<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dum fråga som vanligt , hur mycket effekt har man plockat ut från en EKF motor? folk verkar ju va lite rädd för den sachsmotorn varför.., zundapp mfl finns det ju tonvis med trimgrejor till... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt Mop-Shop så är 16 hk möjligt , kan nog stämma om man får till rätt setup med avgaspipa och förgasare / munstycke
..... med 80 cc förståss <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min var 50cc. 2,9hk original men jag har hört att den även fanns som 50cc 5hk. men det är som sagt bara vad jag har hört... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min EKF 80cc har hållit för 107km/h.
Det som går sönder på EKF är (Vad vi har märkt idag) Utgående drevaxeln som går av. Och vevaxeln som går ut till svänghjulet. Den går av precis jäms med svänghjulet.
Även att vevpartiet vrider sig lite om man har otur.
Såg förut en på blocket som hade bänkat sin Golden Champ med 80cc EKF till c:a 15hk. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en original EKF cylinder som det är myyycket större hål i än dom som man brukar se.
Den är märkt med nr 3 i utblåset.
Pekka i klubben har en sån cylinder på sin F50, och den toppar ca 80 blås.
Hans är borrad till 41 mm, och min är borrad till 39 mm.
Original är dom 38,3 mm.
Jag har hört nå snack om 4,3 hk original....
Min kommer hamna på min "Finnholmare" nån gång när jag får tid mellan blöjbyten och barnvagns puttande <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svårt att veta , men jag tror att det alltid satt en 2.9 hk original märkt (40km/h) dom som är lite vassare kan ju lika gärna ha suttit på S motorn ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sura, blir det att prova att lägga på alu-svets på nåt vanligt sachs block för att få EKF kanaler eller skippar du det? du har väl EKF motorer så du klarar dig ändå.. <!-- </EdIndex> --></div>
Sura skrev:Jag har ju 4 st EKF:er men bara 3 st med Athena 80, så då får det bli en liten "original" på den sista
Ett vanligt 3 vxl block ska jag svetsa upp rejält så att det går att yxa dit nått kul på det....
Här använder vi verkligen finverktygen ser jag!
Jag har fått tag i en 3 vxl KFS motor. Har två st 50cc aluminiumcylindrar med stora flänsar och tillhörande solfjädertopp. Satt väl original i Sachs GS eller liknande. Funderar på att yxa dit dem på mitt KFS block. Få en sniken 50cc Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjo.... Jag har igentligen aldrig ägt en Sachs, men är alltid nyfiken, å nu börjar jag bli riktigt fundersam, va skiljer en EKF mot en "normal" sachs.
Sura skrev:så då får det bli en liten "original" på den sista
Tror du själv på det där ....
Ja motorn är redan ihopslagen, och kommer att få en Dellorto 20 om den får plats i ramen.
Det blir tom brytarsystem på den.
MEN, eftersom den är helrenoverad och det sitter 4 lamells koppling på den, så kan det ju tänkas att det ramlar dit en Athena 80 eller en gammal YZ om det går för sakta...... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)