Apollo 8039

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här händer det grejer.

Åkte ut till Staffanstorp och fick råd och dåd av Mopedspecialisten. Berikad med diverse nya prylar (Brytare, tändspole, kondensator, tändkabel, tändhatt och sist, men inte minst, en avdragare för svänghjulet) åkte jag hem och härjade i cirka tre timmar för att få liv i moppen.

Blä,
så äckligt det var bakom svänghjulet.
Bild

Trevligare så här:
Bild

Nu var det så rent att jag funderade på om felet kan ha berott på all skit.
Att montera ihop allt igen kostade gratis, så det var värt att prova.
Nä, den hackade fortfarande.

Ner med allt igen.

Jag mätte upp motståndet i den gamla spolen så varför inte kolla den nya? Faktiskt 1.8 Ohm i den nya också.
Bild

Jag blev inte klokare av det, men det kan vara bra att veta. 1.8 Ohm är ett värde som betyder att spolen är OK.

Här är allt på plats.
Bild

Skruvade fast svänghjulet, ställde brytarna och kickade...

Den startade direkt.

Gick som en ny moped. Allt detta för ynka 500:-, inklusive avdragare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smutsen kan tyda på att det läcker i packboxen mot veven. :cry:
Kör ett tag och öppna sen kåpan och kolla att det inte har dykt upp "ny smuts"

Packboxen går att byta från utsidan isåfall :D
Men du
Jag tycker att det ser ut som om låsstiftet till kopplingsarmen är på väg ut :? <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, det där är alltså ett låsstift.
Ska bonka tillbaks det. Tack för tipset.

Men varför kryper det ut? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu går den, som sagt, som en dröm men vibrerar en hel del.
Har noterat att skruven till övre bakre motorfästet är ganska hårt dragen.
Så hårt att plåten är lite deformerad. När jag släpper lite på den sitter motorn alldeles för löst.
Tydligen läge att hänga av moroten och stoppa i nya gummibussningar.

Finns såna att köpa? <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första veteranmoppeträffen ikväll på IKEAs parkering i Malmö. (Gamla IKEA)
Ser ut att bli uppehåll och kanske till och med lite sol. :D <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hemkommen från första veteranrallyt och det finns en del saker att konstatera.
  • Trevliga människor de där återfallsmopedisterna.
    Solen sken inte.
    Det var kallt.
    Det var kul.
    ALLA körde ifrån mig.
Lite roligare motordelar beställs imorgon.
Någon ordning får det minsann vara. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
GDS skrev:Hemkommen från första veteranrallyt och det finns en del saker att konstatera.
  • Trevliga människor de där återfallsmopedisterna.
    Solen sken inte.
    Det var kallt.
    Det var kul.
    ALLA körde ifrån mig.
Lite roligare motordelar beställs imorgon.
Någon ordning får det minsann vara. 8)
Resultat : förståndig pojke. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny cylinder + kolv + förgasare monterat idag.
Nu är den roligare att köra. :wink:

En kolvring var av på den gamla kolven och någon tomte hade monterat en topplockspackning.

Skulle byta till större framdrev också, men det satt redan ett trettondrev på den. Antingen har någon trimmat den innan eller så är min moppe lite skum. 11 ska vara original. Jag hade såklart inte räknat kuggarna innan det nya drevet beställdes. Ooops.
Det gamla drevet var så slitet att det ändå behövde bytas. Synd att det gamla drevet inte ville släppa, trots rejäl avdragare och uppvärmning.
Får skaffa ännu fetare avdragare, helt enkelt.

Hade även skaffat ett nytt bakre motorfäste. Ska vara 19 mm enligt en och annan sprängskiss. Mitt är 37 mm. :shock:
Det var dock inte så kass som jag trodde. En bricka på rätt ställe gjorde susen. Den vibrerar inte längre. Innan var det rövmassage de-luxe. <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett större framdrev är beställt. Den varvar ur i uppförsbackar nu, vilket får räknas som fånigt. :D

Nu går den helt utan att ryka. Innan rök den som en Webergrill full med fuktiga kottar.
Tänk vad en frisk cylinder + ny kolv kan göra.

Ny cylinder med tillhörande kolv, ny förgasare och alla nödvändiga packningar för 1795:- känns helt rätt.
Finns hos Ettan, eller.. fanns. Verkar vara leveranstid just nu. <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med tillverkning av motorkåpor.
Version 1.0 blir inte alls någon originalkopia. Har gjort lite färre men större hål för att säkerställa kylning.

Har även varit hos färghandlarn och fått den röda kulören scannad. Med lite tur kan han blanda till något som blir väldigt likt originalfärgen. <!-- </EdIndex> --></div>
GDS
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 feb 2010, 00:00
Ort: Malmö

Inlägg av GDS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev rätt många mil på moppen tills jag råkade köpa en bil som också kräver soliga dagar.

Ska försöka bättra mig i helgen då det är moppeutställning i Malmö i samband med Malmöfestivalen.
Vädret ser dock inte särskilt lovande ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
GDS skrev:Jag mätte upp motståndet i den gamla spolen så varför inte kolla den nya? Faktiskt 1.8 Ohm i den nya också.
Bild

Jag blev inte klokare av det, men det kan vara bra att veta. 1.8 Ohm är ett värde som betyder att spolen är OK.
Man kan inte mäta på detta sätt och dra några slutsatser om tändspolen skick (tyvärr). En trasig tändspole blir det oftast överslag i och det visar sig inte när man ohm-mäter. Vid ohm-mätning är det bara några få volt ligger på spolen, medans i drift kanske 20.000 volt, vilket ställer helt andra kvar på grejerna.

Enda sätter är att testa dom i en speciel tändspoleprovare där man kör dom under drift lika förhållande.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar