Trafikförsäkring onödig !?!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->opps har ingen försäkring på moppen :cry:

det är inte alltid lätt att försäkra en gammeltraktor, det är inte alla försäkringsbolag som vill försäkra en skabbig traktor, ofta får man skicka in kort på hur den ser ut, så får dom avgöra om den är värd att försäkra.

fick höra de innan vi försäkra min traktor, men de vart inga problem :P

så nu går bm:en på vägarna igen efter ett antal år ståendes :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom en 30 moped är oregistrerad och varken kan ställas av eller på så påtvingas man ingen trafikförsäkring via trafikförsäkringsföreningen. Har man ingen trafikförsäkring så träder trafikförsäkringsföreningen in och ersätter skadan man orsakat vid olycka. Trafikförsäkringsföreningen kan kräva den enskilde på beloppet om grovt vårdslöst beteende ligger bakom olyckan. Exempelvis onykterhet/droger.

Det ligger till så att man kan få böter på några hundralappar om försäkring saknas, i övrigt kan inget hända och man är inte ekonomiskt ansvarig även om man orsakat en olycka. Trafikförsäkringsföreningen träder i det läget in. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
CR1151
Kontakt:

Inlägg av CR1151 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringsavgift/Trafikforsakringspliktiga-fordon/

Vilka fordon är trafikförsäkringspliktiga och måste ha trafikförsäkring?
I 2§ trafikskadelagen (SFS 1975:1410) finns bland annat följande regler:

â€￾Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och inte är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet.â€￾ <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Forsgren, jag såg en Amerikansk film där en gubbe körde flera hundra mil med en åkgräsklippare, han hade en vagn efter som det gick att sova i, alltså detta var en spelfilm, kommer inte i håg vad skådisen hette. J-t bra film i alla fall :D
Filmen heter The straight story och är baserad på en sann händelse. Tror det är David Lynch som har regisserat den. Bra film! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick besked från if igår att mina försäkringar gått ner till 622:- per år.
Sedan ställer jag av 6 månader så blir det bara 311:- :D
(bor ju på Tjörn för närvarande, troligen fram till april-maj då vi flyttar igen). <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig det görs skillnad mellan motorfordon och arbetsredskap.

En 30 moped är ett motorfordon medans åkgräsklipparen, hjullastaren eller gaffeltrucken är ett arbetsredskap.

Har själv en hjullastare som inte kräver trafikförsäkring men vill inte ge mig ut på allmän väg med den om olyckan skulle vara framme för då blir jag ersättningsskyldig om felet är mitt. Bättre då lösa en försäkrning för då är man skyddad. <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

P-plats.se skrev:Anta att ett barn springer ut framför dig när du puttrar runt och blir invalid, inte kul att bli ersättningsskylldig.
inge kul med att leva med det på samvetet häller!!
sånt glömmer man inte <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Moppe Försäkring

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta har jag hitta från IF-försäkringar. Mitt pris per år skulle bli 670 kr, Bara trafikförsäkring.
Minus 20% via Internet = 536kr
om jag fattat allt rätt.

Trafikförsäkring
För att få köra ett fordon t.ex. moped,bil,mc så krävs det att fordonet har minst trafikförsäkring.

Idag finns det generellt sätt 3 olika försäkrings typer.

Trafikförsäkring: Denna försäkring ä obligatorisk. Om du t.ex. råkar ut för en olycka med ett
annat fordon så täcker denna försäkringen motpartens skador, men inte dina egna.

Halvförsäkring/Delkasso: I denna försäkringen ingår Trafikförsäkring, men utöver det så ingår
även stöld och brandförsäkring. Skulle nån stjäla din moped, eller om den går förlorad i t.ex.
garagebrand så täcker denna försäkringen det.

Helförsäkring: I denna försäkring ingår både trafik och halvförsäkring, men här ingår även
vagnskada som det så fint heter. Det betyder att om du t.ex. vurpar med din moped och något
går sönder så betalar försäkringsbolaget detta.

Vad är försäkrat?– Föraren, passagerare och själva mopeden.
– Utrustning som är normal för mopeder.
Vad är inte försäkrat?
– Saker du har med på mopeden, som inte är mopedtillbehör.
– Hjälm och annan skyddsutrustning är inte försäkrad mot stöld.

Något som är väldigt vanligt är såkallad skenförsäkring.
I försäkringsvillkoren står det oftast och jag citerar från IF

" Försäkringstagaren skall vara den samma som mopedens huvudsakliga ägare och brukare.
Detta innebär att du kan bli utan ersättning om du är registrerad ägare och har tecknat försäkring
för mopeden, trots att du inte äger den."

Det betyder att har du din moped försäkrad på din pappa så kan det hända att om du råkar ut för en
olycka så gäller inte din försäkring, då det vart du och inte din pappa som kört mopeden dagligen.

En vanligt förekommande fråga på forumet gäller just trimning och försäkring.
Försäkringsbolaget skriver som så:

" När mopeden varit trimmad kan minskas eller utebli "
Det betyder ju kort och gott att trimmar du gäller inte din försäkring fullt ut. Oftast när det gäller
trimning så ersätter försäkringsbolaget, MEN ! dom kan i efterhand göra dig ersättnings skyldig då
dom anser att du brutit mot deras villkor i avtalet, vilket betyder att alla pengar dom har lagt ut
tvinga dom dig betala tillbaka.

På IFs hemsida finns ett väldigt roligt verktyg du kan använda för att räkna ut hur mycket
försäkringen skulle kosta på dig, vilket kan vara väldigt nyttigt.

https://portal.if.se/kopforsakring/Question.aspx

https://portal.if.se/kopforsakring/ProductList.aspx

http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MopedEUmoped/Pages/Oversikt.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har varit olydig och åkt utan. den ena är ju lätt motorcykel i polisen ögon, så det kvittar ju att jag slösar pengar på den. den andra är fullt laglig men inte försäkrad just nu, alltså "avställd". blir någon tur ändå på cykelbanorna.

och det där med cyklar så är det oftast inga stora skador när man kör på någon med en sånt, så det brukar lösas på plats. är det därimot en bil inblandat, då är det bilistens fel. även om det är cyklisten som cyklar in i dig, så är det ditt fel. och det kan ni alla försöka tjaffsa bort, kommer ändå sluta med att ni själva får stå för reparation plus skador på cyklistern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Pop skrev: är det därimot en bil inblandat, då är det bilistens fel. även om det är cyklisten som cyklar in i dig, så är det ditt fel.
Liten sanning med modifikation. Bilistens försäkringsbolag betalar alltid cyklistens eller gångtrafikantens skador. men gångtarfikanten eller cyklisten kan bli dömda för vårdslöhet i trafik om dom beter sig vårdslöst.
Jag har till och med för mig att jag läst om nån cyklist som fick sitt bilkörkort indraget för vårdslöshet på cyckel.

Tillbaka till ämnet. I trafikförsäkringen brukar det även ingå en förarplatsförsäkring så att föraren har ett vist försäkringsskydd vid personskada. även om han själv är vållande.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

erlan skrev:
Pop skrev: är det därimot en bil inblandat, då är det bilistens fel. även om det är cyklisten som cyklar in i dig, så är det ditt fel.
Liten sanning med modifikation. Bilistens försäkringsbolag betalar alltid cyklistens eller gångtrafikantens skador. men gångtarfikanten eller cyklisten kan bli dömda för vårdslöhet i trafik om dom beter sig vårdslöst.
Jag har till och med för mig att jag läst om nån cyklist som fick sitt bilkörkort indraget för vårdslöshet på cyckel.

Tillbaka till ämnet. I trafikförsäkringen brukar det även ingå en förarplatsförsäkring så att föraren har ett vist försäkringsskydd vid personskada. även om han själv är vållande.

erlan
Låter inte alls otroligt erlan att att en cyklist som fick sitt bilkörkort indraget för vårdslöshet på cyckel.

En bekant fick efter 3 gångfyllor brev från länstyrelsen, heter kanske transportstyrelsen nu. Fick ett
ultimatium att lämna 6st blodprover, oförebereda prover under ett års tid för att styrka ett nyktert
levende under 12 månader
, å vara inte proverna bra skulle körtkortet dras in gennast, tills han kunde
styrka ett nyktert levende på en längre tid, minst 1år.

Så visst har dom som bestämmer om hur/vem ska få/ha körtkort en jäkla makt att dra in körtkort... :?

Verkligen funder samma mot detta då han alldrig skulle sätta sig bakom ratten å köra bil onykter,
så varför får man inte vara full..:?: <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min personliga åsikt är ju att om man är så full, så polisen anser att man är för full för sitt egna bästa så man bli lobbad (lagen om omhändertagande berusad person) 3 gånger så kanske man ska se över sina drick vanor. och är man omdömeslös nog när det gäller droger, så förtjänar man nog bli mer straffad än bara sitta i fyllecellen i några timmar.

en vän till mig i gymnasiet körde sin epa full, och jag va innan dess säker på att han aldrig någonsin skulle göra det, och efter så skulle han aldrig göra om det va jag säker på, han satte sin 850 i en stor ek, på en 30 gata, den låg runt hela stammen. inga 30 där heller. och såklart påverkad.

en annan körde efter vi tagit studenten med sin 300 hästars saab genom ett villaområde och plockade 6-7 lyckstolpar innan han stannade med den. han hävdar att han inte körde, men tingsrätten hävdar annat. idag har han alkohol lås på sin 700 hästars supra :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar