<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte höra lite vilka olika metoder ni har för att sota avgasröret på.
Kommer ihåg att i min ungdom körde jag med att hälla bensin i röret och tända på och sedan rota runt lite för att få bort avlagringarna.
Kommer ihåg den gång jag inte fick eld på tändstickan och bensinen hann förånga sig. Blev en lite eldkastare . <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för ett snabbt svar.
Letade lite i forumet efter sotning men, denna tråd kom inte upp då.
Därav min fråga, man vill ju inte ställa en fråga som redan är besvarad.
Själv har jag provat med att bara ha en wire som spretade åt alla håll, blev lite för mjuk så så stor nytta gjorde den inte. Ska testa med wire på svetstråd eller på en gammal cykeleker om jag inte har svetstråd. <!-- </EdIndex> --></div>
Letade lite i forumet efter sotning men, denna tråd kom inte upp då.
Därav min fråga, man vill ju inte ställa en fråga som redan är besvarad.
Själv har jag provat med att bara ha en wire som spretade åt alla håll, blev lite för mjuk så så stor nytta gjorde den inte. Ska testa med wire på svetstråd eller på en gammal cykeleker om jag inte har svetstråd.
Hörde någonstans ,kanske på forumet, att man tog en taggtråd och satte på borrmaskinen, och körde i röret med, AKTA Fingrarna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar plocka ner ljuddämparen helt sedan tar jag en gammal kniv och ett gammalt platt metall band sedan är det bara att börja skrapa rent.
5-56 är effektivt att lösa gammalt oljekladd med dessutom skonsamt, gammal fastbränd olja på utsida brukar också lösas upp av 5-56 sedan lite svinto och sist Autosol.
Det där med taggtråd och gamla wirar låter inte helt säkert <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar köra med en vajer fastsatt i borrmaskinen (steglös då såklart), med det så sotar jag både avgasrör och ljuddämpare till moppar, och även röret mellan vedpannan och skorstenen i huset.
Edit, en 6mm vajer är det jag brukar använda. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gasolbrännare eller kaustiksodabad. Att elda bensin i röret blir inte varmt nog för att göra sörskilt mycket nytta, och att försöka riva bort sotet manuellt är inte så roligt när man inte kommer åt. En rejäl gasolbrännare klarar att bränna bort sotet, och kaustiksoda klarar att fräta bort det... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tog en gammal gummibit (lite tjockare) samt en slangklämma.. som sagt nått som tål sodan flexibelt + slangklämma... funkade för mig iaf.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bit cykelslang + slangklämma funkar, men det är bättre med en balja som man kan bada hela röret i. Mängden kaustiksoda som får plats i röret är begränsad, och då är mängden sot den kan lösa upp också begränsad. <!-- </EdIndex> --></div>