<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en riktig klassiker!
Min kompis hade en sådan när jag var ung, jag testade den några gånger men gillade den inte, alldeles för "nervig" för min smak. Jag är en "gubbcykelsnubbe"
Din verkar vara i väldigt gott skick också, men den har bakskärm på ena bilden och inte på andra? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en väldigt fin racer. När jag först såg den så tänkte jag direkt på klistermärkena (Den är före -74) att dom nu går att få tag på nytillverkade om någon är intresserad. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en väldigt bra cykel det där och riktigt snygg dessutom!
Jag gillar att den är lite "nervig", men det är klokt att vara aktsam för vägsprickor som är bredare än hjulen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är inte ett dugg haj på växlar eller bromsar inte minst när cykeln är på avstånd, men skulle tro att det antingen är Campagnolo eller Weinmann växlar och Nervex bromsar <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla trevliga kommentarer =)
Skicket är väl inte i toppskick kanske men helt klart acceptabelt. Den har mest stått genom åren pga min far var inte särskilt förtjust i att cykla på den, han vill helst ha fotbroms.
Jag provade bara att ta bort bakskärmen för att se hur det såg ut utan, sitter på nu igen.
På växelspakarna och främre växeln står det Huret, och på bakre växeln står det Allvit.
På bromshandtagen står det Weinmann och på bromsarna CLB Competition.
Sen så säger han att han eftermonterat de två extra bromshandtagen så man kan bromsa när man har händerna uppepå styret. Stödet är nog också eftermonterat.
Dessutom är inte pedalerna original. Tyvärr verkar de ursprungliga vara borta för alltid. Jag vill också minnas att det fanns en pump och fäste förut men de vet jag inte heller vart de är. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stilig! Orange är ju aldrig fel
Synd att det inte finns ett sånt där fast monterat lås på min. Men det brukar väl aldrig finnas lås på racercyklar. <!-- </EdIndex> --></div>
Laban skrev:Stilig! Orange är ju aldrig fel
Synd att det inte finns ett sånt där fast monterat lås på min. Men det brukar väl aldrig finnas lås på racercyklar.
Nej, jag tror inte att det funnits fastsvetsade lås på cyklar. Men som jag sagt förut att din är före -74 och då fanns det ändå inga fastsvetsade lås. Mycket synd är att Assa lagt ner tillverkningen av blocklås (ett sånt som sitter på min cykel). Jag har hört att det ska vara det säkraste och det bästa fastsvetsade och kanske monterade lås som gjorts. Visst, det har ju gjorts i ca 34 år men ändå. Dom har slutat med svensktillverkade cyklar som är mycket synd, men lås, nej det trodde jag aldrig att dom skulle sluta med. Så vi får ta hand om blocklås vars cyklar ska slängas så inte dom försvinner. Förresten så var det mycket jobb att hitta det här blocklåset, kanske ett av dom sista (korta) som finns kvar. Bevara de svenska mopederna, cyklarna och bilarna! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En mycket vacker racer från Crescent, får gratulera!
Huret Allvit bakväxeln ger mig dock klåda och allergi men i övrigt tummen upp.
Tacka vet jag Simplex och shimano samt givetvis Campagnolo
Samlar själv på racercyklar och veterancyklar
Vadå nervös cykel?
Sportcyklar och racercyklar ska vara lätta, snabba och extremt välbalanserade.
Har själv varit tävlingscyklist så några mil har det ju blivit fast då mest på Peugeot racers, har både Pega och Crescent som veteranracers idag. <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK skrev:
Vadå nervös cykel?
Sportcyklar och racercyklar ska vara lätta, snabba och extremt välbalanserade.
Har själv varit tävlingscyklist så några mil har det ju blivit fast då mest på Peugeot racers, har både Pega och Crescent som veteranracers idag.
Ja, naturligtvis ska racercyklar vara sådana, men det är inte min grej. Min fru har en Pega 80-talare som ingen av oss gillar, trots att vi bytt både sadel och däck för att göra den mer komfortabel. <!-- </EdIndex> --></div>