Dålig brytarkvalite eller bara en inkörningsfråga...
Dålig brytarkvalite eller bara en inkörningsfråga...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur ofta ska man behöva justera brytaren egentligen?
Sen ja satte dit en ny har ja väl justerat 3 gånger tror ja...
Har för mig att när ja va 15 så åkte ja bara. Nu måste ja justera vid typ var 30:e mil, den går men tappar orken. Justerade igår igen så då vart den pigg å rapp.
Brytaren är ju iofs ganska ny. Kan de vara så att den slits mycket från början eller är de dålig kvalite? <!-- </EdIndex> --></div>
Sen ja satte dit en ny har ja väl justerat 3 gånger tror ja...
Har för mig att när ja va 15 så åkte ja bara. Nu måste ja justera vid typ var 30:e mil, den går men tappar orken. Justerade igår igen så då vart den pigg å rapp.
Brytaren är ju iofs ganska ny. Kan de vara så att den slits mycket från början eller är de dålig kvalite? <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Vilket fett är bäst att använda i så fallBraxmatte skrev:Hur såg "nocken" ut på svänghjulet
Om den är rostig så slits klacken på brytaren ner och avståndet minskar
lite fett på den skadar ju inte heller

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dem brytarna jag fått med fett till, står (Eller visades kanske med bilder?) det på den lilla förpackningen att man ska fetta in brytaraxeln med det. <!-- </EdIndex> --></div>tompa skrev:Köper man kvalitetsbrytare, brukar en liten klutt specialfett ligga i förpackningen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja har norscand(taiwan?) brytare på k50n har kört 320mil har justerat dom en gång. vart en jävla skillnad efter justering,
Ja har testat 3olika fetter men dom är borta efter ett par mil?
men bara lossa två skruv så kommer man åt och fetta.
Är de sachs du har, har hört att dom vibrerar så mkt så man får typ justera brytarna ofta...somsagt de är vad ja hört tror inte det stämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja har testat 3olika fetter men dom är borta efter ett par mil?
men bara lossa två skruv så kommer man åt och fetta.
Är de sachs du har, har hört att dom vibrerar så mkt så man får typ justera brytarna ofta...somsagt de är vad ja hört tror inte det stämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
Re: brytare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nix inget hjullagerfett på fiberklacken, kommer att förstöra resten av tändningen, skall vara ett speciellt fett, kommer bara inte på namnet. <!-- </EdIndex> --></div>valter skrev:Byt kondensator och brytare så fungerar det i många år.Lägg på lite fett på fiberklacken typ hjullagerfett så blir det bra.
MVH/Valter.
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Brytarnocksfett?
Jag köpte en tub med Bosch fett avsett för just detta.
Det var väl si så där kring herrens år 1983. Den lär räcka livet ut även om jag blir 250 år.
Det är ju en ytterst liten mängd som skall till, men utan detta fettet så går fiberklacken ned sig tämligen fort.
Jag kan inte se varför hjulllagerfett skulle förstöra hela tändningen? Man behöver ju inte offra en hel burk....
<!-- </EdIndex> --></div>
Brytarnocksfett?
Jag köpte en tub med Bosch fett avsett för just detta.
Det var väl si så där kring herrens år 1983. Den lär räcka livet ut även om jag blir 250 år.
Det är ju en ytterst liten mängd som skall till, men utan detta fettet så går fiberklacken ned sig tämligen fort.
Jag kan inte se varför hjulllagerfett skulle förstöra hela tändningen? Man behöver ju inte offra en hel burk....

-
- Inlägg: 801
- Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
- Ort: Oskarshamn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Siliconfett är vad som funkat bäst för mig. Min montana som hade vässats fick nya brytare. Smorde både brytarna och nocken med siliconfett. Justerade in brytaren och när jag bytte bort den ca 1300mil och 2år senare, så gick den fortfarande klockrent. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska vara fett med hög smältpunkt.
Så här skriver Jim på Classic Motor om saken: http://www.classicmotor.se/fragaexperten/article373646.ece <!-- </EdIndex> --></div>
Så här skriver Jim på Classic Motor om saken: http://www.classicmotor.se/fragaexperten/article373646.ece <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
Att använda silikonfett (kiselfett) är tyvärr förenat med en risk när man har gnistbildning i närheten. Detta är ett ganska välkänt faktum.
Fettet tillsammans med gnistan bildar en beläggning på kontaktytorna.
Så, risken för problem är överhängande om man använder kiselfett, men man kan ju uppenbarligen ha tur, troligtvis beroende på att nocken varit sparsamt infettad?
Slutsats i denna tråden, ett bra hjullagerfett eller fett avsett för brutarnockar torde vara de bättre valen? <!-- </EdIndex> --></div>
Att använda silikonfett (kiselfett) är tyvärr förenat med en risk när man har gnistbildning i närheten. Detta är ett ganska välkänt faktum.
Fettet tillsammans med gnistan bildar en beläggning på kontaktytorna.
Så, risken för problem är överhängande om man använder kiselfett, men man kan ju uppenbarligen ha tur, troligtvis beroende på att nocken varit sparsamt infettad?
Slutsats i denna tråden, ett bra hjullagerfett eller fett avsett för brutarnockar torde vara de bättre valen? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt: