<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
Härligt med fler kloka människor..

lugna ner er grabbar. om amazon hade varit så vacker och bra hade den nog sålt bättre än jetta och golf ettan gjorde... 9 miljoner
nog om

i den här tråden! snacka om amazonens "skönhet" i någon annans tråd, det här är en vw, crescent och puch maxi tråd only
igår så åkte jag iväg till norrköping och köpte mig en ny puch maxi för 1000 kr!
stått i en lada i något år, så tvättas av lite med avfettning, innan vi gav oss på värre grejer.
en -73 som har haft 4 ägare innan, och förmodligen har den bara blivit körd av första eller 2 ägaren, eftersom kopplingen varit pajj hos dom 2 senaste så den inte har gått att köra.
när jag kom hem synade jag den lite. det som är ovanligt med denna är: matching numbers, original handtag, original tanklock, orörd original cylinder med plugg intakt. original insug. original 12 mm bing samt original avgasrör. och även på original handtaget så sitter det smörj nipplar på handbroms och gaswiren

tyvärr saknades båda gråa sidor kåporna!! ursh, dom är så svåra att få tag på. men får vara glad att original luftljuddämparen sitter kvar (ja, den kallas så av puch!). plus annat skit som 3 ägaren monterat dit istället för behålla utslita orginal saker, typ plast chock reglase och för pysen där också, och tändstift är nytt och tänddelar och tändplatta.
intagen av Lundbolaget, istället för "Svenska Steyr-Puch AB" som gjorde det senare.
Började kvällen med att kontrollera cylindern och kolven, båda såg riktigt fina och helt orörda ut.kollade elen så den va rätt. helt orörd minus att fjädern som fjädrar lamphållaren hade gått av, rost + material utmattning? sen kollade jag baklampan, hel, både broms och lyse.
tyvärr va sadeln som kom med helt sönder och inte rätt. tyvärr är rätt sort svårt att få tag på, så fick bli en från en nyare modell, som är grymt ful, men har riktigt bra komfort i.
sen gick jag på det som dom andra ägare haft problem med. "slirande koppling". så skruvade loss kåpan som täcker kopplingen efter ha tömt den på ATF oljan som den förra ägaren trodde skulle hjälpa. inget skräp följde med oljan ur. så förhoppningsvis är den ren i motorn.
sen synade jag skadorna... det är väl bara nya grejer som gäller där. för någon har varit på att svetsa både kopplings pinnen, och på själva tryckplattan som trycker mot kopplingen för att pedalerna ska greppa.
men grejerna kostade över 400 spänn i sverige med frakt, ansåg att vi kunde köpa roligare saker för det.
så åkte till en polares farsa som har svarv, och han svarvade till tryckplattan, och förhoppningsvis kan han svarva en ny "pinne" med lite 2140 silverstål som jag har haft sen tidigare, och hoppas det går att få till härdningen så det håller!
så nu väntar jag på svar från honom. så länge har jag gått igenom allt annat.
sen är det bara lite glapp i bakhjulet som ska fixas, sen ska han nog startas!
sen åker nog apehanger styret som syns lite i bak grunden på. <!-- </EdIndex> --></div>