<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undras om nån där ute vet vad jag har för en benämning på min Encarwi-förgasare på min Monarped. Sitter på en G50 motor.
Den flödar över konstant. Sitter en Bing flottör i den. Har ingen aning om det är där skon klämmer (fel flottör) eller om där är nåt korn jag inte fick bort när jag rev förgasaren. Hittar ingen info nånstans om varesäg förgasaren eller vilken flottör som passar. (Encarwi gjorde ju mer än en modell)
Vill ju hålla sig till original annars passar säkert andra förgasare på den motorn. Typ Bing och Pallas mfl.
Hur vet man vilken flottör som ska vara till just den förgasaren när inte original sitter i.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruva loss den och kolla vad den heter, står ju på fästflänsen.
Borde vara en A59, eller S65 eller S66. Hva körde ju också med en liknande förgasare (flottörhus på andra sidan, lite annorlunda trottel), samma flottör på alla modeller, både Hva och Ilo. Finns både i Plast och Mässing.
Bingflottörer brukar fungera bra om det är rätt längd på nålen.
Har du testat så flottören tätar i sätet? vänd locket upp o ner och sätt i flottören och blå o känn om detgår trögt, inte alls eller lätt). <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enl. gamla infoblad på nätet så ska det vara en S65:a men jag är inte helt hundra. Ska skruva av förgasaren så fort jag hinner och kolla.
Som jag förstått är det a och o att det är rätt längd på flottörnålen. Har jag nu fel flottör så verkar det vara svårt att veta vilken som är den rätta längden. Hittar inte någon info om det.
Ska även kontrollera hur den tätar i sätet när jag har den av. Kanske köra lite försiktigt med ett litet borr. Nåt är det ju som gör att den svämmar över varje gång man har kört med moppen.
Blir iof förmodligen tvungen att riva motorn i vinter men tanke på att det skramlar som tusan från motorn så en förgasare mer eller mindre som flödar över är väl inget problem i det stora hela.
Optimist ja visst! <!-- </EdIndex> --></div>