Rengöring av ärjade motordelar?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
niklosia

Rengöring av ärjade motordelar?

Inlägg av niklosia »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska börja fixa i ordning en gammal Husqvarna motor till familjens Crescent 1175 sport och av någon dum anledning så har vissa delar så som motorkåpor osv legat utomhus i nån låda och ser inte allt för fagra ut.

De är har fått hemsk beläggning (ärjade? nån vit beläggning) och även lite sand och annan smuts på dem, så jag undrar om någon har ett bra förslag på att på bra sätt få rena dessa detaljer. Vill ju att motorn ska både se fin ut och fungera bra.
Känns inte som att bara köra med en stålborste är så bra då det blir massa repor?

Detta är min första av säkert flera frågor gällande denna renoveringen. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Diskmaskin ? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svinto gör susen. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Diskmaskin ?
Blir kolsvarta av diskmedlet <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

Nymans2013 skrev:
tompa skrev:Diskmaskin ?
Blir kolsvarta av diskmedlet
Får väl diska i lacknafta istället :P kolla Jims tips i classic motor <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bikarbonat blästing :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

dr.novolette skrev:bikarbonat blästing :wink:
går de att ''koka ihop'' någon vätska som löser upp erj och ytrost t.ex. utan att fräta på metallen?

Du som verkar va lite kemist aktig av dig. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nja det fins ju ngt som heter strip-all det tar bort rost & oxid men den produkten går inte att använda på aluminium.. :(
däremot blästring med bikarbonat funkar för att göra en lång historia kort kolla tråden http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4649&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

dr.novolette skrev:nja det fins ju ngt som heter strip-all det tar bort rost & oxid men den produkten går inte att använda på aluminium.. :(
däremot blästring med bikarbonat funkar för att göra en lång historia kort kolla tråden http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4649&mforum=raketsport
tänke mest för oss som inte har de ljuva verktyget: bläster. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då blir det svårt.. Dom flesta rengöringsmedlen har ju en tendens att ärga aluminium (då snackar jag tvålbaserade tvättmedel). Dom petroliumbaserade i sin tur tar inte bort ärg & avlagringar. i min ombyggda bänkdiskmaskin där jag tvättar motorinälvor. Kör jag med ett tvättmedel som är framtaget för att vara speciellt skonsamt mot aluminium. Dock vet jag inte om det är så bra på redan ärgade grejer men det är väl ett medel som kan funka bättre än andra.. Det heter "Process AL". Sedan brukar jag använda Mr muscle ungsrengöring i förbränningsrummet i toppar & på kolvtoppar. Det funkar bra mot sot å plågar inte aluminiumet så mkt. annars om det går att komma åt så kan man gnida med tvålull med lite vatten å tjockt skum..
mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som har erfarenhet av mr. muscle på sachsblock? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för att få bort olja och annat skit från mina grejer, så använder jag samma grej som till ugn och spisen :) det är så det rinner av istortsätt. köpt på lidl bland rengörnings medlerna, är en orange flaska. även skvätter en stänk på händerna så finns det inga bevis för att du varit i garaget hela dagen heller, wunderbar! <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanligt flytande margarin brukar lösa det mesta .. ej provat det på en motor dock... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar