Hjälp mig med klurig trampaxel schimsning
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 13 mar 2009, 00:00
Hjälp mig med klurig trampaxel schimsning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på flakamotorns trampaxel finns en låsbricka, ska schimsbrickorna sitta innanför mot drevet för startkedjan, eller utanför så att låsbrickan hammnar ytterst. varför jag frågar är att det finns en falsning i axeln strax utanför drevet vilket borde betyda att låsbrickan sitter där med schimsningen utanför. när jag skaffade moppen saknades shims lite överallt därför har jag skaffat en verkstadsbok och brickor. har tyvärr ingen annan än detta forumet att vända mig till. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 13 mar 2009, 00:00
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ingen efterenhet av just flakmotorer, men om ingen annan har ett bättre förslag skulle jag sätta låsbrickan i spåret och schimsen utanför. Lägga ihop motorn, dra runt den och känna efter glapp och lyssna efter nötning eller rassel. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag shimsar kedjehjulet nr4 på bilden till 0,10 i spel sätter då shimsen som är nr2 på bilden mot kedjehjulet och sist låsringen.Efter detta så montera medbringare å dess medbringarhylsa givetvis monteras shims nr8 och packboxen.Sen träder jag i pedalaxeln.Kolla sedan med huvudaxeln kedjehjul att de båda kedjehjulen går i rät linje.Sen tar jag bort pedalaxeln och huvudaxeln kedjehjul och monterar kedjan.då ska du inte behöva något mera shims inuti motorn på pedalxeln.Sista shimsningen sker vid transmissionskåpan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är väl lika bra att skriva några rader om sista shimsningen också.När motorn är klar transkåpan sitter på plats med packboxen.Så monterar du shims fasta shimset och bromsarmen.Vikbrickan å muttern.Du eftersträver även här 0,10mm i spel jag brukar dra åt muttern något och känna efter spel i medbringarhylsan,lossar muttern mm delar upprepar med shims till rätt spel finnes.Drar sist åt muttern hårt och viker vikbrickan.Känner på bromsarmen så den går lätt att röra.Allra sist shimsas pedal axeln till 0,10mm i spel och låsringen monteras sen har du glappfri och korrekt broms å pedalaxel shimsad.Du kan ju mäta de shims som fanns å ersätta med nya dito.Är det någon som behöver shims så kan jag hjälpa till med shims till både medbringarhylsan å pedalaxeln i olika storlekar <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 21 nov 2010, 00:00
- Ort: ÅSA 4 mil söder om GBG
Låna tråden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla!
Ny här på forumet men provar lyckan.
Kan man byta tätningsringen nr.12 på sprängskissen utan att lossa kåpan?
Saknar brickor nr.11 på sprängskissen. Var kan man köpa dessa?
Är det dom föregående skrivare har extra av köper jag gärna några.
Tacksam för hjälp.
Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Ny här på forumet men provar lyckan.
Kan man byta tätningsringen nr.12 på sprängskissen utan att lossa kåpan?
Saknar brickor nr.11 på sprängskissen. Var kan man köpa dessa?
Är det dom föregående skrivare har extra av köper jag gärna några.
Tacksam för hjälp.
Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 21 nov 2010, 00:00
- Ort: ÅSA 4 mil söder om GBG
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tools momentum ska det vara. Där kostar shimsen mellan 1-3kr styck. Om du köper från en moppehandlare kan du få betala 15kr för samma vara
!
Tätningen går att byta utifrån, men det är betydligt enklare om du tar av kåpan. Du måste ju i vilket fall ha loss allt skrot som sitter på trampaxeln innan du får av tätningsringen, sedan är det ju bara att skruva loss kåpan (efter att du tömt ur oljan). <!-- </EdIndex> --></div>

Tätningen går att byta utifrån, men det är betydligt enklare om du tar av kåpan. Du måste ju i vilket fall ha loss allt skrot som sitter på trampaxeln innan du får av tätningsringen, sedan är det ju bara att skruva loss kåpan (efter att du tömt ur oljan). <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 21 nov 2010, 00:00
- Ort: ÅSA 4 mil söder om GBG
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 21 nov 2010, 00:00
- Ort: ÅSA 4 mil söder om GBG