Jag vill slippa brytarn! Tips på tändning?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Men va bra, då är vi överens om det viktiga, effekten som stjäls från vevaxeln! :wink:

För den som har ÄRLIGA 10 hk så är ju 0.2 hk inte så mycket att gråta över? MEN, det är nog ganska få som verkligen har ÄRLIGA 10 hk?
Vidare så är ju 0.2 förlorade hk, just förloarade.... Med tanke på andra mer eller mindre betydelselösa förändringar osv som görs så....? :D

Det skulle vara mycket intressant att se verkningsgradskurvor för detta system, i synnerhet vid höga rpm. Förmodar att virvelströmsförlusterna är betydande?

Braxmatte, som sagt, när brorsan får snurr på moppen så skall jag mäta o se. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förluster, redan bara att pumpa hjulen och smörja kedjan har man vunnit tillbaka förlusterna.
Om man har en 0,8 eller 1,0 hp så kanske man inte har behov av ett sådant system. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Förluster, redan bara att pumpa hjulen och smörja kedjan har man vunnit tillbaka förlusterna.
Om man har en 0,8 eller 1,0 hp så kanske man inte har behov av ett sådant system.
För då räcker BOSCH tänd/elsystemet långt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bortsett från sämre lyse,när ungefär börjar brytartändningen att inte hänga med?
Nog klarar dom rätt mycket varv ändå? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid c:a 10.000rpm börjar brytaren studsa vad jag läst. <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->10000rpm
nog klarar brytarsystemet betydligt högre vavtal än så
mitt system med extra brytarfjäder hänger med till
16800 rpm mätt med digital varvräknare <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Re: re

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HillBilly skrev:10000rpm
nog klarar brytarsystemet betydligt högre vavtal än så
mitt system med extra brytarfjäder hänger med till
16800 rpm mätt med digital varvräknare
Det kan jag intyga! <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

kokusan tändning 6volt eller 12 volt

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kokusan tändning 6volt eller 12 volt .vad är att föredra till en sachs <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gillar man väl fungerande elsystem utan onödiga förluster p.g.a. spänningsfall i kablar, strömbrytare etc. så är högre spänning alltid att föredra. 12V vilken dag som helst! (Nackdelen vore väl att t.ex. original tuta inte går använda.) <!-- </EdIndex> --></div>
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Tips på tändning

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det räker med vanligt brytarsystem till en moped.Tycker att allt det andra med brytarlöst är överkurs för en gammal moped.Man körde trim även för .Och det räckte då till och gör det säkert nu också.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu en korkad fråga av en som inte är så elektriskt lagd ! Om man monterar ett vanligt Kokusan 6 /12 V : Funkar det utan ett batteri, eller är man tvungen att montera ett.. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Nu en korkad fråga av en som inte är så elektriskt lagd ! Om man monterar ett vanligt Kokusan 6 /12 V : Funkar det utan ett batteri, eller är man tvungen att montera ett.. :oops:
funkar mycket bra utan, de är väl bara att de flimrar och lyser lite lite mindre på tomgång, men vem behöver se när man står still. :wink:

batteri kan man sätta dit om man vill ha ett stadigt ljusflöde även på låga varv och om man har en ''cockpit'' med digitala mätare och en massa lampor. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:
Lasse väss skrev:Nu en korkad fråga av en som inte är så elektriskt lagd ! Om man monterar ett vanligt Kokusan 6 /12 V : Funkar det utan ett batteri, eller är man tvungen att montera ett.. :oops:
funkar mycket bra utan, de är väl bara att de flimrar och lyser lite lite mindre på tomgång, men vem behöver se när man står still. :wink:

batteri kan man sätta dit om man vill ha ett stadigt ljusflöde även på låga varv och om man har en ''cockpit'' med digitala mätare och en massa lampor.
Åkte med Kokusan utan batteri på min förra Mamba. Och som föregående skriver så flimrar det litegranna. Men enligt VRM som säljer systemet så är det en fördel att ha batteri för att jämna ut laddströmen eller ngt sånt. Funkar dock som sagt utan också <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Normalt sett kör man inte lyset via batteriet när man har en liten generator som denna, strålkastaren brukar drivas med växelström direkt från generatorn. Dels för att likriktaren bara brukar vara en halvvågslikriktare som gör att man bara kan använda halva generatorkapaciteten, dels för att man tappar lite effekt när strömmen går genom likriktaren vilket ytterligare minskar effekten man kan få ut, och dessutom kräver en kraftigare = dyrare likriktare... Batteriet brukar bara användas till tuta, blinkers, bromsljus etc, grejer som drar mindre ström och fungerar bäst med stabil likspänning.

Med "lagom stark" strålkastarlampa kan man få full ljusstyrka på ganska låga varvtal. Har en bruksmoped med generator liknande Kokusan, kör med 45W strålkastarlampa, 5W bak, batteri som laddas plus det vanliga, där har jag full ljusstyrka från 5000rpm och uppåt - vilket passar utmärkt på en moppe som har ett användbart varvtalsområde från 5000rpm och uppåt, under det är den för klen. Med en 35W lampa kommer full ljusstyrka vid 3-4000rpm istället, så man kan anpassa det en del efter behov. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack ! Nu är jag uppgraderad på de elektriska :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar