Sachs 2vxl som dör!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Sachs 2vxl som dör!

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Hoppas någon kan ge mig lite klarhet i vad som är problemet med min moppe..
Har en 2vxl Sach(handväxlad) som dör lite då och då. Problemet har eskalerat från någon gång då och då till att dö efter 20m ungefär. Den dör även vid tomgång/gasning.. Är svårtstartad efter att den har dött.
Någon som har något tips om vad det skulle kunna vara?
Mvh Ylva <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som problem med soppa tillförseln. Skruva ner allt i bensinväg och gör rent! <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok, ska se om jag ska lyckas med det! är inte så jättevan vid att meka, än.
:) tack! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se det som en utmaning, det är enkelt ett skruva gammalmoped och kul är det när du får fart på den igen.
Sannolikt har du problem med bensintillförseln eller tändningen.
Har du provat att lyfta på tanklocket? Kan vara dåligt med avluftningen i tanken, jag har råkat ut för det själv. Enkelt att kolla. <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Se det som en utmaning, det är enkelt ett skruva gammalmoped och kul är det när du får fart på den igen.
Sannolikt har du problem med bensintillförseln eller tändningen.
Har du provat att lyfta på tanklocket? Kan vara dåligt med avluftningen i tanken, jag har råkat ut för det själv. Enkelt att kolla.
hur vet jag om det är dålig avluftning itanken? jag har bytt tändstift, men utan resultat.. är det något annat med tändningen som kan vara fel?
mvh ylva <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dålig avluftning blir det om tex bensintankens lock är för tät i packningen,
då du skruvar av locket så blir det så att bensinen kan rinna fritt ner till
förgasaren utan att hindras av ett vacum som uppstår, ungefär som då en
plastpåse har en knut - ingenting kommer in eller ut.
Naturligtvis under förutsättning att bensinkranen är öppen. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Sannolikt har du problem med bensintillförseln eller tändningen.
:clapping: Snacka om helgardering <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
bryggaren skrev:Sannolikt har du problem med bensintillförseln eller tändningen.
:clapping: Snacka om helgardering
Jepp, men det finns en till: tjuvluft. Läckage vid toppen kan tex yttra sig så. Den kan funka OK kall och sedan, när metallen rör sig så vips, pyser kompressionen ut... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...men ack så elementärt, gäller alla bensindrivna motorer. 8)

Sök på detta forum så hittar du säkert någon bra tråd om hur du kollar tändningen, några exempel:

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=3694&highlight=t%E4ndspole&mforum=raketsport

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2735&highlight=t%E4ndspole&mforum=raketsport

Det finns fler, lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Dålig avluftning blir det om tex bensintankens lock är för tät i packningen,
då du skruvar av locket så blir det så att bensinen kan rinna fritt ner till
förgasaren utan att hindras av ett vacum som uppstår, ungefär som då en
plastpåse har en knut - ingenting kommer in eller ut.
Naturligtvis under förutsättning att bensinkranen är öppen. :idea:


ska jag testa att ha kranen öppen och öppna tanklocket och se om det rinner igenom?
hur tar jag reda på tjuvluft?
tack för tips och länkar!
/ylva <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spraya startgas vid toppen och insuget. Varvar motorn upp har du tjuvluft/läckage. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ylva skrev:
Grannen skrev:Dålig avluftning blir det om tex bensintankens lock är för tät i packningen,
då du skruvar av locket så blir det så att bensinen kan rinna fritt ner till
förgasaren utan att hindras av ett vacum som uppstår, ungefär som då en
plastpåse har en knut - ingenting kommer in eller ut.
Naturligtvis under förutsättning att bensinkranen är öppen. :idea:


ska jag testa att ha kranen öppen och öppna tanklocket och se om det rinner igenom?
hur tar jag reda på tjuvluft?
tack för tips och länkar!
/ylva
Tankens luftning testar du enklast genom att köra, och när den börjar tjura och inte vill gå ordentligt. så öppnar du locket så vacumet släpper. går den då bättre så har du hittat problemet. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Absolut enklast är att lossa bensinslangen från förgasaren och sen vrider
du på bensinkranen, kommer det ingen eller ytterst lite bensin så skruvar
du av tanklocket - kommer det bra stril med bensin så är tanklocket för tätt.
Prova vrid kranen mellan lägena av-på och reserv med slangen borta från
förgasaren så du verkligen ser att bensinkranen fungerar.
Efter allt detta kan du gå vidare med felsökning om detta ej var felet. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
ylva
Inlägg: 58
Blev medlem: 20 apr 2010, 23:00

Inlägg av ylva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för alla tips!!
jag har äntligen fått tummen ur och kollat bensintillförseln till förgasaren, verkar inte vara några problem där..
finns det något annat med bränsletillförsel/bränslesystem jag bör kolla eller är det bara tändningen som återstår?
mvh ylva <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->går den bra när den väl är igång? varvar den ordentligt? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar