Doktorns påhängare uppdaterad

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->slider_score.gif
En helt klar tia,
Helt underbar :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fanns den inte i nån annan färg? :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->faan vicken cool sak... :shock: rena rama nyskicket dessutom :D <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Jäklar vad fin! Grattis till fyndet.
Den där fanns väl aldrig i en överskottsbutik? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev::shock: Jäklar vad fin! Grattis till fyndet.
Den där fanns väl aldrig i en överskottsbutik?
8) <!-- </EdIndex> --></div>
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga, en sån där motor som sitter i hjulet, kan man sätta den i framhjulet och vad är minsta diameter att montera det i? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt går ju men man måste nog bygga en ny gaffel eftersom den är rätt bred sedan måste man även bygga om motorfästet .. Har själv funderat på att ha 2st på en racermodell men jag skulle nog bygga om gaffeln till en stel Earlsgaffel.
Då finns det mer att fästa den i samt att den blir hållbarare. Alternativet är väl att försöka hitta en Velmo ist.. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då vart man avis igen.....såg på med stora ögon och hakan nere vid
knäna då doktorn lastade av pärlan.....SOM NY skrek jag rakt ut...hur
faan kunde människan sälja den för en 5 hundring..... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

dr.novolette skrev:Allt går ju men man måste nog bygga en ny gaffel eftersom den är rätt bred sedan måste man även bygga om motorfästet .. Har själv funderat på att ha 2st på en racermodell men jag skulle nog bygga om gaffeln till en stel Earlsgaffel.
Då finns det mer att fästa den i samt att den blir hållbarare. Alternativet är väl att försöka hitta en Velmo ist..
Jag och en kamrat satt och spånade en kväll och jag tror vi kom fram till att om man använder alla olika monteringssätt som finns/funnits till påhängare så kan man på en och samma cykel få på 7 av varandra oberoende motorer.

Framhjul: Tex Velmo i hjulet och en Berini eller Flink däcknötare ovanpå.

Att drivningarna krockar med varandra får man bortse från när man bara spånar och fantiserar

Bak: Cyclemaster i hjulet, Victoria/Fuchs eller en svensk Kuli bredvid, Jlo F48 däcknötare/Mosquito/Lohmann under tramppartiet, någon modell jag inte kan namnet på som monteras i ramen framför sadelstolpen. Och sedan Tex BFC däcknötare monterad ovanför bakhjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

Grannen skrev:Ja då vart man avis igen.....såg på med stora ögon och hakan nere vid
knäna då doktorn lastade av pärlan.....SOM NY skrek jag rakt ut...hur
faan kunde människan sälja den för en 5 hundring..... :evil:
ja alla e ju inte som dig :twisted:
skoja bara :hide: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en ordonansjonne som du får köpa för en 5 hunka :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag lyckades :runaround:
jag kan tala om att det var inte lätt att hinna med i svängarna när en sån här unik maskin kommer ut på blocket :shock: Fastän jag var den 1:a att ringa på annonsen (tack för tipset grannen!) å bor bara ngn mil ifrån objektet så slutade jag nog på 50:e plats i dag. Så det var snabba ryck & djungelns lag som gällde om jag över huvudtaget skulle få chans. Hon som lagt ut annonsen sa att det var hennes mans mojäng å hänvisade alla till honom. Men senare fick jag veta att det faktiskt var hon som skötte försäljningen. Deras bollande med intressenterna var nog ett skickligt sätt att hinna få ett bra bud så nog losade man en hel del på att man inte fick tag i dom redan igår. Men så slutligen idag lyckades jag! Helt plötsligt svarade gubben :shock: Han hade fått alla mina meddelanden men inte kommit sig för att ringa mig eftersom det hela tiden ringde folk till honom hmmm..Jag talade om att om jag inte får komma å kolla omgående på farkosten så mister han mig som budgivare eftersom jag kommer att åka bort. Jag sade att alla tider passar mig utmärkt å att jag bor ungefär 20 minuter från honom. Så slutligen kom vi överrens om en tid att mötas på platsen. Eftersom jag visste att detta är nog min enda chans att överhuvudtaget få köpa hojen så tömde jag Minuten satte släpet bakom bilen å drog iväg. Ett mörkt orosmoln svävade över mig.. det ena var tanken av att komma dit å möta en massa andra intressenter å hamna i ngn slags gårdsauktion..Oro nr:2 var att jag har en inbyggt fobi när det är tanter med i affären.. Inget illa ment men jag har gjort många affärer i mina dagar å varje gång ett fruntimmer är inblandat så går det antingen åt h-vete alt. mkt nära på att det skiter sig eller så blir det onödigt dyrt..

Han såg lite förvånad ut när jag svängde in på gården med släp bakom bilen. Vi var ensamma!! Och efter att jag hälsat på min namnlike knallade vi in i den gamla ladugården. Jag kollade apparaten jävligt snabbt eftersom det kryllade av råttskit på golvet (sorkpest fara :shock: ). Gubben snabbade sig å sade "ja nu har du ju sett den så då får du åka hem å ta dig en funderare". :o
Då kände jag att det var dags att börja behandling.. Efter ett tag så var vi hyffsat överens om att jag kunde ta den omgående. Dock måste han ringa frun först (ooh.. nej!) mycket riktigt stoppade hon ner klacken..jag bad att få prata med henne å efter tre försök räckte han över telefonen till mig. Efter 10 minuters diskussion å ngr tusen mer i bud gick hon med på affären (dessa fruntimmer dom är dyra fastän man inget har.. :D ) Jajja skit samma nu e den iaf min å således den älsta knarren i församlingen :)
För många är ju detta helt obegripligt att man betalar en massa pengar för ngt så rostigt å skruttigt som detta. Men för mig är det ett riktigt fynd. Motorn gissar jag på ca 1919 cykeln är nog av samma årsmodell eller äldre med tanke på drev nav mm. även gaffelfjädringen är ett fabriksbyggt unikum som jag aldrig sett tidigare.
Sådana här grejer finns nästan inte :shock: Hela knarren är sjukligt komplett å har nog stått orörd sedan -40 talet!
Motorn går runt mkt fint så det blir nog hyffsat lätt att få ordning på denna..

Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tur att den hamnade i ett bra hem :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oregonian_congratulations.gif Vilken maskin :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fina bitar :shock: Fruntimmer med i affärer :x När jag skall sälja är bitarna värda mycket mera tror frugan, fick du bara ---
Den utombordaren blir rolig att renovera. Vad blir det för spoltider i den cylindern. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar