Motor lack

Tips & frågor.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag lackar med Biltemas silverfärg. Jag värmer med varmluftspistol innan jag sprutar och mellan lagren dessutom strax efter jag sprutat varje lager. Färdigt på några minuter :wink: Om man inte värmer tål färgen inte bensin.
Kan du lägga in en bild så vi får se din lack? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Här är en av dom lite suddig. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shocked: :shaking shocked: man blir typ in love!!! Snyggt bygge!! <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt!
Men som någon annan frågade, exakt vilken "biltema silverfärg" har du använt? Fälgfärg har jag för mig att någon använt, var det du?

Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->uj-uj vicket vackert bygge blir som konstig isjälen när man ser nåt så fint mistick_yes.gif slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fälg färg <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

ang lack till motorer

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min erfarenhet är att grunda med en 2k grundfärg som biter bra på aluminium finns olika egenskaper även på dessa..PPG har en djävligt bra en. Eftersom aluminium har en tendens att både oxidera samt expandera av värme är grunden viktig. Sedan lägger man en vanlig silverbase med minsta möjliga kornstrlk. kanske av den där lastbilskulören om den är bäst..för att därefter avsluta med Glasurits Merchedes 2k klarlack för stötfångare den är halvmatt å innehåller även en gnutta mjukmedel som följer ev. expanderingar i materialet. För det går ju inte att ha fläskblank motor hur skulle det se ut.? går även att exprimentera med silverbase i klarlacken för att få en mer homogen lyster.
/DR.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi lackar alltid med 2K och kornstorleken är liten i White Aluminium som lacken heter. Det finns även klarlackerna matt, sidenmatt, halvmatt och blank.
Hur är det med Glasurits stötfångarlack? Blir den blankare med tiden om man polerar den?

corsodispari_unsure Vi har precis testat att lacka en bling-bling blank klarlack :whistel: , men det blev faktiskt snyggt. Den ska inte sitta på någon originalmoppe precis, utan blir till något roligt projekt framöver... Kan lägga in bild senare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dr.novolette: Lägg en epoxygrund först för optimalt resultat.
Gärna PPG:s eller Nexa Autocolor:s P565-2834 som är samma produkt, "världens bästa grundfärg" enligt mig. :wink:

Men om man vill spara ett/två moment har DuPont en enskiktsfärg (2K) som heter PercoTop 611 DTM (Direct to Metal), man slipper alltså grundfärg och klarlack. Finns i ett flertal olika glanser också.
Väldigt lätt att lägga utan att det blir flammigt som det brukar bli med enskiktsmetallic.
Dock en nackdel, blandas 9:1.( Svårt med små volymer)

Josefin > Jobbar Mona på Volvos hyttmåleri? Om hon gör det så levererar väl Färg & Tapet deras färg. Tror dem har den om ni vill testa.
(Tigg en skvätt av dem :sorry: )

ps Recept på Ral 9006 weissaluminium finns. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev: Josefin > Jobbar Mona på Volvos hyttmåleri? Om hon gör det så levererar väl Färg & Tapet deras färg. Tror dem har den om ni vill testa.
(Tigg en skvätt av dem :sorry: )

ps Recept på Ral 9006 weissaluminium finns. thumb_up
Stämmer, Mona jobbar på Volvos hyttmåleri och det är "Färg & Tapet" som har deras färger.
Jaha, så Dupunt har enskitsfärg! Det skulle vara kul att testa den.
Men vi tycker att det är ganska bra att grunda och lacka i två moment till, då får man en extra chans bygga upp små ojämnheter i motorblock o kåpor.
Men det är ju Mona som kan detta med lackering. Jag är bara en nöjd och imponerad åskådare av hennes lackjobb. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo epoxigrund är den jag brukar grunda aluminium med. Men den är rätt jobbig att slipa (kladdar igen papper) men i gengäld så får man en mkt stadig grund..den färdiga matta klarlacken tycker jag funkar bäst för man vill ju ha lite "känsla" å den ger rätt originallyster.
sedan funkar det även bra med matt lack på dellackeringar för då har man en chans att patinera ytan lite bättre så den går i harmoni med den övriga lacken.. jag har sett många renoveringar som i mina ögon blivit för bra (blank) i lacken å därför tappat lite sin personlighet.
godnajt!
DR.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har Mona testat att lacka metallic utan klarlack för att jämföra mot original.
Blästrat, grundat, slipat, lackat med vit aluminiummetallic och skippat klarlacken helt. Det gav det bästa resultatet hittills. Den är lite vitare och har lite större metallicflake än originallacken.
Se bilder.

Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobb, var det en baslack eller en 2k med härdare som Mona använde? <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Nu har Mona testat att lacka metallic utan klarlack för att jämföra mot original.
Blästrat, grundat, slipat, lackat med vit aluminiummetallic och skippat klarlacken helt. Det gav det bästa resultatet hittills. Den är lite vitare och har lite större metallicflake än originallacken.
Se bilder.

Bild


Bild
...men va f_n!? :shock:
De e ju det vi har tänkt och köpt färg för också... :wink:

Kul att se att resultatet kan bli bra i alla fall. :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser bäst ut hittils men är det med base så lär det inte tåla en droppe soppa :( funderar om det går att blanda i matt klarlack å härdare som bindemedel. men bara lite eftersom det annars finns risk att man får lägga tjockt för att få det att täcka. Å då börjar även metallic kornen att "flyta runt" lite å får lite 3d känsla..
Har ni provat med en silver base med silverpearl det är väl de minsta kornen. men då får den väl fel lyster.. Djävligt svår färg som satt på sachs. Den är så finkornig så den nästan ej ser metallic ut. sen är ju original färgen så grymt tunn.
Förresten har jag lämnat mina älgläppdelar på analys det var en ganska smuttig mätpryl så det kan gå vägen..undra om man skulle ta dit en "nos" sachs kåpa å lysa av den sen kan ni få köpa äkta sachs färg DYRT av mig :twisted: he..he skojar bara!
hade´/Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar