Doktorns vuxenpussel kärnan

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Doktorns vuxenpussel kärnan

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lägger in min tråd här ist eftersom jag nu böjat ta tag i bitarna till min kärnan moped. En mkt ovanlig moppe vilket jag förstår när jag nu gått igenom den ultrasvaga konstruktionen. Kan tänka mig att dom flesta gick sönder i ramarna å kastades bort..

Till att börja med tillverkade jag en jigg som motsvarade motorns infästning samt trampaxeln eftersom motorn vid provmontering visade sig sitta snett åt två håll..dvs. när man tittade uppifrån samt framifrån
Bild

Här syns jiggen monterad i ramen och fästena till svingen är försvetsade
Bild

Här har jag börjat rikta ramen efter referenspunkter. Den var krokig åt två håll (böjd åt höger uppifrån sett samt som en korkskruv när man tittade framifrån)
(har provat flera ggr men det där uppladdningsprogrammet lägger hela tiden bilden trist..)
Bild

Jag har tillverkat 2mm plåtar som jag lagt på för att förstärka den svaga infästningen av svingen/motor
Bild

Här syns det att jag även lagt en plåt på den bakre delen av ramen. Helsvetsat denna i svingrören å sidostycken samt smält ihop gammal/ny plåt i framkant (motorfäste)
Bild

Ja då var allt svetsat samt slipat
Bild

Har även lagt silverlod för att få bitarna att "limmas" med varandra samt för att få ett snyggt avslut mot ramen (å så lägger imageShack bildjävuln :evil: )
Bild

Men nu räckte det inte med det..även bakre kedjespännarfästet var trasigt å snedvridet så det blev till att värma med gasen å även svetsa sprickor samt lägga på med gods
Bild

Har även lagt på gods samt byggt upp en ny baksida av kedjespännaren (tyvärr liggande bild tack ImageShack)
Bild

Ja då var ramen klar
Bild

Har även riktat färdigt gaffeln som var ett kapitel för sig. :cry: bägge övre fjäderhållarna var som banander å har kallriktats försiktigt för att inte tappa färgen. Sedan var gaffelbenen krokiga åt två håll

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kärnan har ju långerfarenhet ev att tillverka pussel, detta verkar ju vara en lagom utmaning :) Om du tröttnar kan jag bidra med ett i trä med Bamsemotiv (samma tillverkare). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väldigt snyggt och bra gjort! Ska bli skoj att följa din Kärnan renovering <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Doktorn, dina patienter blir j-t fint opererade, Trevligt :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall bli jätte skoj att följa, får nog lägga in mig hos dig snart :D :worship: <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grymt! <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu bumpar jag upp lite eftersom jag petade lite i min kärna..
Har nu fått fram en kulör som passar hyffsat så jag tänkte maskera reparationen som jag gjort på ramen. å försöka få liknande patina som på övriga mopeden dels för att färgen inte stämmer 100% å även för att inte moppen ska få ojämn patina..

Här är reparationen plåtren
Bild

Uploaded with ImageShack.us

här har jag lagt lite filler..
Bild

efter en mellanslipning med P 600 så har jag lagt basen metallic grön
Men som ni ser ser det för "nytt" ut i jämförelse mot övriga ramen..

Bild

så här har jag bearbetat ramen med olika metoder för att få fram "naturliga" nötningar som simulerar tidens tand samt stödet mm. Men som ni ser måste det ju dit lite patina på dessa blanka ytor..
Bild

Här har jag betat metallen å fått fram "rost" med mitt eget recept Doktor som man är :D Efter "rostningen" har jag klarlackat ytorna med sidenmatt klarlack. nu återstår bara en slipning samt å lite polering på utsatta ytor å slutligen en svärtning av svetsar å hörn för att få fram "normal" dynga med oljerester å vägdamm men det måste jag göra när klarlacken har genomhärdat..

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är stjärna, inte bara inom musiken slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grymt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skit fränt 8) :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å andra sidan blir det ju nött då man använder grejorna.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:worship: Så ska dom se ut! Verkligen imponerande att de återställs till slitet skick. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar! :D
Jopp nu har jag snart fått tag i dom flesta delar så jag börjar plocka ihop det jag har. Saknar nu bara: ekrar, tanklock, sadel, jag har lyckats få tag i foton på delarna å kommer att lägga ut i köpes så ni kan kolla i era gömmor :wink:
Ja det slits ju iof med tiden men ser ju äckligt ut fram till dess å dessutom slits ju övriga moppen också så det lär ju aldrig bli ngn harmoni..(man är ju knäpp va? :? ) hur som helst..
Jag kommer att försöka färdigställa mopeden till ett slitet skick å min tanke är att den skall se ut som en orörd originalmoped. Det är faktiskt en jäkla känsla när det kommer folk som tror att saker man har är helt orörda. Då dom egentligen kan vara ihopsatt av en hög med nya å en del riktigt skrotiga delar. Jag jobbar mest på det sättet å tycker det är fan så mkt roligare att renovera så det ser orört ut. Det är en utmaning som ger en liten extra kick. Man kan säga att man går ett steg längre i renoveringen eftersom det ibland är svårare att få en pryl att se orörd/patinerad ut än en nyrenoverad. Kolla på Discovery där kastar dom alla slitna delar å byter ut mot nytt istället för att renovera det går mkt snabbare/enklare (hade velat ligga i den kontainern å ta emot he..he) Givetvis har jag inget emot en superfin originalrenovering heller men det går liksom i vågor..Dessutom kräver en superrenovering en massa merkostnader i omkromning/nya delar mm. Å i det läget man befinner sig i med ungar mm. så har jag hellre två slitna originalmopeder än en superfin svindyr som man måste försöka skydda från klåfingrar mm.
mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur går det här då? Några framsteg doktorn? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jasså en bumpning..he.he :D
Jorru det händer väl inte så värst mkt med Kärnan. Har faktiskt avvaktat lite avsiktligt medans jag mailat lite till Stensbol.. För han skulle hjälpa mig att ev fixa ngn del som kompensation för att det blev som det blev. Jag fick ju vid köpet infon att moppen var rak å fin MEN DET VAR DEN JU SOM SAGT INTE :( Tyvärr svarar inte stensbol längre så det blir tack vackert att ta tag i letandet efter delar själv. Men det som hänt på mopeden i dagsläget är följande: Motorn provmonterad, framhjul hittat, framgaffel monterad, skärmar/pakethållare reparerade/patinerade å sitter där dom ska. Håller fn. på att tillverka en specialbult/mutter till den mysko kedjesträckaren. Men som sagt ligger lite på is eftersom huset prioriteras just nu (ska fan bil klart nu!) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar