Riva isär en sachsmotor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
RoRRe

Riva isär en sachsmotor

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte jag skulle ta mig i kragen och försöka riva en motor och sätta ihop den igen. Mest bara för å ha de på meritlistan :)
Men vad kan va bra å ha innan man börjar?

En packningssats e ju självklar.

Shims, vad är det för storlekar. Diameter, tjocklek? Antar att tjockleken kan variera men ungefär...

Lager, ska man byta dom oxå när den ändå är isär eller ska man känna hur dom känns och låta dom va om det känns bra? Smaksak kanske...

Indikatorklocka? Fast de gick väl känna sig för om ja inte missminner mig.

Nått mera??? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
RoRRe skrev:Nåt mer?
En "balja" att ha motorn i när du delar den så du slipper leta på golvet
efter grejorna som ramlar ut

("nålarna" brukar kunna gömma sig bra på ett garagegolv) <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Sven

Hallå RoRRe

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför ska du riva motorn? är något trasigt .
Nu har jag inte renoverat en Sachs
Men om jag renoverar en motor så brukar jag byta alla lager så vet man att det är ok.Man kan ju tycka att det är onödigt att byta lager som är ok men då är man ju säker att man får en motor som kommer att hålla några år.
Inte så kul att renovera en motor för att en månad senare höra oljud ifrån ett dåligt lager.

Det som kan behövas är packningar,packboxar,lager,kanske lammeler,
+ avdragare för lager & en bra arbetsbänk

/Sven <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en 3-vxl motor? I så fall kan du se dimensionerna på de shims du behöver under "sprängskisser" här på raketsports hemsida. Jag köper shims hos momentum i Göteborg. Ring och tala med dom. Att köpa shims hos moppehandlare är oftast 10(!) gånger så dyrt. De tjocklekar jag rekommenderar är i första hand 0,1 och 0,3. Du behöver ínte per automatik byta lager när du renoverar, ofta räcker det med att shimsa upp dom gamla. Du behöver ingen mätklocka för att mäta spelet, jag använder en djupmätare och mäter mig fram till spelet (glöm inte packningen). Sedan är det bara att lägga på shims och skruva ihop. Det går även att känna sig fram utan några mätinstrument, men då behöver man oftast ta isär ett par gånger innan man hittar rätt spel. Packboxar byts alltid vid renovering. Avdragare för ramlagrens inner och ytterbanor är ett måste. Åtminstone för innerbanan. Verktyg för att komprimera och hålla fast kopplingen vid isär- och ihopsättning underlättar enormt. Dessa verktyg är lätta att göra själv. Mycket bra info finns på raketsports hemsida. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En 3 växlad.

Orsaken till att ja ska riva är att ja får ju inte till växlarna. Den startar på max 2 kick, så det är inget fel så. Den går och låter inte illa.
Men de går inte växla.... Som läget är nu så går bara 1:an i, har man tur med mycket vickande på foten så kan 2:an hoppa i, men snabbt ur igen.
Det känns samtidigt lite onödigt å riva när den ändå startar å går som den gör.
Men ja kanske ska ge den en chans till nu när motorn e lös. Fast om det nu skulle vara så att axeln e för glapp då måste ja riva ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla här innan du börja riva...
http://www.raketsport.com/vaxelinstallning.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter en sisådär 3 timmars funderande och justerande hit och dit, plockat isär och satt ihop har jag nu fått till växlarna. Jag behöver inte riva motorn :D

En bild kan va lite svår å se för kameran fokuserar inte på det man vill :)

Jadu ponras, den där justeringen hittade ja till slut :) Hade ja kollat forumet innan kanske ja hade sparat nån timme :roll:
Ja hade den där beskrivningen men ja va bara inriktad justeringen på själva axeln.
Men fy på mig, ja borde skämmas :oops:

Märkte till att börja med att muttern till drevet var lite lös, så ja fick ju börja med att dra åt den då.
Bild

Efter ett antal justeringar så tyckte ja att dom där klackarna inte stämde överens med växlarna. Markeringen är hur det var då, det där låsstifet kom aldrig upp till "pilen".
Så 3:an fanna egentligen inte då.
Bild

Sen fick jag idén å prova vrida på hela mekanismen (vilket man tydligen skulle). Då funkade de på en gång :)
Får se om det kanske blir en liten provtur i helgen..
Bild

Tack för alla tips <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du har en växel i och ytterkåpan borta, kolla så att lilla axeln inte vill åka ut och inn när du "jukkar" på hjulet fram och tillbaka. Annars justera på muttrarna. Prova alla växlar. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström Skrivet: Fre Sep 17, 2010 21:24:40 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

När du har en växel i och ytterkåpan borta, kolla så att lilla axeln inte vill åka ut och inn när du "jukkar" på hjulet fram och tillbaka. Annars justera på muttrarna. Prova alla växlar.
Får nog kolla lite på de, för 3:an hoppar ur. Lägena sitter som en smäck men när ja provkörde så gled 3:an ur....
Ska axeln vara helt stilla, eller får de vara lite spel på den? De e nog bäst om den glappar så lite som möjligt :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar