Dra elkabel till baklampa.

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
P-plats.se

Dra elkabel till baklampa.

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter och funderar över hur jag ska dra kabeln till baklampan på min Packy.
Innan jag började gick den längst ramen och upp längs staget till bakskärmen:

Bild

Bild

Vet inte om detta är den snyggaste lösningen och funderar på att dra kabeln i bakskärmen istället men funderar på hur den ska sättas fast.
Hur brukar man dra kabeln till baklampan och drar man den i skärmen hur fäster man den då? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Limma kabeln i vecket på insidan av skärmen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Limma kabeln i vecket på insidan av skärmen
med smältlim! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

pangerva skrev:
tompa skrev:Limma kabeln i vecket på insidan av skärmen
med smältlim!
Absolut! Limpistol med smältlim är klart smidigast. Bara sätta dit lite duttar lim och trycka fast kabeln. Funkar klockrent! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går väl trycka in kabeln i det pressade vecken som går under skärmen på sidan. Det har jag alltid gjort på min MCB moppar. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar inte använda smältlim men kanske ska testa nu då...
Funderar annars på MS-polymer som alternativ och efter detta kladda i underredsmassa i skärmen.

Rexxy skrev:Det går väl trycka in kabeln i det pressade vecken som går under skärmen på sidan. Det har jag alltid gjort på min MCB moppar.
Kollade om detta gick men tyvärr inte på denna skärmen...
Hade ju varit smidigt annars. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har bara dålig erfarenhet av smältlim det blir ofta stelt i kyla å släpper från underlaget. Klart mkt bättre är att lägga en sträng med "3M limmar tätar" eller sånt där klet som Jim i Classic brukar använda för att reparera gummidetaljer & fixera med masktape under torktiden. Nackdelen är väl att det sitter forever. Men ska du vara riktigt seriös så kan du ju fästa ett virehölje då kan du ju byta ut kabeln om du skulle behöva det ngn gång.. Eftersom virehöljet är styvt så kan du göra små plåtbleck från ngr strategiska original fästen tex: ett i lyktskruven, ett på bakre skärmfästet samt ett på främre skärmfästet. Dessa bleck pressar viren mot skärmkanten åt eftersom viren är styv så hålls den på plats..Plåtblecken vet jag hur du skulle kunna konstruera men eftersom det är svårt att rita med ett tangentbord så får du fantisera ut det själv :wink:
mvh/Doc <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag limmar med PL 400
Eller klipper bitar från ett gammalt rensband för avlopp som går tvärs över skärmen på insidan mellan vecken. Längden lika kurvan, kupningen på stänkan. <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gör på samma sätt som Conrad, ett plåtbleck format efter skärmen som kläms under falsarna på skärmen jag brukar ha 10-15 cm mellan varje bleck ungefär <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

dr.novolette skrev:Har bara dålig erfarenhet av smältlim det blir ofta stelt i kyla å släpper från underlaget. Klart mkt bättre är att lägga en sträng med "3M limmar tätar" eller sånt där klet som Jim i Classic brukar använda för att reparera gummidetaljer & fixera med masktape under torktiden. Nackdelen är väl att det sitter forever. Men ska du vara riktigt seriös så kan du ju fästa ett virehölje då kan du ju byta ut kabeln om du skulle behöva det ngn gång.. Eftersom virehöljet är styvt så kan du göra små plåtbleck från ngr strategiska original fästen tex: ett i lyktskruven, ett på bakre skärmfästet samt ett på främre skärmfästet. Dessa bleck pressar viren mot skärmkanten åt eftersom viren är styv så hålls den på plats..Plåtblecken vet jag hur du skulle kunna konstruera men eftersom det är svårt att rita med ett tangentbord så får du fantisera ut det själv :wink:
mvh/Doc
Lite vad jag var orolig för så då blir det ett MS-polymer som jag tänkte från början... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo såna plåtremsor har jag sett original på ngn moped. <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min Mustang drog jag kablarna till bakljuset i en hårdslang och satte den under skärmen med rostfria kabelklammer.

Slangen är kanske 8-9 mm utvändigt och rymmer lagom två kablar. Tror man använder sånna slangar till tryckluft till styr och regler.

Använde sedan kabelklammer att fästa slangen på tre ställen. Ett på skruven till bakljuset och de andra två på skärmens fästskruvar i ramen.

Klammern: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152004018

Har tyvärr inga bilder, men det blev bra om jag får säga det själv. :D

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plåtremsor/bitar från rensband är ju kanon. Det har jag inte tänkt på, men tack för tipset. Annars är det enkelt med en klick butyltape (klibbigt, formbart, stelnar inte och ändå lätt att få bort). Används till vissa äldre bilrutor t.ex. Inte bra tillsammans med lösningsmedel bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monark 1185 har band original i bakskärmen bara att trä i ny kabel kanon smidigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ekrar från cykel, viker dom som ett Z <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar