Jag vill slippa brytarn! Tips på tändning?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Som alltid, livet är fullt av prioriteringar?
För de flesta funkar originaltändsystemet förträffligt, FÖRUTSATT att delarna är friska o rätt justerade. Ett Kokusan tändsystem ger nog inget/marginell förbättring, bortsett från belysningen.

När man börjar komma upp i varvtal så ställs det andra, högre krav på t.ex. brytarna. I ett läge som detta så ger givetvis ett Kokusan tändsystem fördelar. Vilda porttider osv gör att det ställs krav på bl.a. högre tändenergi, där kan ett eftermarknadssystem vara fördelaktigt.

Nästa steg är att ha kontroll över tändtidpunkten, här finns mycket att vinna genom att anpassa den mot aktuellt driftsläge.

Eller i korthet, tändsystemet skall möta det behov man verkligen har!

Avslutningsvis, ett belysningssystem som t.ex. Kokusan stjäl mycket effekt hela tiden eftersom spänningen hålls någorlunda under kontroll genom att dumpa ström. Alltså, är ljuset avstängt belastas ljusspolarna av spänningsstabilisatorn som bokstavligen eldar upp effekt... <!-- </EdIndex> --></div>
Berglund

Inlägg av Berglund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:HPIn är förvisso en utmärkt tändning, men den generatorspolen är inte mycket att hänga i julgranen. Men det är klart, jag kör gärna i mörker så jag är lite petigare med att ha bra lyse...
Sant, Ska man ha bra ljus kör man lämpligen med LED bak och en lättdriven glödlampa fram. Då funkar det fint. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

ZVEZDA M50 skrev:Hej !

Som alltid, livet är fullt av prioriteringar?
Avslutningsvis, ett belysningssystem som t.ex. Kokusan stjäl mycket effekt hela tiden eftersom spänningen hålls någorlunda under kontroll genom att dumpa ström. Alltså, är ljuset avstängt belastas ljusspolarna av spänningsstabilisatorn som bokstavligen eldar upp effekt...
Kan man inte ha en "huvudbrytare" mellan spolen och regulatorn
då borde det inte "dra effekt" <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör utan regulator. Dessutom undrar jag i dessa tider om man bränner upp strömmen, isälleför att switcha. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Conrad Engström skrev:Jag kör utan regulator. Dessutom undrar jag i dessa tider om man bränner upp strömmen, isälleför att switcha.
:?: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan med elektronik bryta och sluta strömmen för att hålla spänningen på ex 12 volt
Det kan man göra med en transistor eller mosfeet (stavning?)
Kallas för switchad spänningsreglering. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Avslutningsvis, ett belysningssystem som t.ex. Kokusan stjäl mycket effekt hela tiden eftersom spänningen hålls någorlunda under kontroll genom att dumpa ström. Alltså, är ljuset avstängt belastas ljusspolarna av spänningsstabilisatorn som bokstavligen eldar upp effekt...
Eftersom utspänningen är 0V när strömmen "dumpas" är effektförlusten inte så stor som man kan tro.

Att reglera strömmen genom att slå på/av förbrukarna kommer ge upphov till jäkligt höga spänningsspikar varje gång man bryter strömmen... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Så skall vi med gemensamma krafter försöka lösa detta en gång för alla?

Så vitt jag kan förstå, så sitter det en "burk" med några anslutningar PARALLELLT med belysningsförbrukarna.

Således går teorier kring switchning bort? Att kortsluta mot jord känns inte troligt?
Öppet för kommentar!

Burken (min teori) utgör en belastning (dumpar ström mot jord) för att hålla spänningen på rätt nivå, 6 V eller 12 V beroende på utf.
Alltså, låg belastning av belysning = hög ström genom burken för att hålla spänningen på rätt nivå. O vice versa.
Öppet för kommentar!

Att dumpa ström när spänningen är noll låter sig ju knappast göras?
Det finns ju ingen spänning som kan driva fram en stöm i kretsen?
Men, det är klart, effektförlusten blir jul inte så stor, den blir noll.
0 V x 0 A =0 W
Öppet för kommentar!

När brorsan får tid o lust att färdigställa elsystemet på en av sina moppar med Kokusan tändsystem så kan jag ta o mäta på skiten så klarnar det kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spänningsspikar, eller rippel i de här fallet (när det är växelström) tar man bort med konding och reaktor.
För att reglera växelström kan man bryta på delar av sinuskurvan både på pluss och minussidan.
Men om regleringen sitter pararellt med övrig belastning gissar jag att man reglerar mot jord. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Så skall vi med gemensamma krafter försöka lösa detta en gång för alla?

Så vitt jag kan förstå, så sitter det en "burk" med några anslutningar PARALLELLT med belysningsförbrukarna.
Korrekt, det är den vanligaste formen av regulator i små hojelsystem.
ZVEZDA M50 skrev:Således går teorier kring switchning bort? Att kortsluta mot jord känns inte troligt?
Öppet för kommentar!
Normalt är det fråga om shuntreglering, alltså att regulatorn kortsluter till jord en del av tiden så att genomsnittsspänningen blir rätt. 24V 50% av tiden och 0V (kortsluten generator) 50% av tiden ger ett genomsnitt på 12V.
Nu är det inte en hundraprocentig kortslutning, elektronikkomponenten som används har alltid ett spänningsfall på någon enstaka volt över sig även när den leder för fullt.
Detta är den enklaste metoden att reglera små generatorer, och dessutom en metod som ger mycket lite värme i regulatorn - värme kräver kylning, kylning betyder kylflänsar och större kylflänsar tar plats och kostar mer pengar...

Räkneexempel: Vi har en generator som ger 10A när regulatorn kortsluter den, och då ligger det 1V över regulatorn. Värmeutvecklingen blir 1x10=10W.
Vid 12V klarar generatorn att mata ur sig 7A. Om vi har en regulator som förbrukar "överbliven" ström så spänningen hålls stabilt på 12V, och inget lyse etc. används betyder det att regulatorn får ta hand om samtliga 7A vid 12V - 12x7=84W. Hoppsan, mer än åtta gånger så mycket värme som måste kylas bort!

Om vi använder seriereglering som föreslagits tidigare, alltså att koppla regulatorn i serie med förbrukarna och switcha strömmen kommer ge mycket intressanta spänningsspikar. En obelastad generator kan ligga på uppåt 100V, sedan kopplas en förbrukare in, spänningen sjunker medan strömmen ökar till kanske 7A, sedan bryter regulatorn igen och spolen vill på spolars vis fortsätta trycka ur sig 7A... Det försöker den göra genom att mata på med ännu högre spänning, 3-4-500V kortvarigt skulle vara fullt sannolikt.

Visst går det använda elektronik för att dämpa topparna, eller som helt enkelt tål dom, men det är inget billigare alternativ än någon liten tyristor som tål kanske 10A och 100V och ett fåtal komponenter för att styra den - alltså de grejer som brukar sitta i vanliga regulatorer.

ZVEZDA M50 skrev:Att dumpa ström när spänningen är noll låter sig ju knappast göras?
Det finns ju ingen spänning som kan driva fram en stöm i kretsen?
Men, det är klart, effektförlusten blir jul inte så stor, den blir noll.
0 V x 0 A =0 W
Öppet för kommentar!
Utspänningen från generatorn måste bli (så gott som) noll när den kortsluts, eftersom ohms lag säger att utan resistans kan man inte få någon spänning oavsett hur hög strömmen är - och därmed blir effekten också noll. Den enda spänning som finns är den som driver strömmen genom generatorspolen, och med noll ohm utanför generatorn blir den enda resistansen i kretsen inuti generatorspolen - och spänningsfallet där inne ser vi aldrig.
Men som jag sa tidigare, vi har alltid minst någon volt över regulatorn. Elektronikkomponenter som kan leda med obefintligt spänningsfall finns tyvärr inte tillgängligt... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok jag är med. Men på regulatorn fins ett uttag för 12 V batteri, alltså likström. Dessutom fungerar inte signalhorn som är orginal på mopen. det fodras ett signalhorn för likström. Alltså får vi likström ut, Dels till förbrukarna men också till batteri, olika uttag. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På 1970-90-talen använde japanerna en separat likriktardiod på mopederna för att likrikta ström till batteriladdning. Idag har dom helt enkelt stoppat in den i samma hus som laddregulatorn oftast. Ibland mosar dom in ännu mer, t.ex. Derbi brukar ha blinkersrelät inbyggt i spänningsregulatorn...

På större hojar där hela elsystemet är likströmsbaserat finns en helvågslikriktare inbyggd i regulatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Utmärkt, nu är vi på väg... :D

Givetvis blir det mindre förlusteffekt på "den elektriska" sidan om man switchar, frågan är nu om tillverkaren valt den lösningen.
Man sparar ju pengar genom att dett krävs en mindre kylfläns, men o andra sidan så kan man ju använda mopeden som kylfläns, det nämns i monteringsanvisningen att det är viktigt med god termisk kontakt mot underlaget. Kokusan känns inte direkt påkostat.

Men nog är det väl så att helt oavsett hur man lastar ned spänningen som generatorn ger, så drar generatorn "svänghjulseffekt"? Skulle det ge nå'n skillnad om man väljer den ena eller andra metoden? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

ZVEZDA M50 skrev:Men nog är det väl så att helt oavsett hur man lastar ned spänningen som generatorn ger, så drar generatorn "svänghjulseffekt"? Skulle det ge nå'n skillnad om man väljer den ena eller andra metoden?
Någon skillnad kan det säkert bli, men säkert inte mycket. Och ser man till hur stor effektförlusten är från början så finns det inte mycket att gråta över - en hästkraft är ca 735W, en generator som klarar att lämna ca 70W förbrukar kanske runt 0,2hk för att producera den strömmen om vi antar att den har en verkningsgrad på 50%. Vid shuntreglering ska effektförlusten som sagt vara lägre, enligt vad jag läst, men det är ganska tjocka och svårbegripliga böcker man behöver läsa om man vill ha reda på exakt hur det ligger till...

Okej, 0,2hk är ganska mycket om man tuffar runt med original 0,8hk, men då får man också tänka på att man ligger långt under det varvtal där generatorn klarar att ge maxeffekt - förmodligen ger den inte mer än hälften vid 3-4000rpm, och därmed är effektförlusten betydligt mindre också.

Har man runt 10hk som många här har kommer 0,2hk mer eller mindre knappast märkas. Däremot kommer man kunna köra betydligt snabbare nattetid eftersom man kan se betydligt bättre än original 15W strålkastare tillåter... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha läst alla tankar ni har så måste iallafall det bästa vara
att att ha en "huvudbrytare" som stänger av allt när man vill ha alla hästkrafter gå till bakhjulet
Då får det för min del bli hur mycket volt det vill ur spolen

Vad man sen har för regulator när man har lyset på har ju tydligen ingen större betydelse <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Skriv svar