sachs: kopplings problem.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Robert1209

sachs: kopplings problem.

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan!
jag har idag köpt en compakt, fast det är något fel med kopplingen, för när man kör den så slirar bara kopplingen och den går som en snigel fram, och man kan varva hur mycke som helst, fortfarande samma..
jag provade med att skruva på skruven på kopplingen och då kunde jag kicka igång den i alla fall, ( gick inte innan ) också är kopplings armen helt lös, finng inget motstånd eller nåt,

vad kan detta va för fel ? :evil:
jag har ingen lust att klyva motorn , men blir väl tvungen om jag måste :(
och det sitter nya lameller i den.

tacksam för svar ! :D <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt olja .........................................några gånger <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa innan han byter olja måste han iallafall justera kopplingen så att inte armen känns helt lös
Kolla
http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
http://www.raketsport.com/mektips__slirandekoppling.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det första jag gjorde när jag fick mopeden var att byta oljan, för jag visste att det va strul med kopplingen, trodde att det va så enkelt att det kunde vara fel olja iden, men ingen skillnad efter bytet. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Tompa innan han byter olja måste han iallafall justera kopplingen så att inte armen känns helt lös
Kolla
http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
http://www.raketsport.com/mektips__slirandekoppling.htm
Men om kopplingsarmen är helt lös så kan inte vajern sitta för hårt, då byter man olja, men tydligen så släpper det inte ändå, kan vara grader i kopplingstrumman som gör att det inte kopplar ur <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag kan röra armen fram och tillbaka med lillfingret om det är så, utan vajer på alltså. det är precis som den har hoppat ur eller att den är sönder..
men det måste va något mer fel än det , för den slirar så mycket så att jag kan lägga i en växel och så still och gasa så mycket det bara går och det är inga problem att hålla emot.. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingspinnarna kan rosta fast inne i julgran. (julgran, den axeln som lamellkorgen sitter på) Eller kanske inte fins pinnar i axeln. Eller att justerskruven är feljusterade eller borta.
Om pinnarna är fastostade, kan man ta en längre m6 skruv och skruva in där justerskruven sitter och trycka in pinnarna. sedan ut med skruven och i med olja i hålet. Måtionera pinnarna framm och tillbaka. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.raketsport.com/sachs_50_2.htm

Kolla så att detalj 29, 30, 29, sitter där de ska...
Förklarar ju inte att den slirar men om nåt av ovanstående saknas så blir armen lealös...

EDIT: Kolla ovanstående inlägg, sprängskissen i mitt inlägg kan kanske vara till hjälp iaf... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte så att det är kopplingspinne, sedan en kula(kullager eller dyl, vad man nu ska kalla den, o sen en pinne på andra sidan?

Svårt o förklara, men sitter på en del crossar, o brukar bli lealös koppling på detta viset :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men om jag ska kolla dom där pinnarna så måste jag väl riva motorn ?..
men jag ska prova det där med m6 skruv och tvinga in dom där pinnar eller vad det är :shock:
men det där med armen förstår jag mig inte riktigt på :oops: :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är ingen Sachsexpert, men inte behöver man väl riva hela motorn för att fixa kopplingen, det är väl bara att lossa kåpan på drivsidan så har du kopplingen där, eller? :? <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver inte riva motorn.

Ta bort justerskruven helt, i hålet sitter kopplingspinnarna

Bild

kopllingsarm, pinnar & justerskruv

testa att sticka in en skruvmejsel i hålet, sen drar du kopplingsarmen fram och tillbaka, då ska mejseln tryckas ut och armen ska tryckas tillbaka när du håller tryck på mejseln.
Kopplingspinnarna ska i normala fall trilla ut när du tippar på motorn... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min koppling slirar lite, Jag har precis blästrat skivorna och ganska nya lammeler, Men jag tror att de är Kina lammeler :(

Kan det vara därför? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte vad ni tror det är för nåt :?:
men en Sachs har då aldrig slirat på kopplingen på grund av för korta/saknade kopplingspinnar eller lös arm :cry:

felet bör ligga i lamellkorgen, han måste tömma ur oljan, ta bort koppingskåpan och där börja felsöka :!:

sluta att förvilla killen nu. :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Jag vet inte vad ni tror det är för nåt :?:
men en Sachs har då aldrig slirat på kopplingen på grund av för korta/saknade kopplingspinnar eller lös arm :cry:

felet bör ligga i lamellkorgen, han måste tömma ur oljan, ta bort koppingskåpan och där börja felsöka :!:

sluta att förvilla killen nu. :evil:
Låter ju troligast att det är knepigt i krogen, om den verkligen är så mjuk som han säger så kanske de saknas fjädrar, eller bara är 6st men borde väll inte vara så mjuk ändå :?

Är ju som sagt bara att riva isär och felsöka:oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar