Monarpeden M35 1953

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
mbha

Monarpeden M35 1953

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Kanske inte någon helseriös fullständig renovering men en rätt omfattande översyn och uppsnyggning i alla fall.

Inköpt i närheten (Hölö) i Juli. Hyggligt komplett men solkig efter långt stillestånd. Tändsystemet fick jag i en liten plastpåse. Enligt uppgift var kondensatorn trasig men en ny medföljde.

Detta visade sig till min förvåning stämma. Jag monterade ihop tändsystemet och fick bra gnista. Efter en rengöring av förgasaren gick den riktigt bra.

Jag har plockat ned den i minsta detalj och det som är utbytt är: alla motorlager, cylinder blästrad och målad, topp blästrad, nya vajrar, nya däck, ett par nya ekrar i bakhjulet, nya bälgar till gaffeln + naturligtvis nästan alla skruvar och muttrar.

Räknar med att vara klar inom ett par dagar. Mer bilder kommer såklart!

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Började med att, på plats putsa upp all aluminium och krom. Det satt verkligen fast. Efter någon kväll så såg motor, avgassystem, trampor och skydd ut så här. Då såg jag att den skulle kunna bli ganska fin med lite jobb nedlagt.

mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyckte att ramlagrena kändes lite glappa och kände för att gå igenom motorn lite. Lyckades blanda ihop lager 16002 med 6002. Samma dimensioner men 16002 är 1mm smalare. Typiskt hade jag 6002 hemma men fick beställa nya 16002. Motorlager utbytta hur som helst.

Nya packningar, gjorda av mig, nya lager och i övrigt såg motorn bra ut. Ska nog gå bra i 50 år till :)

Bild

mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blästrad cylinder och topp. Lackat cylindern med värmebeständig färg.

Bild

mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite pyssel med styrhuvud och delar. Styrhuvudlagren är naturligtvis infettade med fräscht fett.

Bild

Bild

svetsaren6

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mbha skrev:Lite pyssel med styrhuvud och delar. Styrhuvudlagren är naturligtvis infettade med fräscht fett.

Bild

Bild

Bild
Ja jag gillar inte den modellen ...men den blir jävligt snygg. <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oj det var nästan lite synd att du la på ny färg när du kunde ha putsat upp orginal färgen, det är otroligt vad man kan få liv på gammal matt färg genom att putsa..
men det är förstås skönt med ny färg oxå, lycka till med projektet. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med Jerry lite där med färgen, Men blir nog bra när allt är klart :)
Motorn och de blev blankt å fint :D <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

jerry666 skrev:oj det var nästan lite synd att du la på ny färg när du kunde ha putsat upp orginal färgen, det är otroligt vad man kan få liv på gammal matt färg genom att putsa..
men det är förstås skönt med ny färg oxå, lycka till med projektet.
Den var ommålad redan tidigare. Naturlightvis målad ovanpå på smuts, bultar, bälgar mm. Hade inte riktigt alternativet med originalfärgen :( <!-- </EdIndex> --></div>
Fezze

Inlägg av Fezze »

mbha skrev:
jerry666 skrev:oj det var nästan lite synd att du la på ny färg när du kunde ha putsat upp orginal färgen, det är otroligt vad man kan få liv på gammal matt färg genom att putsa..
men det är förstås skönt med ny färg oxå, lycka till med projektet.
Den var ommålad redan tidigare. Naturlightvis målad ovanpå på smuts, bultar, bälgar mm. Hade inte riktigt alternativet med originalfärgen :(
Under baklampan eller undersidan av styrkronan brukar vara ställen där man hittar rätt originalkulör :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
mbha

Inlägg av mbha »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fezze, den var ommålad, dåligt gjort så därför krävdes en omlack. Visst hade jag originalkulör framme på många ställen men jag ville lacka den i en annan färg som ändå kändes rätt på en gammal moppe.

Snyggt eller inte, jag tycker det ser bra ut i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar