Hjälp mig med klurig trampaxel schimsning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Crecent1189

Hjälp mig med klurig trampaxel schimsning

Inlägg av Crecent1189 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på flakamotorns trampaxel finns en låsbricka, ska schimsbrickorna sitta innanför mot drevet för startkedjan, eller utanför så att låsbrickan hammnar ytterst. varför jag frågar är att det finns en falsning i axeln strax utanför drevet vilket borde betyda att låsbrickan sitter där med schimsningen utanför. när jag skaffade moppen saknades shims lite överallt därför har jag skaffat en verkstadsbok och brickor. har tyvärr ingen annan än detta forumet att vända mig till. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan du inte fixa nån bild, jag har ingen lust att plocka isär en motor för att kolla <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta för den stora bilden....
Bilden visar- låsring, schims sedan drev.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Crecent1189

Inlägg av Crecent1189 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har sett den bilden många gånger dock syns inte spåret jag nämnde <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ingen efterenhet av just flakmotorer, men om ingen annan har ett bättre förslag skulle jag sätta låsbrickan i spåret och schimsen utanför. Lägga ihop motorn, dra runt den och känna efter glapp och lyssna efter nötning eller rassel. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag renoverade min 2-vxl tramp så la jag schims på båda sidor för att det skulle bli rätt för det glappade ca 3mm. <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag shimsar kedjehjulet nr4 på bilden till 0,10 i spel sätter då shimsen som är nr2 på bilden mot kedjehjulet och sist låsringen.Efter detta så montera medbringare å dess medbringarhylsa givetvis monteras shims nr8 och packboxen.Sen träder jag i pedalaxeln.Kolla sedan med huvudaxeln kedjehjul att de båda kedjehjulen går i rät linje.Sen tar jag bort pedalaxeln och huvudaxeln kedjehjul och monterar kedjan.då ska du inte behöva något mera shims inuti motorn på pedalxeln.Sista shimsningen sker vid transmissionskåpan <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är väl lika bra att skriva några rader om sista shimsningen också.När motorn är klar transkåpan sitter på plats med packboxen.Så monterar du shims fasta shimset och bromsarmen.Vikbrickan å muttern.Du eftersträver även här 0,10mm i spel jag brukar dra åt muttern något och känna efter spel i medbringarhylsan,lossar muttern mm delar upprepar med shims till rätt spel finnes.Drar sist åt muttern hårt och viker vikbrickan.Känner på bromsarmen så den går lätt att röra.Allra sist shimsas pedal axeln till 0,10mm i spel och låsringen monteras sen har du glappfri och korrekt broms å pedalaxel shimsad.Du kan ju mäta de shims som fanns å ersätta med nya dito.Är det någon som behöver shims så kan jag hjälpa till med shims till både medbringarhylsan å pedalaxeln i olika storlekar <!-- </EdIndex> --></div>
Jesper Lindeblad

Låna tråden

Inlägg av Jesper Lindeblad »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla!

Ny här på forumet men provar lyckan.

Kan man byta tätningsringen nr.12 på sprängskissen utan att lossa kåpan?

Saknar brickor nr.11 på sprängskissen. Var kan man köpa dessa?

Är det dom föregående skrivare har extra av köper jag gärna några.

Tacksam för hjälp.

Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att tätningen ska bytas innåt Dvs du måste lossa kåpan

shims finns på momentum <!-- </EdIndex> --></div>
Jesper Lindeblad

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret, du verkar reger på detta forum vilket borgar för kvalitativa svar.

Googlade på Momentum, är det Tools Momentum du avser?

MVH/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tools momentum ska det vara. Där kostar shimsen mellan 1-3kr styck. Om du köper från en moppehandlare kan du få betala 15kr för samma vara :shock: !
Tätningen går att byta utifrån, men det är betydligt enklare om du tar av kåpan. Du måste ju i vilket fall ha loss allt skrot som sitter på trampaxeln innan du får av tätningsringen, sedan är det ju bara att skruva loss kåpan (efter att du tömt ur oljan). <!-- </EdIndex> --></div>
Jesper Lindeblad

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan man handla av dom via nätet?

Bor i Åsa några mi söder om gbg och vad jag kan se på deras hemsida ligger närmaste butik i V. Frölunda. Kan man räkna med att dom har detta på lager eller bör man ringa och fråga först.

tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det enklaste måste väl vara att du ringer¨å frågar först,
jag tror inte dom vill skicka till någon som dom inte vet vem det är och har konto där <!-- </EdIndex> --></div>
Jesper Lindeblad

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren!

Ingen på forumet som har dessa hemma så kan jag frankera en 50lapp eller föra över pengar till ert konto mot att ni skicar brickorna.

Skriv svar