insug ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra och bra. C:a 70km/h orkar den orörd på en sachs med jamarcolpipa. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har ingen aning vad portdurationer är ? kan du förklara ? :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oj det va väldigt :shock: går det att få sån fart i det ? :shock:
men en fråga, kan jag bara sätta på cylindern utan att porta i blocket ? köra så som det är original eller blir det för trångt ?..
jag kollade på det idag och det är inte stora hålet som blir.. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Duration är ett mått på hur länge portarna i cylindern är öppna, mäts normalt i grader av ett vevaxelvarv - en port som är öppen halva varvet är alltså öppen 180 grader.

Med olika tjocklek på distansplattan under cylindern ändras hur högt cylindern placeras, och därmed även hur högt upp överkanten av portarna hamnar. Ger olika duration... och kan kräva anpassning av topplock, eftersom man med lång slaglängd och lågt monterad cylinder kan få kolven att vända en bit över cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du måste fila i blocket för att DT-cylindern ska komma NER i blocket. Men du måste inte matcha spolkanalerna.

För att kolven ska vända precis kant i kant ska du ha en spacer på ungefär 4mm. 4,5 skulle vara bäst. Jag har en på 4mm. Då slår kolven i topp. Med 5mm är det lite för tjockt. Så välj 4,5 om du kan. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha, då är jag med på vad det är !
men jag har inte gjort distans plattan än , men hade tänkt göra en på 5 mm, funkar det bra ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kommer fungera och starta. Och gå bra, men för det där lilla lilla extra är 4,5mm bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oj , missa att du hade skrivit där rexxy :) cylinder har jag fått ner i blocket men det var portarna jag undra över , men tack för svaret! då behöver jag inte porta då :)
då ska jag försöka hitta en på 4.5 mm :D <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Normalt vänder kolven ca 1mm ner i DT-cylindern.

DT har 39,7mm slaglängd, Sachs har 42,0. Monterar man cylindern så kolven vänder kant i kant uppe flyttar man ner nedre dödpunkt ca 1,3mm, det ger en ganska stor ändring av portdurationerna... Jag vet inte vad du har tänkt dig att använda för avgasrör eller sånt, men JAG hade satsat på att hamna närmre originaldurationerna.

DT50MX har en originaltopp som är ca 41mm i diameter, så länge toppen hamnar centrerat över loppet skulle det gå låta kolven vända åtminstone 1,5mm över cylindern utan att få problem (det som sätter gränsen är kompressionen som man kan ignorera om det är en originaltopp, och att kolvringen inte bör gå upp för högt i cylindern). <!-- </EdIndex> --></div>
Robert1209

Inlägg av Robert1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men jag är inte ute efter att få ut högsta effekt, jag vill bara se om jag får det till att funka först, sen så kan jag börja ändra oh greja så att allting blir helt rätt. men som sagt nu sätter jag bara på det och kör ! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar