Crescent Racer

Tips, frågor och allmänt snack.
Laban

Crescent Racer

Inlägg av Laban »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett par bilder på min fars cykel som han köpte någon gång på 70-talet. 10 växlar.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en riktig klassiker! oregonian_congratulations.gif
Min kompis hade en sådan när jag var ung, jag testade den några gånger men gillade den inte, alldeles för "nervig" för min smak. Jag är en "gubbcykelsnubbe"
Din verkar vara i väldigt gott skick också, men den har bakskärm på ena bilden och inte på andra? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en väldigt fin racer. När jag först såg den så tänkte jag direkt på klistermärkena (Den är före -74) att dom nu går att få tag på nytillverkade om någon är intresserad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en väldigt bra cykel det där och riktigt snygg dessutom!
Jag gillar att den är lite "nervig", men det är klokt att vara aktsam för vägsprickor som är bredare än hjulen :D :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för växlar och bromsar? Campanjolo? (stavningen?) <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är inte ett dugg haj på växlar eller bromsar inte minst när cykeln är på avstånd, men skulle tro att det antingen är Campagnolo eller Weinmann växlar och Nervex bromsar <!-- </EdIndex> --></div>
Laban

Inlägg av Laban »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla trevliga kommentarer =)
Skicket är väl inte i toppskick kanske men helt klart acceptabelt. Den har mest stått genom åren pga min far var inte särskilt förtjust i att cykla på den, han vill helst ha fotbroms.

Jag provade bara att ta bort bakskärmen för att se hur det såg ut utan, sitter på nu igen.

På växelspakarna och främre växeln står det Huret, och på bakre växeln står det Allvit.
På bromshandtagen står det Weinmann och på bromsarna CLB Competition.

Sen så säger han att han eftermonterat de två extra bromshandtagen så man kan bromsa när man har händerna uppepå styret. Stödet är nog också eftermonterat.
Dessutom är inte pedalerna original. Tyvärr verkar de ursprungliga vara borta för alltid. Jag vill också minnas att det fanns en pump och fäste förut men de vet jag inte heller vart de är. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den liknar min rätt mycket förutom att min tre-växlad och inte har något bockstyre
Laban

Inlägg av Laban »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stilig! Orange är ju aldrig fel :)
Synd att det inte finns ett sånt där fast monterat lås på min. Men det brukar väl aldrig finnas lås på racercyklar. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Laban skrev:Stilig! Orange är ju aldrig fel :)
Synd att det inte finns ett sånt där fast monterat lås på min. Men det brukar väl aldrig finnas lås på racercyklar.
Nej, jag tror inte att det funnits fastsvetsade lås på cyklar. Men som jag sagt förut att din är före -74 och då fanns det ändå inga fastsvetsade lås. Mycket synd är att Assa lagt ner tillverkningen av blocklås (ett sånt som sitter på min cykel). Jag har hört att det ska vara det säkraste och det bästa fastsvetsade och kanske monterade lås som gjorts. Visst, det har ju gjorts i ca 34 år men ändå. Dom har slutat med svensktillverkade cyklar som är mycket synd, men lås, nej det trodde jag aldrig att dom skulle sluta med. Så vi får ta hand om blocklås vars cyklar ska slängas så inte dom försvinner. Förresten så var det mycket jobb att hitta det här blocklåset, kanske ett av dom sista (korta) som finns kvar. Bevara de svenska mopederna, cyklarna och bilarna! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Rolle skrev: Bevara de svenska mopederna, cyklarna och bilarna!
Word, man! :D <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Kontakt:

Vacker racer

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En mycket vacker racer från Crescent, får gratulera!
Huret Allvit bakväxeln ger mig dock klåda och allergi men i övrigt tummen upp.

Tacka vet jag Simplex och shimano samt givetvis Campagnolo

Samlar själv på racercyklar och veterancyklar

Vadå nervös cykel? :wink:
Sportcyklar och racercyklar ska vara lätta, snabba och extremt välbalanserade.

Har själv varit tävlingscyklist så några mil har det ju blivit fast då mest på Peugeot racers, har både Pega och Crescent som veteranracers idag. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Re: Vacker racer

Inlägg av JanneHagnell »

FLAK skrev: Vadå nervös cykel? :wink:
Sportcyklar och racercyklar ska vara lätta, snabba och extremt välbalanserade.

Har själv varit tävlingscyklist så några mil har det ju blivit fast då mest på Peugeot racers, har både Pega och Crescent som veteranracers idag.
Ja, naturligtvis ska racercyklar vara sådana, men det är inte min grej. Min fru har en Pega 80-talare som ingen av oss gillar, trots att vi bytt både sadel och däck för att göra den mer komfortabel. <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramen på denna cykel är en svetsad stålram så cykeln är en sportmodell och vevpartiet måste vara ett Simplex.

Årsmodell 1972-74 utan närmare granskning

Här är bilder från Olofströms fordonsmuseum där Harry Snells cyklar visas.

Hans tävlinghoj från 1948 samt Harrys Crescent hurtbulle från 70 talet
troligen 1975-77

Obs skylten på cykeln ser en aning missvisande ut då det sägs att denna cykel fick Harry Snell som present av Crescent när han blev världsmästare.

Den modellen fanns inte 1948 utan det måste ju ha varit hans tävlingshoj som avses.

Bild

Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaså, en -76 fick Harry Snell. Har jag aldrig sett. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar