Randning

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nikke

Randning

Inlägg av Nikke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle börja att randa på ett par skärmar idag, trodde att en normalbegåvad person skulle kunna få det att se någotlunda ut.

Men antingen så är jag dum eller så är det svårt, för jag får det inte att se klokt ut, och då är det en kant att måla mot så det borde var lättare.

Hur ska jag göra??????? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte lätt! Stadig hand och allt i ett drag. Har de en randningspensel? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Nikke

Inlägg av Nikke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade en fin liten som jag ser lämplig pensel, det är ju det att när handen far närmare så blir randen tjockare och tvärtom när hande åker ifrån. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att randa är en stor konst, det fins dom som hållt på i 10 år och ändå misslyckas ibland.
Farsan jobba på Nymans och håll på med randningar, jag har många av hans penslar kvar, men har aldrig lyckats randa på fri hand. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Randningspenseln har lååång borst, men det är svårt och mycket träning krävs. Jag kan det inte, men har sett dom som kan. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kan du läsa lite om randning, och hitta några länkar.

http://www.vagnhistoriska.org/x/?q=node/300 <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har sett en "burk" som en reservarpenna men det är en rulle i ändan. Man kan byta rullarna som olika brädd och färg i burken. Storlek ca l=150
tj ca20mm tillverkad i messing. <!-- </EdIndex> --></div>
Nikke

Inlägg av Nikke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kommit på en grej, tog en sån där penna som det är en kula i och färg.
Kapade den i bakänden, hällde ut färgen, fyllde på med guldfärg, sen var det bara att mata fram färg
Ska sägas att pennan var ny så det var ingen färg i spetsen.

Sen gick det riktigt bra att göra ränderna, det vara bara att hålla mot kanten och dra i ett svepande drag. <!-- </EdIndex> --></div>
Amazon_jerka

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars kan man ju använda 3M s blåa maskerings tejp. Kostar en slant men det är den värd.
Maskera upp linjerna.
Måla på.
Drag bort maskeringstejpen i ca 45graders rikting bort från det ny målade. (innan färgen torkat).

Så gjorde vi när jag jobbade som billackerare och det funkade kanon när man skulle göra fält och linjer.

Mvh Jerry <!-- </EdIndex> --></div>
linda

Inlägg av linda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lät en reklamfirma skära ut stripes. Fuskigt, men det blir riktigt bra. Finns på micro också. Även bra att maskera med. yes 2-0 till swe, tony mårtensson. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är klart det funkar också.... Och det ser bra ut.
Men det knepiga är om man ska ha 100% original. Förr så var ju skärmar och fälgar handrandade. Med specialpensel så slipper du att randen blir "bred o smal" om vartannat. Det är lättare att hålla jämt tryck med pensel som har långborst. Man kan ta hjälp av lillfingret som distans och avståndsmätare, så har jag gjort när jag målat/randat andra saker (med annan färgtyp). <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svärdsläpare heter penslarna å har ett kort skaft för att man skall kunna rotera penseln mellan fingrarna vid svängar. borsten är långa ca5-7cm å snedskurna. dom håller extremt mkt färg å ett dopp räcker till meterlånga drag.Penslarna är mkt. känsliga å skall "köras in" å sedan ligga i oljebad när dom ej används. & dom blir bara bättre med tiden.
priset ligger på några hundringar per styck. One shot heter färgen som är en speciell amerikansk pinstripingfärg som hängt med sedan urminnes tider finns i dom flesta kulörer (dyra)
om man sedan vill texta så finns det även textningspenslar mm.
produkterna säljs av Eastwood company.
Dr.Novolette <!-- </EdIndex> --></div>
OutbackJack
Forumsponsor

Re: Randning - utrustning?

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nikke skrev:Skulle börja att randa på ett par skärmar idag, trodde att en normalbegåvad person skulle kunna få det att se någotlunda ut.
Men antingen så är jag dum eller så är det svårt, för jag får det inte att se klokt ut, och då är det en kant att måla mot så det borde var lättare.
Hur ska jag göra???????
... med en tråd från 2009???
Kom att tänka på att jag sett en verkstad ha en randningspryl.
En handtagsförsedd behållare med nåt penselliknande (ev nåt hjul?) under som det gick som en dans att randa fälgar med, iaf när jag såg på. Många decennier sen.. :roll:
Nån som sett nåt liknande eller vet vad man kan få tag i detta??
Vad ska man leta på för ord på utrikisika och man ska leta, i UK t ex där lär det säkert finnas!

Edit: Tydligen läst tråden dåligt. Conrad E hade en bra länk (som iofs inte funkade, bara med lite gissning) och nu har jag kont Touringbutiken.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Svärdsläpare heter penslarna å har ett kort skaft för att man skall kunna rotera penseln mellan fingrarna vid svängar. borsten är långa ca5-7cm å snedskurna. dom håller extremt mkt färg å ett dopp räcker till meterlånga drag.Penslarna är mkt. känsliga å skall "köras in" å sedan ligga i oljebad när dom ej används. & dom blir bara bättre med tiden.
priset ligger på några hundringar per styck. One shot heter färgen som är en speciell amerikansk pinstripingfärg som hängt med sedan urminnes tider finns i dom flesta kulörer (dyra)
om man sedan vill texta så finns det även textningspenslar mm.
produkterna säljs av Eastwood company.
Dr.Novolette
Dom kan vara gjorda av ekorrhår eller mårdhår :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir resultatet dåligt blir man arg och då har man säkert använt en pensel/svärdsläpare som är tillverkad av morrhår. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar