jaja. jag har en förkärlek för puch maxi, enkelhet kombinerat med en fult. tidlöst.
kom in på puch banan redan som ung då min kusin ägde en puch dakota som jag gick glida bakom med mina inlines i 30 blås. riktigt skoj. den slutade som stulen och slaktad. sen ett avbrott på cirka 10 år av allt moped kontakt hette. började pilla på bilar och köpte mig en VW Jetta mk1.

1 år efter jag köpt mopeden, så åkte jag iväg och köpte mig en puch maxi i huvudstaden. 1200 kr för puchen va lagom (förövrigt så fick den plats i baksätet på maxin, såklart utan baksäte i bilen, fan utställnings skick på bilen, ingen skit i sätet). den hade stått ute under ett träd i 2-3 år. började med att tappa den på soppa. gjorde rent förgasaren. fylde på bensin, och sen gick den igång utan problem.
körde med den i underfär 24 timmar innan den åkte isär och kolv styckades upp.
sen plockades den ner och målades om

Sen tröttnade jag lite på den. den va klar. så sålde iväg den till en kompis som plocka isär och sålde den i delar.
åkte iväg och köpte mig en ny puch maxi för 1000 spänn

och slet isär motorn direkt (ja, jag meckar i lägenheten, och dåvarande tjejen sa inget om det)

och här kommer varför jag älskar puch maxi motorn e50 så ofantligt:

vad kan gå sönder i en så här enkel konstruktion? och om det gör, varför inte köpa en helt ny motor ifrån holland? och listan på cylindrar är ofantligt lång och det finns gigantiskt utbud av race och trim grejer. mycket skoj.
första versionen av den va standard, men tröttnade lite. bestämde mig för att köra sprint tema.

efter ha blivit stannad av polis i stortsätt varje gång dom såg mig. så bestämde jag mig för något måste göras.
för övrigt så är jag än så länge inte fått någon böter trots topp notering på den settupen va 64 km/h, och körde den dagligen. kanske även det som gjorde att jag ändrade utförande... rygg problem?

nästa version, dök upp nu i somras. varför inte köra skönt? apehanger vart tillverkad av

vattenrör!
nu har jag bytt sadel, till en stenhård träningscykel sadel. mycket snyggare.
åker runt 5-9 mil varje vecka. och setupen är följande: 50cc original cylinder opluggad. 15 mm insug. 14 mm förgasare. billigt expansion avgasrör. och gör ärliga 40 km/h utan några direkta problem.
på posten någonstan i europa ligger en 70cc och lite annat mys och väntar, så snart är det igång igen.
road tripp förra helgen, polare med sin totalt värdelösa konstruerade solex 3800 ledde till att största delen av tiden fick vi stå stilla och pilla på den. soppa pumpen som är galen...

och senaste förvärvet. som ska utrustas med en två handväxlad puch Z50 motor. mycket ovanlig motor.

förutom det håller jag på renoverar min livs första sachs motor till en polare. renoverar en FS1 motor och även har en solex motor liggandes som behöver tas hand om.
för övrigt så låter min nuvarande tjej mig mecka inomhus också