Dålig brytarkvalite eller bara en inkörningsfråga...
HMMM
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallo! Ursäkta om jag uttrycket mig dålig. Jag menar givetvis att fettet inte får leda överström till jord. Då det blir samma sak som att trycka in dödarknappen. (enkelt för klarat)
Så jag tycker att tompa har rätt, även jag. Varför är tompa så surak.
Hehe...gillar å jäkalas tompa.....han hugger som en kobra!
Det är som jag trodde. Du har en bättre förklaring Conrad.
Varför ville inte tompa tala om det för andra här på forumet.....suckar
Jag tror att tompa kör med koppar passat på filten......HaHa..
Den måste vara som Dynamit Harry för Tompis....HiHi <!-- </EdIndex> --></div>
Så jag tycker att tompa har rätt, även jag. Varför är tompa så surak.
Hehe...gillar å jäkalas tompa.....han hugger som en kobra!
Det är som jag trodde. Du har en bättre förklaring Conrad.
Varför ville inte tompa tala om det för andra här på forumet.....suckar
Jag tror att tompa kör med koppar passat på filten......HaHa..
Den måste vara som Dynamit Harry för Tompis....HiHi <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja och nu efter allt mätande, kanske vi kan komma fram till vilket fett man skall använda TACK!Conrad Engström skrev:Det fins fetter med metall i som kan leda en viss spänning. Det kan ju bli ända upp till 200 volt över brytaren. Redan lite sot leder ström, när luften joniseras där leder det ännu bättre.
Jag brukar polera nocken på hjulet och sedan endast stryka ett tunnt lager med medföljande fett på ytan.
Vid för mycket fett fins risk att man får fett på kontaktytorna med utebliven eller störd gnista som följd.

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Har hört ännu ett exempel om att smörja klacken med, VASELINalf-johan skrev:Ja och nu efter allt mätande, kanske vi kan komma fram till vilket fett man skall använda TACK!Conrad Engström skrev:Det fins fetter med metall i som kan leda en viss spänning. Det kan ju bli ända upp till 200 volt över brytaren. Redan lite sot leder ström, när luften joniseras där leder det ännu bättre.
Jag brukar polera nocken på hjulet och sedan endast stryka ett tunnt lager med medföljande fett på ytan.
Vid för mycket fett fins risk att man får fett på kontaktytorna med utebliven eller störd gnista som följd.

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Veken, den smörjs från annat håll 
Veken kan man dra ut och pumpa i lite olja och sedan sätta den i en trasa och trycka ut överflödet därefter återmontera.
Egentligen behövs ingen smörjning av brytarklacken, för en riktigt blank yta på exentern och fiber mot den ytan blir inget slitage. <!-- </EdIndex> --></div>

Veken kan man dra ut och pumpa i lite olja och sedan sätta den i en trasa och trycka ut överflödet därefter återmontera.
Egentligen behövs ingen smörjning av brytarklacken, för en riktigt blank yta på exentern och fiber mot den ytan blir inget slitage. <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
Re: brytare
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Troligen Valter var det såvalter skrev:Hej!Vad det inte veken istället för klacken?.
MVH/Valter.

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Egentligen så behövs det altså inget fett, kul att konstatera det efter allt resonemang, (men det är väl vad forumet är till för kan tänkas)Conrad Engström skrev:Veken, den smörjs från annat håll
Veken kan man dra ut och pumpa i lite olja och sedan sätta den i en trasa och trycka ut överflödet därefter återmontera.
Egentligen behövs ingen smörjning av brytarklacken, för en riktigt blank yta på exentern och fiber mot den ytan blir inget slitage.

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade iallafall på lite tunt med fett på "svänghjulsnocken" när jag sist hade bort svänghjulet
Det är nog snart 2 år sen och jag åker mellan 15 och 20 mil i veckan maj-september
Så det kan ju inte vara fel
Sen fungerar ju fettet som rostskydd på nocken
det kan ju vara bra om moppen blir ståendes över vintern
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är nog snart 2 år sen och jag åker mellan 15 och 20 mil i veckan maj-september
Så det kan ju inte vara fel
Sen fungerar ju fettet som rostskydd på nocken
det kan ju vara bra om moppen blir ståendes över vintern

Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
brytarkvalite
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!.Ja du Conrad om maskineriet är ungt så håller jag med dej.Men är det en äldre maskin så är det nog bäst att hjälpa till med lite smörja.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>