Crescent 2000 -57

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter fn som bums <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska kolla vad det hette. Nu har jag tillfällig värme i garaget så jag kan meka om jag vill. Var på julfest i lördags och kom hem 03.00 så igår blev det inget gjort :roll: Lite promenad med hunden i skogen och sånt.

Har dock börjat inventera motordelarna och kan konstatera att det saknas en del småprylar. Ska ta en tur till mitt o svärfars förråd och se om det finns nåt där. Gör det inte det så kanske jag stoppar i en kuggtransmission istället, har ju en användbar vev liggande. Det borde väl funka, att vända rotationsriktning?

Tvätta smådelar gör jag numera i glasburkar med diesel :twisted: Funkar mycket bra och luktar inte så illa som man kan tro. På med locket och skaka om emellanåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Humbug

Inlägg av Humbug »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Ska kolla vad det hette. Nu har jag tillfällig värme i garaget så jag kan meka om jag vill. Var på julfest i lördags och kom hem 03.00 så igår blev det inget gjort :roll: Lite promenad med hunden i skogen och sånt.

Har dock börjat inventera motordelarna och kan konstatera att det saknas en del småprylar. Ska ta en tur till mitt o svärfars förråd och se om det finns nåt där. Gör det inte det så kanske jag stoppar i en kuggtransmission istället, har ju en användbar vev liggande. Det borde väl funka, att vända rotationsriktning?

Tvätta smådelar gör jag numera i glasburkar med diesel :twisted: Funkar mycket bra och luktar inte så illa som man kan tro. På med locket och skaka om emellanåt.
Diesel funkar sjukt bra, tar bort smuts och skräp sjukt lätt, cola i 24 timmar tar bort allt det med, men då ska det ligga i vatten nån timme efter med :) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

Pälle skrev:Ska kolla vad det hette. Nu har jag tillfällig värme i garaget så jag kan meka om jag vill. Var på julfest i lördags och kom hem 03.00 så igår blev det inget gjort :roll: Lite promenad med hunden i skogen och sånt.

Tvätta smådelar gör jag numera i glasburkar med diesel :twisted: Funkar mycket bra och luktar inte så illa som man kan tro. På med locket och skaka om emellanåt.

jo om du ändrar rotationsriktning måste du ev. byta vevaxel eftersom den gamla har en annan dimension på konan till svänghjulet Det är riktigt svårt att hitta ett svänghjul med gamla konan å nya rotationsriktningen men jag vet att det finns! Eftersom min gamla 2000 har den gamla vevaxeln med smal kona men kuggtrans (min moppe måste vara precis i övergången mellan kedja/kuggtrans) å det svänhjulet är unikt men har såklart spräckt kona å jag letar ännu efter ett sådant svänghjul (har lusläst Tradera i fem år nu å inte funnit ngt. så lycka till..) dessutom är ju ditt vevparti gjort för att rotera åt andra hållet vilket gör att centrummuttern gängar upp sig så det är nog lättare att sätta dit ett nyare vevparti å nyare tändning men jag vet att det skiljer rätt mkt på dom så jag ä inte säker att det funkar <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jomen det var så jag tänkte, nyare vevparti med tillhörande svänghjul o tändplatta. Frågan är bara om grejerna passar i blocket? Med min motor följde ett Stefa Svänghjul men tändplattan är Bosch. Har iofs inte kollat om svänghjul och vev passar ihop. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu surar jag igen, skitkallt ute och den tillfälliga fixen på värmepumpen håller inte längre :evil: Skit. Värmer 85 kvm med en kupevärmare på 1200 watt just nu :roll: Inge mekarvänligt. 12 januari får jag en ny "riktig" kvalitetspump inmonterade, 5 års garanti o hela klabbet :D .

Då kanske jag börjar hänga i garaget igen. Måste fixa lite rost på Compactmercan. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nödpannan, ett tomfat med rör ut genom fönstret.
Eller en eller flera burkar med t-sprit brinnande på golvet. <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä inte sura Pälle snart får du ju värme i garaget och då blir det gladare tider,våren är ju snart här eller? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

Conrad Engström skrev:Nödpannan, ett tomfat med rör ut genom fönstret.
Eller en eller flera burkar med t-sprit brinnande på golvet.
Heh, näe skulle inte tro det! Med fyra bilar på plats och en massa godis vill jag inte ha nån onödig brandrisk. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så, nu är det varmt sedan nån vecka tillbaka. Fick idag hem ett Traderapaket innehållandes ett fynd jag gjorde för 70-80 spänn. En komplett Stefa tändplatta och ett svänghjul, Bosch med litet centrumhål, som jag tyckte borde passa den gamla veven med tunna axeltappen.

Mycket riktigt passar svänghjulet som handsken mot kedjetransveven :D Vet dock inte om nocken sitter på rätt ställe. Hur tar man reda på det utan att sätta ihop motorn. Det är nämligen långt kvar innan motorn kan byggas ihop, saknas lite div småplock till den. <!-- </EdIndex> --></div>
Matte

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde räcka med att lägga veven i vänster blockhalva, lägga i tändplattan och kolla så att brytaröppning och abrissavstånd ligger ungefär rätt... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

Matte skrev:Borde räcka med att lägga veven i vänster blockhalva, lägga i tändplattan och kolla så att brytaröppning och abrissavstånd ligger ungefär rätt...
Hmm, sant :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

dr.novolette skrev:

jo om du ändrar rotationsriktning måste du ev. byta vevaxel eftersom den gamla har en annan dimension på konan till svänghjulet Det är riktigt svårt att hitta ett svänghjul med gamla konan å nya rotationsriktningen men jag vet att det finns! Eftersom min gamla 2000 har den gamla vevaxeln med smal kona men kuggtrans (min moppe måste vara precis i övergången mellan kedja/kuggtrans) å det svänhjulet är unikt men har såklart spräckt kona å jag letar ännu efter ett sådant svänghjul (har lusläst Tradera i fem år nu å inte funnit ngt. så lycka till..) dessutom är ju ditt vevparti gjort för att rotera åt andra hållet vilket gör att centrummuttern gängar upp sig så det är nog lättare att sätta dit ett nyare vevparti å nyare tändning men jag vet att det skiljer rätt mkt på dom så jag ä inte säker att det funkar
Så hur var det ni Doktorn, du söker ett alusvänghjul för gamla veven, hålbilden ska se ut som ögon och en glad mun? Ska det rotera med- eller motsols? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde det var ett sånt här du sökte :roll:

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar