Förgasarmällar Sachs
-
Förgasarmällar Sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått lite extra krydda när jag är ute och åker. Plötsligt smäller det kraftigt, tror det är från förgasaren.
Jag har bytt alla tänddelar: brytare, spole, kondensator, kabel och stift.
Ställt tändningen enligt tips här på forumet, 0.4mm brytaravstånd i ÖD och brytaröppning mitt för svänghjulets ¨M¨-markering. Och 0.7mm stiftgap.
Bytt till 3½hk-cylinder och ny 12mm förgasare. Ställbart munstycke.
Den går bäst på högre varvtal, men ibland smäller det till ordentligt.
(Är det därför moppe i Danmark kallas Knallert?)
Vad är egentligen en ¨förgasarsmäll¨? Antänds bränslet i förgasaren?
Ska jag ställa tändningen senare?
Eller har det med själva förgasaren att göra?
Det enda jag inte provat ännu är att göra rent ljuddämparen, men det kan väl inte vara orsaken?
Nån som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har bytt alla tänddelar: brytare, spole, kondensator, kabel och stift.
Ställt tändningen enligt tips här på forumet, 0.4mm brytaravstånd i ÖD och brytaröppning mitt för svänghjulets ¨M¨-markering. Och 0.7mm stiftgap.
Bytt till 3½hk-cylinder och ny 12mm förgasare. Ställbart munstycke.
Den går bäst på högre varvtal, men ibland smäller det till ordentligt.
(Är det därför moppe i Danmark kallas Knallert?)
Vad är egentligen en ¨förgasarsmäll¨? Antänds bränslet i förgasaren?
Ska jag ställa tändningen senare?
Eller har det med själva förgasaren att göra?
Det enda jag inte provat ännu är att göra rent ljuddämparen, men det kan väl inte vara orsaken?
Nån som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där gör min när jag legat på fullt en stund . 
Första gången trodde jag att topp-packningen gått
Men eftersom jag inte har nån sån måste det vara nåt annat fel...
Jag tror det blir nån slags glödtändning (sotglöd) så det tänder när
bensinen kommer in i cylindern innan kolven har stängt spolportarna
Då smäller det även i vevhuset och i avgasröret
När det blir så brukar jag släppa av lite sen är det bara att gasa igen.
Förut åkte jag alltid på 95 och då "smällde" det alltid
Men nu har jag börjat tanka 98 eller V-power och det verkar hjälpa
Kanske skulle ett hårdare stift också vara bra
<!-- </EdIndex> --></div>

Första gången trodde jag att topp-packningen gått
Men eftersom jag inte har nån sån måste det vara nåt annat fel...

Jag tror det blir nån slags glödtändning (sotglöd) så det tänder när
bensinen kommer in i cylindern innan kolven har stängt spolportarna

Då smäller det även i vevhuset och i avgasröret
När det blir så brukar jag släppa av lite sen är det bara att gasa igen.
Förut åkte jag alltid på 95 och då "smällde" det alltid
Men nu har jag börjat tanka 98 eller V-power och det verkar hjälpa
Kanske skulle ett hårdare stift också vara bra

Ordförande i Hallstamoppers 

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret och det känns ju iofs bättre att jag inte är ensam om problemet! Men det måste väl ändå vara nåt som inte är helt som det ska??
Jag kör redan på 98 oktan, och har 2% syntetisk olja i. Och det stämmer som du också har märkt, att det kommer efter en stund på fullgas.
Men jag vill inte slå av...
Stiftet jag kör på är NGK B 6 HS. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör redan på 98 oktan, och har 2% syntetisk olja i. Och det stämmer som du också har märkt, att det kommer efter en stund på fullgas.
Men jag vill inte slå av...

Stiftet jag kör på är NGK B 6 HS. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Rexxy. Verkar ju lätt, lite för enkelt att det bara är stiftets värmetal? Men ska prova!
Braxmattes teori om sotglöd som antänder bränslet för tidigt tror jag kanske skulle kunna vara mitt problem eftersom det är den enda felkälla jag inte åtgärdat ännu.
Hur känslig är en 50cc Sachs för lite för mycket sot i avgassystemet? Eller om jag ställer frågan: Hur ofta ska det sotas? 100mil?
Min moppe har gått 500 mil på 49 år...
Men jag vet ju inte om/när den sotats! <!-- </EdIndex> --></div>
Braxmattes teori om sotglöd som antänder bränslet för tidigt tror jag kanske skulle kunna vara mitt problem eftersom det är den enda felkälla jag inte åtgärdat ännu.
Hur känslig är en 50cc Sachs för lite för mycket sot i avgassystemet? Eller om jag ställer frågan: Hur ofta ska det sotas? 100mil?
Men jag vet ju inte om/när den sotats! <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Värmetalet gör mkt skillnad om man har lite väss i maskinen. Min Puch Montana smällde och dundrade med 95oktan. Och ett B6HS monterat. Gick upp på B7HS och med ens så avtog smällandet.
Känsliga vet jag inte om man kan påstå att Sachs är för nånting. Snarare lika odödliga som en Volvo B18.
Men med sot i avgasröret så får du helt klart försämrade prestanda. Så sota ur det ordentligt. Det blir knappast sämre fart i maskineriet av det <!-- </EdIndex> --></div>
300 mil mellan sotningarna har jag för mig jag läst i någon gammal bok.Rocket Scientist skrev:Tack Rexxy. Verkar ju lätt, lite för enkelt att det bara är stiftets värmetal? Men ska prova!
Men jag vet ju inte om/när den sotats!
Värmetalet gör mkt skillnad om man har lite väss i maskinen. Min Puch Montana smällde och dundrade med 95oktan. Och ett B6HS monterat. Gick upp på B7HS och med ens så avtog smällandet.
Känsliga vet jag inte om man kan påstå att Sachs är för nånting. Snarare lika odödliga som en Volvo B18.
Men med sot i avgasröret så får du helt klart försämrade prestanda. Så sota ur det ordentligt. Det blir knappast sämre fart i maskineriet av det <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hodeladi! Nu funkar skiten! 
Kollade/ställde brytaravståndet till 0.40 och bytte stift till NGK B7HS. Resultat: Inga smällar och bättre bottendrag!
Vet inte vilket som gjorde skillnaden...
Nymans2013: Jag ska absolut prova att sota avgassystemet också!!
Provade i somras med insugsljuddämpare modell ¨gråburk¨och då gick den bättre. Svarade på gasen och var mycket tystare. Men det blir inte originalutseende. Jag kör ju strutmoppe!
Dock kvarstår frågan: Vad är en förgasarsmäll?? <!-- </EdIndex> --></div>

Kollade/ställde brytaravståndet till 0.40 och bytte stift till NGK B7HS. Resultat: Inga smällar och bättre bottendrag!
Vet inte vilket som gjorde skillnaden...
Nymans2013: Jag ska absolut prova att sota avgassystemet också!!
Provade i somras med insugsljuddämpare modell ¨gråburk¨och då gick den bättre. Svarade på gasen och var mycket tystare. Men det blir inte originalutseende. Jag kör ju strutmoppe!
Dock kvarstår frågan: Vad är en förgasarsmäll?? <!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det brukar man göra med gamla bilar med förgasare. Under färd slår man av tändningen med och trampar några gånger på pedalen så förgasaren fylls upp, sedan slår man på tändningen och då får man dessa smällar. Har man utur kan man blåsa topplockspackningen.
<!-- </EdIndex> --></div>

-
Min ursprungliga fråga kvarstår: Vad är en förgasarsmäll? Jag måste erkänna att jag inte vet. Bara hört uttrycket ibland, så jag är verkligen intresserad av att veta vad det är som händer! Och gärna en lösning på problemet också. I kväll tog jag en tur och i den fuktiga höstluften gick skrotet riktigt bra! Men, klart som f-n fick jag några förgasarsmällar!!
Eller vad det nu är?? Smällde gjorde det iallafall...
Hjälp!! <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för svaret. men: Ööhh... jaha? Varför då? Men du kanske menar att en förgasarsmäll är en antändning av bränsle på fel ställe? Typ i avgasröret?'SachsMekarn skrev:Det brukar man göra med gamla bilar med förgasare. Under färd slår man av tändningen med och trampar några gånger på pedalen så förgasaren fylls upp, sedan slår man på tändningen och då får man dessa smällar. Har man utur kan man blåsa topplockspackningen.
Min ursprungliga fråga kvarstår: Vad är en förgasarsmäll? Jag måste erkänna att jag inte vet. Bara hört uttrycket ibland, så jag är verkligen intresserad av att veta vad det är som händer! Och gärna en lösning på problemet också. I kväll tog jag en tur och i den fuktiga höstluften gick skrotet riktigt bra! Men, klart som f-n fick jag några förgasarsmällar!!
Eller vad det nu är?? Smällde gjorde det iallafall...
Hjälp!! <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
Det du beskriver gjorde man utanför XXXX-kyrkan på söndags em med EPA`n
Du fyller ljuddämparen med bränsle som sedan tänds vid tändpåslag, = otur spricker ljuddämparen 
Ang. förgasarsmällar så verkar det ha med kondingen att göra v
ev. brytaravstånd. Jag justerade upp brytaren på min nu i kväll dessutom drog jag muttern på kondingen som var "halvlös" Körde 3km utan en enda "puff" <!-- </EdIndex> --></div>
Hörre-du duSachsMekarn skrev:Det brukar man göra med gamla bilar med förgasare. Under färd slår man av tändningen med och trampar några gånger på pedalen så förgasaren fylls upp, sedan slår man på tändningen och då får man dessa smällar. Har man utur kan man blåsa topplockspackningen.

ev. brytaravstånd. Jag justerade upp brytaren på min nu i kväll dessutom drog jag muttern på kondingen som var "halvlös" Körde 3km utan en enda "puff" <!-- </EdIndex> --></div>
-
Och då beror på att den tänder för sent?
LasseVäss: Hur mycket brytaravstånd kör du på nu? Mer än 0.4? <!-- </EdIndex> --></div>
Kan det vara så att en förgasarsmäll egentligen är en ljuddämparsmäll?Lasse väss skrev:Hörre-du duSachsMekarn skrev:Det brukar man göra med gamla bilar med förgasare. Under färd slår man av tändningen med och trampar några gånger på pedalen så förgasaren fylls upp, sedan slår man på tändningen och då får man dessa smällar. Har man utur kan man blåsa topplockspackningen.Det du beskriver gjorde man utanför XXXX-kyrkan på söndags em med EPA`n
Du fyller ljuddämparen med bränsle som sedan tänds vid tändpåslag, = otur spricker ljuddämparen
ev. brytaravstånd. Jag justerade upp brytaren på min nu i kväll dessutom drog jag muttern på kondingen som var "halvlös" Körde 3km utan en enda "puff"
Och då beror på att den tänder för sent?
LasseVäss: Hur mycket brytaravstånd kör du på nu? Mer än 0.4? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan bero på olika saker ofta glödtändnig .
När kolven är nere och det kommer upp nya färskgaser mot stiftet och det fins glödande particklar där antänds färskgaserna och puffar till. Förbränningen går ut i avgasröret och genom överströmmarna och vevhuset ut i förgasaren.
Byt stift och konding justera brytarna.
Fel olja bygger sot på stiftet som orsakar glödtändning och för mjukt stift, lika. <!-- </EdIndex> --></div>
När kolven är nere och det kommer upp nya färskgaser mot stiftet och det fins glödande particklar där antänds färskgaserna och puffar till. Förbränningen går ut i avgasröret och genom överströmmarna och vevhuset ut i förgasaren.
Byt stift och konding justera brytarna.
Fel olja bygger sot på stiftet som orsakar glödtändning och för mjukt stift, lika. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor