Amal förgasare

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Björn S

Amal förgasare

Inlägg av Björn S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kommit ett gäng förgasare bland annat en gammal Amal.
Vilka mopeder hade såna tro? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är en gammal, mindre förgasare kan det vara till en påhängsmotor t.ex en kuli eller cyclemaster. Om det är en större 18mm kan det vara till en motorcykel t.ex en JB 128, husqvarna 120cc mm. Kan även vara till Kreidler eller alla möjliga lite udda mopedmodeller t.ex Svalan-mopeder m.fl med JB-motorer.

En bild eller kanske en betäckning på förgasaren kanske skulle hjälpa? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sannolikt från en gallal lättviktare.
Hade en 18mm Amal på min Zündapp i ungdomen. Med fyrkantig Zündapp original cylinder med extra överströmningskanal (egentligen för fläktkyld motor) funkade den kanonbra. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Björn S

Inlägg av Björn S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beteckningen är 308/20...skitliten lätt sak. saknar tyvärr trotteln. :)

Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cyclemaster. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är till en Jobu motorsåg (rak luftburk) till salu? :roll:
om så är fallet är jag intresserad :wink:
saknar fuggen till min..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Björn S

Inlägg av Björn S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ringde just killen jag fått tag på den ifrån och han mumlade nåt om att det kunde vara till en motorsåg men att han inte visste säkert.
Jag har då ingen direkt användning för den, så visst är den till salu eller öppen för bytesaffär om så önskas. :)
Men den saknar som sagt trottel tror jag. Ska gräva lite djupare i scanbacken och se om jag hittar nåt i bottenkrafset som kan höra till. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trotteln ska vara lite speciell på den.. Eftersom den suttit på en såg så sitter det ingen wire utan istället så är det en pinne som löper genom trottellocket.
mvh/dr <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja jag hade fel med cyclemaster ser jag nu. ber om ursäkt för det. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Björn S

Inlägg av Björn S »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ikväll gått igenom 17 kilo mopedkrafs, och inte hittat någon trottel till Amalen. Får nog se den som saknad...trist. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar