du provat att lyfta på tanklocket? Kan vara dåligt med avluftningen i tanken, jag har råkat ut för det själv. Enkelt att kolla.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dålig avluftning blir det om tex bensintankens lock är för tät i packningen,
då du skruvar av locket så blir det så att bensinen kan rinna fritt ner till
förgasaren utan att hindras av ett vacum som uppstår, ungefär som då en
plastpåse har en knut - ingenting kommer in eller ut.
Naturligtvis under förutsättning att bensinkranen är öppen.
<!-- </EdIndex> --></div>

- JanneHagnell
Jepp, men det finns en till: tjuvluft. Läckage vid toppen kan tex yttra sig så. Den kan funka OK kall och sedan, när metallen rör sig så vips, pyser kompressionen ut...Braxmatte skrev:bryggaren skrev:Sannolikt har du problem med bensintillförseln eller tändningen.Snacka om helgardering

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...men ack så elementärt, gäller alla bensindrivna motorer. 
Sök på detta forum så hittar du säkert någon bra tråd om hur du kollar tändningen, några exempel:
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=3694&highlight=t%E4ndspole&mforum=raketsport
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2735&highlight=t%E4ndspole&mforum=raketsport
Det finns fler, lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>

Sök på detta forum så hittar du säkert någon bra tråd om hur du kollar tändningen, några exempel:
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=3694&highlight=t%E4ndspole&mforum=raketsport
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2735&highlight=t%E4ndspole&mforum=raketsport
Det finns fler, lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
ska jag testa att ha kranen öppen och öppna tanklocket och se om det rinner igenom?
hur tar jag reda på tjuvluft?
tack för tips och länkar!
/ylva <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen skrev:Dålig avluftning blir det om tex bensintankens lock är för tät i packningen,
ska jag testa att ha kranen öppen och öppna tanklocket och se om det rinner igenom?
/ylva <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
-
Tankens luftning testar du enklast genom att köra, och när den börjar tjura och inte vill gå ordentligt. så öppnar du locket så vacumet släpper. går den då bättre så har du hittat problemet. <!-- </EdIndex> --></div>ylva skrev:Grannen skrev:Dålig avluftning blir det om tex bensintankens lock är för tät i packningen,
/ylva
Har inte vettet att sluta med moppar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Absolut enklast är att lossa bensinslangen från förgasaren och sen vrider
du på bensinkranen, kommer det ingen eller ytterst lite bensin så skruvar
du av tanklocket - kommer det bra stril med bensin så är tanklocket för tätt.
Prova vrid kranen mellan lägena av-på och reserv med slangen borta från
förgasaren så du verkligen ser att bensinkranen fungerar.
Efter allt detta kan du gå vidare med felsökning om detta ej var felet.
du på bensinkranen, kommer det ingen eller ytterst lite bensin så skruvar
du av tanklocket - kommer det bra stril med bensin så är tanklocket för tätt.
Prova vrid kranen mellan lägena av-på och reserv med slangen borta från
förgasaren så du verkligen ser att bensinkranen fungerar.
Efter allt detta kan du gå vidare med felsökning om detta ej var felet.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för alla tips!!
jag har äntligen fått tummen ur och kollat bensintillförseln till förgasaren, verkar inte vara några problem där..
finns det något annat med bränsletillförsel/bränslesystem jag bör kolla eller är det bara tändningen som återstår?
jag har äntligen fått tummen ur och kollat bensintillförseln till förgasaren, verkar inte vara några problem där..
finns det något annat med bränsletillförsel/bränslesystem jag bör kolla eller är det bara tändningen som återstår?
-