Crescent 1104, 2-hjulig packmoped

50SS69

Crescent 1104, 2-hjulig packmoped

Inlägg av 50SS69 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ovanlig modell, motor 2växlad med kick renoverad, nu saknas gnista.
Pris bud över 5500:- <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare,

Är modellbeteckningen korrekt 1104?
Har du bilder? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->VoV 1104 är lika med modell 1142
http://www.raketsport.com/nymans_transport_2.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inte väl så väldans ovanlig hade inte militären just dom där mopparna? Däremot om det varit en 1130 me cromtanken dom är ovanliga..
Men lite ovanlig är ju även din det beror ju lite på vad man jämför med..(Compact) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätt ovanlig ändå. Jag renoverar en MCB1183 vilket är en 2-hjulig transportmoped. Just den modellen verkar vara en specialare som man kunde konfigurera själv.
Militären hade en variant, televerket en annan, posten en tredje och banverket en fjärde osv.

Att hitta info och delar är en svår nöt att knäcka.... <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Militärvarianten verkar vara mest förekommande. Varit 2 på blocket i år. Har aldrig sett en televerkare. Sjukt sugen på information ang utförande på televerkare. . . !

Någon som vet något? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att jag har sett en televerkare men jag minns inte när. Tror det var på blocket. <!-- </EdIndex> --></div>
Rocket Scientist

Inlägg av Rocket Scientist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde en televerkare på jobbet sommaren 1976, såsom varandes Sveriges sista telegrambud!
Minns tydligt att jag hade pakethållare fram och bruna läderväskor på sidan bak. Tvåväxlad Sachs med handväxel.
Texten ¨TELE¨ på tanken var extra tuff och toppfarten var över 30 km/tim!
Utan ställbart munstycke. Denna moped ersatte en lika helorange Stockholmare, också den med tvåväxlad Sachs och samma balla text på tanken. Jätteskön med riktig framgaffel och bakfjädring. Tyvärr skar eller nöp motorn på den, och jag fick en ersättare utan bakfjädring.
Önskar att jag hade några bilder att dela med er, men bilderna finns bara mellan mina öron...
Har en stummis på gång i garaget och när projektet kommit lite närmare hel moped, i stället för en hög lösa delar, ska jag berätta mer och visa bilder!
Kanske ska lacka den Teleorange...? <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanon med infon om väskorna! Ska skaffa bruna till mitt projekt. Moppen e redan nylackad till televerksorange och dekaltexten TELE framtagen. Ska bara göras som svarta klistermärken.

Appropå TELE-stockholmaren. Från sydsvenskan:

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1173813/Motordrivet-pa-sondagens-utstallning.html <!-- </EdIndex> --></div>
Rocket Scientist

Inlägg av Rocket Scientist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att nån sätter värde på en Televerkare!
Om du stirrar på pakethållaren ser du en typ av brun väska, troligen en modell som skall bäras av telegrambudet. De jag hade var av annan modell, bredare och monterade på sidan av pakethållaren. Vita däcksidor är nog ett modernt påhitt, men rätt snyggt ändå.
Jag hade valt ursprungsutförandet med helsvarta däck. Inte läge att customizera en sån typisk bruksmoped.

Du får gärna skicka lite bilder på ditt projekt! Även under byggtiden, roligt se när det går framåt. Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helsvarta däck är på ingång, allt för att komma så nära original som möjligt.
Jag ska ta några bilder på projektet inom kort. Än så länge har jag bara bilder där målade detaljer hänger i svetstråd o det likar mest någon form av modern konst....

Det e inte så att du har någon gammal bild på den 2-hjuliga packmoped du körde?
Hade underlättat sökandet av en del saker...... <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad undrar du, har lite olika stummisar 1134, 1142, 1159, 1183, mvh cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det rör sig mest om Televerks MCB1183:or:

1. Pakethållare fram med eller utan lampa?

2. Separat hastighetsmätare på styret?

3. Var där en speciell förstärkt pakethållare där bak? Min ser inte ut som alla övriga 2-hjuliga packmopeder jag sett. De brukar ha en pakethållare i fyrkantsprofil medan min e rund.

4. Jag har en skumt fäste på min pakethållare bak som förmodligen har varit till någon nytta. Syns dåligt på bilderna men det e ett plattjärn med ett rör svetsat så det pekar neråt mot bakskärmen.
Vad tusan e detta?

5. Enda frågan som inte rör 1183:an unikt. Gummibussningarna i framgaffeln är olika långa. Ska det vara så (sverker-varning..) eller har någon klåpare satt en bussning som ska vara till en flaka istället?
Vad ska det vara för mått på korrekt?

6. Jag skulle mycket gärna vilja veta mer om packväskorna bak o bilder hade varit att föredra så jag vet vad jag ska leta efter.

7. Var tusan får jag tag i en pakethållare fram? Blocket o Tradera scannas dagligen.....

Alla svar mottages gladeligen! <!-- </EdIndex> --></div>
Roberto

Inlägg av Roberto »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde bilderna på moppen innan renoveringen:

http://picasaweb.google.com/robertohansson/Mopedrenovering# <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar