Crescent F50 Racemoppe

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Crescent F50 Racemoppe

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är inte något ni ofta ser på raketsport. Och ni må kalla mig syndare som bygger om ramen på detta sättet. Men jag har nu under 1½ år räddat 2 st F50, en GL och en GLX ifrån döden! Så jag har nog rätt att bygga om denna lite, min 3:e F50. :wink:

Detta projekt är ett topspeedbygge. Och motorn är sånt ni inte är van vid. Den kommer ifrån en Rieju Drac, en nyare plastmoppe som ni kallar det. 6 växlad vattenkylt. Dem motorena är väl beprövade på racemoppar, så dem håller!

Ramen ska lättas och byggas om så motorn passar. kubiken ligger på c:a 75cc så fort ska den nog gå. Jag vill passera 130km/h minst. Något att jobba för!

Fälgarna är ifrån en Puch Korado, 16 tum. Det blir skivbroms bak! Framgaffeln är en standard compact gaffel som ska stelopereras för att få rätt höjd. Bakdäcket ska bytas ut till en likadan som fram!

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tycker du siktar för låg toppfart? jag har hört att dom där am6 motorerna går ca 120+ urpluggad..... :oops: :roll: :lol:

ska bli skoj att vara med under projektets gång och jag hoppas du får fina hastighetsrekord och förhoppningsvis nytt rekord i klubben?

mvh. chrille <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer bli kul att följa detta :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du vet ju på ett ungefär hur fort det går att åka med en strippad F50 ram............. :roll: :roll:
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy, nu j-ar kommer det att hända saker :shock:
Hos Sura har det redan hänt kan jag se 8)
Lycka till grabbar slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Ja du vet ju på ett ungefär hur fort det går att åka med en strippad F50 ram............. :roll: :roll:

Ja, ditt koncept fungerar ju bra. Så varför ändra på det? :roll: Du kanske har en extra tank likt den som du har på din F50? För jag tänkte ha likadant! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tank finns på "Hotrod Shoppen" (Biltema) :!:
Det är en stegmuff till avgassystem som jag har använt 8)
Tanklocket fanns på jobbet :roll: :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, fiffigt. Men då måste man svetsa så det blir tätt också. staff_italiamac_fastidioso.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en autoped-tank som du kanske kan ta annars <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

NiQ3 skrev:Jag har en autoped-tank som du kanske kan ta annars
Nä tack, kommer inte passa in! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

Rexxy skrev:Aha, fiffigt. Men då måste man svetsa så det blir tätt också. staff_italiamac_fastidioso.gif
Inga problem med en TIG :lol:
Sväng förbi vid mitt garage annars så loppar jag ihop den åt dig ! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska tänka på det när det blir aktuellt!

Sidorna måste ju också fixas. Vad har du där? Även för kranen och tanklock. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skar ut 2 runda gavlar och svetsade dit, sen svarvade jag en muff med gänga för soppakranen i botten.
Tanklocket med rör och sil beställde jag på jobbet.
Efter svetsningen kopplade jag tryckluft i soppaslangen och kollade alla svetsarna med såpvatten efter läckage.
Tätt som ett grodarsle blev det !
Sen gänga i en luftnippel i tankröret för avluftningen.
KLART ! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Sura skrev:Tank finns på "Hotrod Shoppen" (Biltema) :!:
Det är en stegmuff till avgassystem som jag har använt 8)
Tanklocket fanns på jobbet :roll: :roll:
Nice..... :twisted: :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blev det lite mer tid lagd på racern. Har kapat bort onödiga fästen som inte ska användas. Och har svetsat dit nya motorfästen till Am6 motor. Enbart övre-bak och främre fästet. Det nedra-bak han jag inte fixa!

Bild

Håller fästena för minst 15hästar? Annars får jag helsvetsa hela vägen!

Bild

Jag använder mig av Flusstråd från Biltema och en MIG/MAG. En av dem bättre fogarna jag lyckades göra. Synd bara att flussen stänker så förjäkligt.

Bild

Fick en dilemma när jag skulle mäta in motorn. Skulle jag göra så kedjan linjerar till 100% skulle avgasmynningen gå rakt ut mot ramen. Det skulle bli en tight böj direkt efter cylinder, inte bra.

Så jag fick kompensera med att kedjan får gå lite snett. Men det är inte mycket. Ska nog slänga dit en kedjestyrare också.

Bild

Tänkte slänga fast bromsoket på bromsstoppet som används till Leleu. Känns smidigare och enklare. Den ska vridas 90 grader.

Bild

Rensad på fästen.

Bild

Helhetsbild. Det blir lågt och fint!

Bild
Bild
Bild
Skriv svar