Vad är bäst Crescent moppe eller plastanka
Vad är bäst Crescent moppe eller plastanka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har några kompisar som snart ska fylla 15 år och dom ska naturligtvis ha en plastanka. Jag försöker säga att dom inte ska lägga ut en 25 000 på en sån moppe, för att jag vet att en Crescent moppe håller bättre, inte sant? Så nu frågar jag Er, ni som är specialiserade på området. Vad är bäst? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är ju jag partisk men en veteran Ex. Crescent är mycket bättre, hållbarare och definitivt snyggare. De är av mycket högre kvalitet. Plast går inte att jämför med plåt.
Jag vet flera 15-åringar som fått repa sina nya EU-moppar det första året för att motordelar har gått sönder.... och det rör sig bland annat om kända märken som Reiju. Det händer inte med en veteran om den är nyrenoverad.
Till Sachs, Puch och Zündapp finns det reservdelar att få tag på. Så det är motormärken som kan vara värt att kolla lite extra på om man ska köpa sin första veteran.
Dessutom så sjunker inte värdet på en veteran! Så om du vill sälja så får du igen stålarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vet flera 15-åringar som fått repa sina nya EU-moppar det första året för att motordelar har gått sönder.... och det rör sig bland annat om kända märken som Reiju. Det händer inte med en veteran om den är nyrenoverad.
Till Sachs, Puch och Zündapp finns det reservdelar att få tag på. Så det är motormärken som kan vara värt att kolla lite extra på om man ska köpa sin första veteran.
Dessutom så sjunker inte värdet på en veteran! Så om du vill sälja så får du igen stålarna. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag ska ju själv snart fylla 15 men jag ska inte ha någon moped. Jag sparar mina pengar till en bil istället. Men om jag skulle köpa en moped så skulle det förmodligen bli en Crescent Topper eller Trapper. Så som du säger plast går inte att jämföra med plåt och det är ju mycket sant, speciellt hur påkostade mopparna var från ca. 1960 till slutet av 70-talet, mycket rostfritt och förkromat. Så mopparna idag går inte att jämföra med 60 och 70-talets moppar. En sak som slog mig, undrar hur lätt det är att byta motor på dagens moppar. Mopparna som finns här verkar ju inte vara för svårt att byta motor på, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Ett dilemma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Eu moppar, eller vad det heter är ju roliga att köra och titta på ända till dom behöver lagas, dom är oftast uppbyggda med engångsprylar som måste ersättas och kan ej lagas.
Typ slit och släng, vilket passar ungdomar som snabbt vill byta moped eller uppgradera till bil
Dagens ungdoms mopedister:
Gamla hederliga mopeder finns ju att köpa för rimliga summor MEN vill vi verkligen det?
Det skär i hjärtat när man ser följande:
En mkt välbehållen original Mamba som var med på en utställning och som köptes av en pappa och hans son, priset var högt och försäljaren mkt nöjd.
Sonen började köra i skog och mark och en vän till mig kontaktades av familjen när motorn hade lagt av.
Han åkte dit och fick sig en rejäl chock och blev väldigt arg och besviken
När den fina Mamban nu stod där med skev ram trasigt framhjul samt skuren motor....
Ska vi tillägga att vi inte tycker försäljaren hade alla hästar hemma.
Har även sett slakter i modern tid av Chopper handikapp, Crescent flakmoppar, KS 50 samt Compakter men stannar nog där för annars blir man nog för uppretad...
Dock finns ju även ungdomar som förstått att uppskatta dessa klenoder så dom gillar vi
<!-- </EdIndex> --></div>
Typ slit och släng, vilket passar ungdomar som snabbt vill byta moped eller uppgradera till bil
Dagens ungdoms mopedister:
Gamla hederliga mopeder finns ju att köpa för rimliga summor MEN vill vi verkligen det?
Det skär i hjärtat när man ser följande:
En mkt välbehållen original Mamba som var med på en utställning och som köptes av en pappa och hans son, priset var högt och försäljaren mkt nöjd.
Sonen började köra i skog och mark och en vän till mig kontaktades av familjen när motorn hade lagt av.
Han åkte dit och fick sig en rejäl chock och blev väldigt arg och besviken
När den fina Mamban nu stod där med skev ram trasigt framhjul samt skuren motor....
Ska vi tillägga att vi inte tycker försäljaren hade alla hästar hemma.
Har även sett slakter i modern tid av Chopper handikapp, Crescent flakmoppar, KS 50 samt Compakter men stannar nog där för annars blir man nog för uppretad...
Dock finns ju även ungdomar som förstått att uppskatta dessa klenoder så dom gillar vi

- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som gammal fritidsledare vet jag att många ungdomar tycker att 70 tal mopeder är väldigt fina, och jag känner ett antal som vårdar dessa klenoder mycket ömt, den fritidsgård jag arbetade på där hade vi en liten flitigt besökt verkstad just för moppar där fanns 60-70 tals moppar, så jag tror att många ungdommar skulle med förtjusning åka så kallad gammoppe. Det är nog lite upp till oss äldre att försöka att påverka detta intresse, så tror jag att det skulle bevaras fler av dom gamla mopederna.Kanske är jag för optimistisk men det är väl bra.
Mvh Alf-Johan <!-- </EdIndex> --></div>

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Re: Ett dilemma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja, en dela har verkligen för mycket pengar till för lite hjärna...FLAK skrev:Ja Eu moppar, eller vad det heter är ju roliga att köra och titta på ända till dom behöver lagas, dom är oftast uppbyggda med engångsprylar som måste ersättas och kan ej lagas.
Typ slit och släng, vilket passar ungdomar som snabbt vill byta moped eller uppgradera till bil
Dagens ungdoms mopedister:
Gamla hederliga mopeder finns ju att köpa för rimliga summor MEN vill vi verkligen det?
Det skär i hjärtat när man ser följande:
En mkt välbehållen original Mamba som var med på en utställning och som köptes av en pappa och hans son, priset var högt och försäljaren mkt nöjd.
Sonen började köra i skog och mark och en vän till mig kontaktades av familjen när motorn hade lagt av.
Han åkte dit och fick sig en rejäl chock och blev väldigt arg och besviken
När den fina Mamban nu stod där med skev ram trasigt framhjul samt skuren motor....
Ska vi tillägga att vi inte tycker försäljaren hade alla hästar hemma.
Har även sett slakter i modern tid av Chopper handikapp, Crescent flakmoppar, KS 50 samt Compakter men stannar nog där för annars blir man nog för uppretad...
Dock finns ju även ungdomar som förstått att uppskatta dessa klenoder så dom gillar vi

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som jag skrev i ett annat inlägg: "bevara de svenska mopederna, cyklarna och bilarna". Så om jag skulle få en Crescent moppe skulle jag vårda den mycket ömt. Mina kompisar därimot, som börjar bli trött på mitt tjat om att 'Svensktillverkade saker håller bäst' skulle köra sönder en fin Crescent moppe som vilken moppe som helst. Men, men det är ju dom det. Dom tror att kinatillverkade saker är bättre än Svensktillverkade saker. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är synd att nästan hela Svenska industrin har försvunnit, den industrin som fans slutet av förtitalet till ca sjuttitalet. Nymans, Monark, Huskvarna, Bulten, Volvo, Saab, ABU, Penta, JB, ASEA mm. Många fins kvar med nya ägare men vi ser hur det går.
<!-- </EdIndex> --></div>

Re: Ett dilemma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
en EU moppe av "kända märken"
finns det INGEN brist på delar.
Däremot en s.k kinamoppe
är det sämre med..
Jag skulle inte ge mina barn en gammal crescent som FÖRSTA moped
men dom ska defenitivt ha en som andra (efter dom fyllt minst 16) <!-- </EdIndex> --></div>
Det är stor skillnad på moppe och moppeFLAK skrev:Ja Eu moppar, eller vad det heter är ju roliga att köra och titta på ända till dom behöver lagas, dom är oftast uppbyggda med engångsprylar som måste ersättas och kan ej lagas.
Typ slit och släng, vilket passar ungdomar som snabbt vill byta moped eller uppgradera till bil
en EU moppe av "kända märken"
finns det INGEN brist på delar.
Däremot en s.k kinamoppe
är det sämre med..
Jag skulle inte ge mina barn en gammal crescent som FÖRSTA moped
men dom ska defenitivt ha en som andra (efter dom fyllt minst 16) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är ju en som säkert varenda 15-åring skulle vara nöjd med
http://community.webshots.com/photo/fullsize/2782207180029792635dxNHAw
Säkert nån här som vet vems det är
kan bara säga GRYM <!-- </EdIndex> --></div>
http://community.webshots.com/photo/fullsize/2782207180029792635dxNHAw
Säkert nån här som vet vems det är
kan bara säga GRYM <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min dotter fick en Gilera Touring när hon fyllde femton, o nu är jag på jakt efter en Puch Montana eller liknande till nästa dotter som nyss fyllt, skulle aldrig köpa en pvc moppe till dom. Får utslag om jag kommer för nära Asiatiska tvåhjulingar... <!-- </EdIndex> --></div>